با معرفـی برتریـن‌هـا؛

نخستین جشنواره کسب و کار و کارآفرینی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد

3505 بازدید

 

نخستین جشنواره کسب و کار و کارآفرینی دانشگاه شهید بهشتی به همت پارک علم و فناوری دانشگاه و با هدف تقدیر از شرکت‌های برگزیده، مدیران و کارشناسان برتر پارک و تیم‌های برتر طرح نوآ برگزار شد.

دکتر سعدالله نصیری قیداری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی؛ از مسئول و مدیران پارک در برگزاری نخستین جشنواره کارآفرینی تشکر کرد و در ادامه افزود: در زمان دانشجویی ما، مباحت مرتبط با صنعت مطرح نبود و دانشجو و استاد، آشنایی چندانی با این فضا نداشتند. اما امروزه دیگر لازم نیست تا در چنین مراسم‌هایی، درباره مقدمات کسب و کار و اکوسیستم کارآفرینی صحبت شود.

به اعتقاد دکتر نصیری؛ وجه خدایی انسان، آن است که می‌تواند خلق کند و بیافریند: یعنی همان کارآفرینی. بنابراین نباید نگران کوچکی ایده‌‌ها و کارها بود. باید شروع کرد و این وظیفه‌ پارک، دانشگاه و مرکز رشد است که از ایده‌ها و کارها حمایت کند.                     

وی ادامه داد: علم را نباید در معنی تئوری آن متوقف کرد و همانطور که پیامبر فرموده است، علمی که از آن منفعتی وجود نداشته باشد، ارزشی ندارد. بنابراین باید به علم به صورت بسیار جامع نگاه کرد.

دکتر نصیری افزود: دانشگاه قبلا فقط به دنبال علم بود، اما الان باید از آن علم، اشتغال و کارآفرینی ایجاد شود؛ چرا که با استفاده از آن است که می‌توان آسیب‌ها و مسائل اجتماعی را حل کرد. چرا که بدون شغل، کرامت انسانی آسیب می‌بیند. باید به طور مشترک هم علم تولید کرد و هم کسب و کار ایجاد کرد.

دکتر علی اصغر سعدآبادی، رئیس مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه شهیدبهشتی در سخنانی درباره جشنواره گفت: اعطای جایزه و برگزاری جشنواره‌هایی این‌چنینی، در زمره‌ اولین فعالیت‌هایی بود که از زمان ورود به اکوسیستم کارآفرینی دانشگاه شهید بهشتی، در صدد انجام آن بودم. به این علت که در این جشنواره‌ها، جایزه بدون کم‌ترین دخالت از طرف سیاست‌گذار به کارآفرینان تعلق می‌گیرد و موجب انگیزه‌های مضاعف برای آنها می‌شود. در سال‌های اول، سختی قضاوت به علت تعداد کم شرکت‌ها  بود و الان، این سختی به علت رقابت بسیار و پویایی موجود در پارک است.

وی ضمن معرفی شورای سیاست‌گذاری این جشنواره و مقیاس و ملاک‌های این ارزیابی به تعدادی از شرکت‌های فعال اشاره کرد که در حوزه‌ علوم انسانی، گیاهان دارویی، مسئولیت اجتماعی، تلاش فعال در پاندمی کرونا؛ در پارک و مرکز رشد دانشگاه شهید بهشتی مشغول هستند.

وی افزود: یکی از نکات قابل ذکر، شرکت برتری بود که علاوه بر مقاطع تحصیلی در دانشگاه شهید بهشتی، مراحل پیش رشد، رشد و پارکی شدن را پله پله پیموده و حالا به نقطه‌ای رسیده است که می‌توان برای آینده‌ کشور به آنها امیدواربود.              

سخنران بعدی آسیه حاتمی؛ مدیرعامل و بنیان‌گذار ایران تلنت بود. به اعتقاد حاتمی کارآفرینی و کارآفرین بودن، آن چیزی است که برای هر کس معنی خاص خود را دارد و هر فرد متناسب با توانایی خود می‌تواند معنی جدیدی به آن ببخشد.

 وی در ادامه به تجربه خود اشاره کرد و افزود: روز اول، این تصور را نمی‌کردم که به عنوان اولین سایت استخدامی در ایران، روزی به نقطه‌ای برسم که سالانه 25 هزار جذب از طریق ایران تلنت انجام شود و 4 استارتاپ زیر مجموعه داشته باشد

 حاتمی در صحبت‌های خود برای کارآفرینان حاضر در جشنواره نیز، توصیه‌هایی را داشت. به اعتقاد او ایجاد محصول و ابزار آخر کار نیست و این تازه شروع جدیدی برای مسیر شماست. وی تاکید داشت مهم‌ترین سرمایه برای شما در این راه، زمانی است که صرف می‌کنید؛ پس تا آخر ادامه دهید تا ارزش این سرمایه را به‌دست بیاورید.

دکتر فریبرز مسعودی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی نیز، یکی از سخنرانان جشنواره کسب و کار و کارآفرینی دانشگاه شهید بهشتی بود. دکترمسعودی تاکید کرد: پارک‌های علم و فناوری مستقر در دانشگاه‌ها، رسالت متفاوت‌تری را از دیگر پارک‌ها دارند. علت این امر آن است که باید بتوانند همسو با اهداف و چشم‌انداز‌های دانشگاه حرکت کنند.

وی افزود: یکی از موضوعات مهم در سال‌های اخیر، عدم ارتباط دانشگاه با صنعت است .این وظیفه‌ای است که پارک علم و فناوری باید بتواند آن را عملیاتی کند. به همین علت است که لازم است تا اکوسیستم پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، شکل بگیرد.

به گفته رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی تلاش شده در مراکز نوآوری‌ای که برای دانشکده‌ها و پژوهشکده‌های ایجاد شده است، توانمندی‌های لازم اعضای هیات علمی و دانشجویان شناسایی شود تا با استفاده از آنها محورهای کاربردی بر اساس نیازهای جامعه، پوشش داده شود.

دکتر مسعودی در انتها و پس از یادآوری دستاوردهای طرح نوآ دانشگاه شهید بهشتی، اقدام بعدی را عملیاتی کردن طرح پنتا در دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد.

در ادامه جشنواره جوایز در 16 بخش با داوری شورای سیاستگذاری براساس مستندات و اطلاعات هرشرکت به برگزیده‌ها تعلق گرفت. عناوین جوایز بدین ترتیب بود: شرکت برگزیده از نظر میزان همکاری با پارک علم و فناوری، شرکت برگزیده از نظر میزان همکاری با دانشکده‌ها و پژوهشکده‌های دانشگاه شهیدبهشتی، شرکت برگزیده با مدیریت بانوان، شرکت برگزیده فعال در دوران پاندمی کرونا، شرکت برگزیده حوزه مسئولیت​​​​​​​ اجتماعی، تیمهای برگزیده رویداد نوآ، شرکت برگزیده از نظر میزان همکاری با اعضای هیاتعلمی دانشگاه شهیدبهشتی، شرکت برگزیده با بیشترین میزان اشتغال، شرکت برگزیده از نظر میزان فروش، شرکت برگزیده از نظر سطح فناوری، شرکت‌ برگزیده در حوزه صنایع خلاق، مرکز نوآوری برگزیده، شرکت برگزیده مرکز رشد واحدهای فناوری و کار آفرینی، شرکت برگزیده پارک علم و فناوری. همچنین از 5 تیم برتر رویداد نوآ بدلیل نوآوری و مزیت طرح و ایده شان نسبت به 25 طرح دیگر حاضر در اختتامیه رویداد و مرکز نوآوری برگزیده از میان 18 مرکز نوآوری فعال در دانشگاه شهید بهشتی و مدیر برگزیده و کارشناس برگزیده پارک نیز تقدیر و تشکر به‌عمل آمد.

​​​​​​​

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: