گزارش مبسوط صد و نود و چهارمین جلسه شورای دانشگاه

4476 بازدید

صد و نود و چهارمین جلسه شورای دانشگاه به ریاست دکتر نصیری قیداری و با حضور اعضای شورا، معاونان دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها و مدیران گروه‌های آموزشی؛ روز چهارشنبه 28 مهر 1400 به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حجت الاسلام رجالی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید بهشتی؛ با قرائت آیات 45و46 سوره مبارکه احزاب به ویژگی‌های پیامبر عظیم‌الشان اشاره کرد.

 

اهم رویدادها، برنامه‌ها و فعالیت‌های دانشگاه طـی یک ماه اخیـر

​​​​​​​

دکتر نصیری قیداری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی؛ با تبریک ایام میلاد حضرت محمد مصطفی (ص)، هدف از تشکیل شورای دانشگاه با حضور مدیران دانشگاه در آستانه آغاز سال تحصیلی را هم‌افزایی و مشارکت در اداره شایسته دانشگاه دانست. ایشان با اشاره به اهم رویدادها و مسائل مهم دانشگاه طی ماه اخیر، گزارشی از «نشست همکاری‌های ایران و چین در حوزه علم و فناوری»؛ «نوزدهمین جلسه کمیسیون تخصصی علوم پایه و فناوری های همگرای شورای عالی عتف»؛ «دوازدهمین نشست سراسری مجازی هم اندیشی معاونان و مدیران بینالملل دانشگاه ها»؛ «امضاء تفاهم نامه با دانشگاه فنون توان بخشی و سلامت اجتماعی»؛ «افتتاح مرکز پژوهشی ورزش معلولین در دانشگاه» و «دیدار رؤسای دانشگاه‌ها با مقام معظم رهبری» ارائه کرد.

دکتر نصیری با اشاره به جدیدترین نتایج رتبه‌بندی جهانی در حوزه دانشی علوم‌انسانی گفت: دانشگاه شهید بهشتی در رتبه بندی تایمز در سال2022 در گروه علوم‌انسانی جایگاه خیلی خوبی را کسب نموده است؛ این موفقیت را به تمام اعضای دانشگاه تبریک عرض می‌کنم. براساس نتایج این رتبه‌بندی، دانشگاه شهید بهشتی  در موضوع تجارت و اقتصاد در جایگاه ششم و در علوم اجتماعی در جایگاه دوم کشور قرار دارد. در حسابداری مالی جایگاه چهارم، در تجارت مدیریت جایگاه ششم، در تجارت و مدیریت بین دانشگاه های کشور جایگاه چهارم، در رشته جغرافیا رتبه دوم، در روابط بین الملل و علوم سیاسی جایگاه دوم و در رشته جامعه‌شناسی هم در جایگاه دوم کشور قرار داریم. این تلاش خیلی خوبی ا‌ست که در حوزه علوم‌انسانی اتفاق افتاد. دانشگاه شهید بهشتی یک دانشگاه جامع است و صرفاً متمرکز بر علوم انسانی نیست با این اوصاف توانستیم، جزو هفت دانشگاه برتر کشور قرار بگیریم.

دکتر رسولی، مشاور رئیس و مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی، در خصوص مهم‌ترین مصوبات هیأت رئیسه دانشگاه از جمله سفر اعضای هیئت علمی دانشگاه به خارج از کشور؛ فرصت‌های مطالعاتی؛ آئین‌نامه اعزام دانشجوی دکتری به دوره های تخصصی به خارج از کشور و همچنین تبدیل وضعیت 26 نفر از کارکنان دانشگاه از پیمانی به رسمی آزمایشی توضیحاتی ارائه داد. ایشان با قدردانی از زحمات دکتر واعظی در مدت تصدی معاونت فرهنگی و اجتماعی، انتصاب دکتر طالب پور به عنوان سرپرست جدید این معاونت را تبریک گفت. در ادامه دکتر واعظی و دکتر طالب‌پور نکاتی را بیان داشتند.

دکتر افضلیان، معاون آموزشی دانشگاه؛ با اشاره به برگزاری جلسه ویژه شورای دانشگاه گفت: این جلسه در نوع خودش اگر نگویم بی نظیر،کم نظیر است. عملاً نشست مشترک شورای دانشگاه، شورای آموزشی و شورای پژوهشی دانشگاه به علاوه مدیران سه مجموعه را شاهد هستیم که این‌گونه جلسات را کمتر داشتیم و امیدوارم از این جلسه بهره‌مند شویم.

دکتر فقیهی، مدیر نظارت ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه؛ با آسیب شناسی مدیریت در سازمان‌ها اظهار داشت: متأسفانه اکثر مدیریت‌ها در کشور «عکس‌العملی» هستند؛ بر این اساس سازمان‌ها یا مدیریت‌ها، در دو مدل واکنشی یا پیش‌کنشی گنجانده می‌شوند. در سازمان‌هایی با مدیریت واکنشی، برای پیشآمدهای ناگهانی آماده نیستند؛ سازمان‌های واکنشی چون آینده نگری ندارند از بحران ها خیلی کند و سخت عبور می‌کنند. در سازمان‌های پیش‌کنشی درست برعکس عمل می‌کنند، چون بخشی از وقت مدیریت سازمان صرف آینده‌نگری می‌شود برای اغلب پیش آمدها آماده‌اند. در موارد اضطراری دقیقاً می دانند چه گام‌هایی باید بردارند و در نهایت از بحران‌ها سریع‌تر و آسان‌تر خارج می شوند.

دکتر فقیهی در ادامه درخصوص برنامه بهبود عملکرد معاونت‌های دانشگاه گفت: این برنامه ریشه در برنامه  بهبود عملکرد مدیریت های ستادی دارد. عامل اصلی در موفقیت برنامه بهبود عملکرد، اراده مدیران است و این موضوع اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. در برنامه بهبود عملکرد می‌توان 30 حوزه را برای مدیریت های ستادی مد نظر قرار داد، از جمله اینکه عملکرد باید در راستای اهداف راهبردی دانشگاه باشد، کمک به بهبود عملکرد واحدها نماید و همچنین افزایش بهره‌وری در خود مدیریت ستادی است که یکی از جهت‌گیری‌های مهم است. بهبود عملکرد به معنای بهبود یک یا چند شاخص قابل اندازه‌گیری است. ویژگی مهم برنامه‌های بهبود مدیریتها این است که  باید به یکی از شاخص‌های قابل اندازه‌گیری مرتبط باشند.

دکتر اطاعت، معاون پشتیبانی، مالی و مدیریت منابع؛ سخنان خود را با موضوع «چالش‌ها و راهکارهای اداری و مالی دانشگاه» ارائه کرد و گفت: امسال یکی از بهترین سالهای مالی دانشگاه بود، به دلیل اینکه با پیگیری‌های رئیس محترم دانشگاه در سال گذشته ما موفق شدیم در پایان سال صد و ده درصد اعتبارات را بگیریم؛ همچنین با پیگیری‌هایی صورت گرفته، بودجه دانشگاه برای سال 1400 حدود چهل درصد افزایش پیدا کرد. همسان‌سازی عملیاتی و اجرایی شد، موضوعی که دانشگاه‌ها سالها به دنبال آن بودند، امسال کلید خورد و اجرا شد، منتهی اجرا شدن بحث همسان‌سازی که سر جمع حدود هشتاد درصد بود و همینطور مصوبه دیگر هیئت امنا که پنجاه درصد دیگر حقوق کارمندان اضافه شد و بیست و پنج درصد هم به خاطر تورم سالانه اضافه شد. کارکنان هم هفتاد و پنج درصد حقوقشان اضافه شد. ازسویی بر اساس مصوبه هیئت امنا قرار شد که اضافه حقوق کارکنان به جای 1/12/99 از 1/11/98 پرداخت شود؛ در واقع به خاطر این مصوبۀ هیأت امنا تمام منابع ما مصروف پرداخت به این عزیزان شد.

در بخش‌های مختلف ‌صد و نود و چهارمین جلسه شورای دانشگاه، اعضاء نظرات خود را در خصوص مباحث مطرح‌شده به شرح زیر ارائه نمودند:

مهندس بیات، مدیر طرح های عمرانی؛ مدیران دانشگاه باید برنامه ریزی را جزو وظایف بسیار مهم خودشان بدانند.

دکتر دولو، مدیر برنامه ریزی و ارزیابی آموزشی: ملاحظاتی در فرآیند اجرای برنامه وجود دارد که مورد توجه قرار نمی گیرد. در دانشگاه مبنا و معیار برای ارزیابی عملکرد مدیران به طور روشن وجود ندارد. وقتی از مدیری برنامه خواسته می‌شود، تلویحاً به معنای این است که چارچوبی برای ارزیابی عملکرد خودش ارائه می‌دهد. چون تمام فرآیند به طور کامل در یک واحد ممکن است نباشد، بخشی از عملکرد یک واحد تابع عملکرد واحد یا واحدهای دیگر است. باید سازوکار مدونی برای برنامه‌محور کردن واحدها طراحی شود تا تمام ابعاد مختلف از جمله هماهنگی واحدها، ارزیابی عملکرد مدیران و مسائل از این دست در آن سازوکار دیده شود.

دکتر توسلی، رئیس پژوهشکده لیزرو پلاسما؛ پایه و ریشه اصلی بهبود عملکرد، در نگرش افراد قرار دارد؛ باید برای این منظور فرهنگ‌سازی شود. پیشنهاد می‌شود در قالب دوره‌های آموزشی دانش‌افزایی، مباحثی در این حوزه تعریف شود.

دکتر دری، رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری: اگر قرار است  در ارتباط با برنامه راهبردی به تعامل برسیم، باید از موضوع، فهم مناسب داشته باشیم، مفاهمه کنیم و فهم خودمان را به اشتراک بگذاریم، تفهیم کنیم که جنبه‌های یادگیری موضوع در آن بسیار مهم است و به تفاهم برسیم، یعنی وقتی در مرحله اجرا قرار می‌گیریم دیگر کسی تردیدی در این برنامه نداشته باشد.

دکتر عنانی، معاون پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی: برنامه بهبود کیفیت برای اجرا، نیاز به ساختارهایی دارد که تضمین کنندۀ این برنامه باشند؛ این ساختارها موجب خواهند شد تا برنامه با اثربخشی اجرا شود.

دکتر زندیه، مدیربرنامه‌ریزی و پژوهش تحصیلات تکمیلی دانشگاه: وقتی برنامه‌ریزی انجام می‌دهیم، آن را به عنوان یک فرآیند تعریف می‌کنیم، سیستمی که دارد برنامه‌ریزی می‌کند دائم در تلاش است که ایرادات این برنامه را اصلاح کند. در حوزه مدیریت وقتی درگیر هدف‌گذاری هستیم، می گویند درگیر مفهوم اثربخشی هستیم و وقتی درگیر تعیین مسیرهای رسیدن به هدف هستیم، درگیر مفهوم کارآیی هستیم. وقتی این دو اتفاق می‌افتد ما درگیر بهره‌وری می شویم، اما اگر در مدیریت از یک عالم مدیریت سؤال کنید که اثر بخشی اولویت دارد یا کارآیی می گوید که حتماً اثر بخشی.

دکتر رجبی معاون محترم آموزشی دانشکده علوم و فناوری های زیستی: نتیجه ارزشیابی آموزشی در مواردی که نیاز به توجه ویژه دارد، به دانشکده‌ها ارسال و نقاط ضعف به استاد مربوطه اطلاع داده شود تا بتوان از نتایج این ارزیابی‌ها در برنامه‌ریزی‌ها استفاده کرد.

دکتر سالمکار، مدیر خدمات آموزشی: زمانی می‌توانیم به اهداف دانشگاه دست پیدا کنیم که مدیران فعالی داشته باشیم. از اعضای هیأت علمی انتظار می‌رود، در دانشگاه همچون گذشته حضور پیدا کنند، به خصوص با توجه به بحث تمام وقت ویژه، طبیعی است اعضای محترم هیأت علمی همکاری بیشتری داشته باشند.

دکتر قهرمانی، مدیر دفتر توسعه آموزش‌های آزادِ معاونت آموزشی دانشگاه: اگر قرار باشد بهبود عملکرد به‌طور سیستماتیک انجام شود، باید منابع این سیستم و فرایندها و خروجی هایش را ببینیم.

دکترحق‌جو، معاون آموزشی دانشکده برق: برای اجرای طرح تمام‌وقت به برنامه‌ریزی کلی از سوی هیأت رئیسه محترم دانشگاه نیاز است تا یک هماهنگی بین اجزای دانشگاه داشته باشد.

دکتر محمودی ازناوه، معاون پژوهشی پژوهشکده مطالعات میان رشته‌ای قرآن: لازم است براساس شرایط، دانشگاه و آموزش در تخصیص ظرفیت‌ها برای واحدهایی که دانشجويان ارشد یا کارشناسی یا دکتری ندارند، برنامه ویژه داشته باشد. برخی از این تغییرات برنامه‌ریزی‌های ما را دچار مشکل می‌کند. خیلی اوقات برون‌دادها را می‌بینیم، اما امکاناتی که در اختیار قرار گرفته است، دیده نمی شود.

دکتر بهبویی، معاون آموزشی دانشکده علوم زمین: دانشجویان مشکلات آموزشی دارند و براساس مقررات و قوانین آموزشی در نهایت دانشجو مجبور به پرداخت هزینه می‌شود. آیا این امکان برای معاونت محترم مالی دانشگاه وجود دارد که بودجه‌ای را برای حل مشکلات آموزشي دانشجویان به دانشکده اختصاص دهد؟

دکتر حاجی ابوالحسن، رئیس دانشکده ریاضی: محدود بودن فضای فیزیکی یکی از چالشهایی ا‌ست که دانشگاه درگیر آن هست. 18نفر از همکارانمان در اتاق‌هایی با پارتیشن حضوردارند، که امکان تشکیل کلاس به‌صورت همزمان میسر نیست.

دکتر احمدی زاد، رئیس دانشکده علوم ورزشی و تندرستی: اگر در دانشکده‌ها استقلال وجود نداشته باشد تمایل بر انجام کارها کمتر خواهد شد. اینکه همه قراردادها در دفتر قراردادها امضاء شود و تمام هزینهها زیر نظر معاونت پشتیبانی باشد، برای شفاف‌سازی خیلی خوب هست اما واقعاً باعث کندی بسیار زیاد کارها می‌شود.

دکتر آدابی، معاون پژوهشی دانشکده علوم زمین: باید توسعه توانمندسازی اعضای هیأت علمی را در دستور کار قرار دهیم. برای توانمندسازی اعضای هیأت علمی هیچ کنترل دقیق کمی و کیفی وجود ندارد و دراین باره فقط صحبت می‌شود. یکی از روش‌هایی توانمندسازی، فراهم آوردن امکان دسترسی به فرصت‌های مطالعاتی برای اعضای هیئت علمی است.

دکتر روحانی، معاون آموزشی و نحصیلات تکمیلی دانشکده علوم زمین: طولانی بودن مدت تحصیل دانشجویان، چالش مهمی در حوزه آموزش است. رویکرد دانشگاه شهید بهشتی باید به‌گونه‌ای باشد که دانشجويان با کیفیتتری در مقطع ارشد جذب شوند. ما نیاز به دایر کردن کلاس‌های حل تمرین در برخی رشته‌ها از ‌جمله رشته آمار داریم.

دکتر محمدی، رئیس دانشکده مهندسی برق پردیس شهید عباسپور: پیشنهاد می‌شود برای جلب مشارکت و ایجاد انگیزه، در پایان هر سال میزان درآمدهای غیراختصاصی که هر دانشکده جذب کرده، اعلام شود.

دکتر پور اعتماد، رئیس پژوهشکده علوم شناختی و مغز: علی‌رغم اینکه این پژوهشکده از نظر جذب بودجه، ارتباطات بین‌المللی و نظیر این‌ها جز رتبه‌های خوب دانشگاه است، اما از نظر فضای فیزیکی با محدودیت‌های جدی روبروست.

دکتر درزی، معاون پژوهشکده مطالعات میان رشته ای قرآن: در دانشگاه ارزیابی اساتید را خیلی پررنگ و برجسته انجام می‌شود که لازم هم هست، اما از آن طرف ارزیابی کارکنان توسط مشتری‌ها که ما اعضای هیأت علمی عمدتاً خواهیم بود و خود کارمندان، اتفاق نمی‌افتد و اگر هم این ارزیابی وجود دارد صرفاً توسط مدیران کارمندها انجام می شود. در مراکز خصوصی، وقتی قرار است یک فردی یک خدمتی را بگیرد، آن کارمند اگر تلفنی هم پاسخگو باشد، بعد از تماس تلفنی ارزیابی صورت می گیرد؛ اگر ارزیابی توسط کارمندان دانشگاه و اعضای هیئت علمی نسبت به کارکنان وجود داشته باشد، به نظرم فیلتر خوبی خواهد بود برای اینکه  متوجه شویم کدام یک از کارمندان دانشگاه بهینه هستند و کدام یک مشکل دارند.

دکتر صافی، معاون پژوهشی دانشکده مهندسی عمران آب و محیط زیست: روی خدمات آزمایشگاهی و کلینیکی و خدمات پژوهشی که می خواهیم حق الزحمه بگیریم، مشکلات زیادی داریم، مثلاً دریافت و پرداخت. پیشنهاد می شود، خدماتی که به بخش صنعت ارائه می دهیم را با توجه به متخصصان بسیار زیاد و متنوعی که داریم، ساماندهی کنیم تا به درآمدزایی برسیم. یعنی غیر از آنکه عضو هیأت علمی حق‌الزحمه‌ای بابت حضورش دریافت می‌کند، دانشگاه هم باید برای این خدمات هزینه‌ای دریافت کند تا هم ارتباط با صنعت قوی‌تر شود و هم محل درآمدی برای دانشگاه باشد.

دکتر ناظمی، رئیس مرکز آموزش الکترونیکی: با شیوع کرونا فرصت مغتنمی برای گسترش آموزش الکترونیکی ایجاد شد. در دوران پساکرونا می‌توان از این فرصت برای درآمدزایی بهره گرفت. پیشنهاد می‌شود دوره‌های آموزشی ویژه دانشجویان خارجی به ویژه علاقمندان به آموزش زبان فارسی در این مرکز ایجاد شود.

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: