به مناسبت "روز دانشجو"

حضـور رئیس مجلس شـورای‌اسلامی در جمع دانشجـویان دانشگاه شهیدبهشتی

3448 بازدید

مراسم بزرگداشت "روز دانشجو" در دانشگاه شهید بهشتی با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر علوم تحقیقات و فناوری، دوشنبه 15 آذر 1400در سالن ابوریحان مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر نصیری قیداری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی در سخنانی با تبریک روز دانشجو، 16 آذر را روز مهم و تاثیرگذار در تحولات دهه‌های اخیر کشور خواند و گفت: 16 آذر سالروز بزرگداشت جانفشانی دانشجویانی است که با خون خود به استکبار "نه" گفتند و پیروزی ظاهری کودتا را به کام نظام سلطه تلخ کردند.

علی‌رغم تحریم‌های ظالمانۀ دانشـگاه، مصمم و معتقد به پیش خواهیم رفت

دکتر نصیری، با معرفی دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: این دانشگاه مزین به نام شهید بزرگوار بهشتی و مشهد شهید دکتر مجید شهریاری، دانشمند هسته‌ای است و یکی از مهمترین دانشگاه‌های جامع و تراز اول کشور است و در حال حاضر  دارای ۲۱ دانشکده، ۱۰ پژوهشکده و ۱۱ مرکز تحقیقاتی است و قریب به هزار استاد آموزش 20 هزار دانشجو را برعهده دارند.

ایشان با برشمردن توان و ظرفیت دانشگاه شهید بهشتی افزود: دانشگاه با برخورداری از نیروی انسانی متخصص و متعهد و جوانان نخبه و با استعداد همواره در حل مسائل جامعه پیش‌قدم بوده است؛ پس از شیوع ویروس کرونا اقدامات بسیار ارزشمندی در این دانشگاه صورت گرفت و طرح‌های خوبی با  همکاری خیرین انجام شد.

دکتر نصیری با اشاره به تحریم بودن دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: دانشگاه شهید بهشتی در کنار دانشگاه صنعتی شریف در فهرست تحریم‌ها قرار دارد اما علی‌رغم این محدودیت‌های ظالمانه و ترفندهای دشمن، ما همچنان مصمم و معتقد به پیش خواهیم رفت و پا پس نخواهیم کشید.

دانشگاه بـدون دانشجـو معنا ندارد

دکتر زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دیگر سخنران این نشست، دانشجو را روح  دانشگاه عنوان کرد و گفت: کرونا نشان داد که دانشگاه بدون دانشجو معنا ندارد؛ دانشجویان، به مثابه روح برای کالبد دانشگاه هستند ، امیدوارم با مرتفع شدن این مشکل شاهد حضور پرشور و شعف دانشجویان در دانشگاه باشیم.

وزیر علوم با اشاره به سخنان نمایندگان تشکل‌های دانشجویی اظهار داشت: عزیزان دانشجو اگر در کمال آزادی  و بدون هیچ واهمه و ترسی عقاید خود را مطرح کردید و یکی از سران قوه با سعه صدر سخنان شما را شنید نتیجه از خودگذشتی شهدای ماست؛ شهدای عزیزی که جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند و از جان، ناموس و کیان کشور دفاع کردند.

دکتر زلفی‌گل افزود: عقل و علم دانشجویان بیشتر از سنشان است. حق شماست که آرمانگرا باشید اما باید واقعیت‌ها و شرایط کشور را درک کنید، کشور در شرایطی است که می خواهد استقلال سیاسی داشته باشد و تصمیم گیرنده باشد، این استقلال هزینه دارد.

وزیر علوم خطاب به سیاستمداران تاکید کرد: ما تافته جدا بافته از دنیا نیستیم، باید تعامل با دنیا به‌ویژه دیپلماسی علمی را جدی بگیریم و در این راه نهایت تلاشمان را انجام دهیم.

ایشان با تاکید بر تامین و تخصیص منابع مالی در حوزه علم و فناوری افزود: بهترین و مطمئن‌ترین سرمایه‌گذاری برای آینده کشور، سرمایه‌گذاری در حوزه علم و فناوری است. دانشگاه‌ها نباید برای جزئی‌ترین امکانات علمی و آزمایشگاهی مشکل داشته باشند. برای علم باید سخاوت داشته باشیم، صرفه جویی‌ها باید از محل دیگر صورت گیرد. هر وقت در عمل شایسته سالاری را ملاک قرار دادیم و هر زمان شرایطی مهیا شد که اولویت با برترین‌ها باشد، بی‌تردید موفق خواهیم شد. 

وزیر علوم در بخشی از سخنان خود با ارائه گزارش عملکرد سه ماهه وزارت علوم، به سه اقدام مهم این وزارتخانه اشاره کرد و گفت:  برای ایجاد ارتباط سازنده بین مسائل جامعه و متخصصان، نظام ایده‌ها و نیازها (نان)  طراحی شد که هم اکنون درحال اجراست؛ براساس این طرح، هر شهروند ایرانی اگر نیازی دارد می تواند در سامانه ثبت نماید تا در دسترس استادان و دانشگاهیان قرار گیرد و بتوانیم با ایجاد ارتباط بین موضوعات مورد نیاز جامعه و دانشگاهیان، از پایان نامه‌‌ها و رساله‌هایی که در راستای نیازهای احصاء شده هست حمایت ویژه نماییم.

دکتر زلفی گل ادامه داد: با دستور رئیس جمهور محترم، مجوز صندوق علوم، تحقیقات و فناوری اخذ شد، این صندوق در سال 1398 تصویب اما تاکنون اجرا نشده بود؛ امیدوارم با تخصیص اعتبار برای این صندوق، بتوانیم از دانشجویان تحصیلات تکمیلی حمایت شایسته کنیم. همچنین با رایزنی با ستاد کل نیروهای مسلح، برنامه‌ریزی برای انجام طرح نظام وظیفه دانش‌آموختگان دروه دکتری آقایان در قالب طرح پسا دکتری در راستای نیازهای جامعه صورت گرفته است در این طرح بخشی از حقوق دانشجویان پسادکتری به عزیزان اختصاص خواهد یافت.

دانشگاه محل طرح، فهم و حل مشکلات کشور است

دکتر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی؛  با ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشجویان گفت: واقعه 16 آذر، نقطه عطفی در تاریخ کشور است و نشان داد دانشجویان و جوانان کشور برای استقلال، عزت و پیشرفت تا پای جان آماده مجاهدت هستند. اگر امروز در دانشگاه حضور داریم چون باور داریم دانشگاه محل طرح، فهم و حل مشکلات کشور است.

ایشان با تاکید بر جایگاه دانشگاه در پیشرفت کشور تصریح کرد: پیشرفت‌هایی که موجب شده جمهوری اسلامی ایران جزو 5 کشور اول دنیا باشد، به کمک ظرفیت‌های دانشگاه، اساتید و دانشجویان حاصل شده  است. ما در هر جا که دانشگاه را انتخاب کنیم و ارتباط کاملاً سیستماتیک از پایین به بالا برقرار شود، می‌توانیم شاهد موفقیت‌هایی در تمام حوزه‌های فنی، مهندسی، نرم افزارها، علوم انسانی و سایر بخش‌ها باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی، حکمرانی را بزرگترین چالش روز کشور، عنوان و تاکید کرد: استقلال هزینه دارد، امروز  جمهوری اسلامی با ایده مردم سالاری دینی در استقلال و آزادی کشور تثبیت شده است و کارنامه خیلی خوب به سمت عالی دارد. همه مکاتب انسان‌ساختی دنیا که در مخالفت با سنت های الهی گام بر داشتند، در براندازی و بی هویت کردن جمهوری اسلامی از مبانی و ارزش های خود شکست خورده اند. مطالبه‌‌گری‌ها دلیل براستقلال است. اما در حوزه حکمرانی کارنامه قابل قبول و قابل دفاع نداریم؛ شایستهگزینی، شایستهپروری و شایسته سالاری از موضوعات کلیدی در حکمرانی است. محل حل اشکال در حکمرانی در دانشگاه است.

ایشان با نقد نظام بوروکراسی اظهار داشت: نظام بوروکراسی اسب سرکشی شده که کنترل آن در دست کسی نیست و از درون خود را اداره می‌کند و مبتنی بر باورها هم حرکت نمی‌کند. تحول سیستم بوروکراسی، مسئله بزرگی است که حل آن به دست دانشگاه میتواند محقق شود.

رئیس مجلس، با دعوت از نخبگان برای حل مسئله حکمرانی در کشور بیان داشت: در مرکز پژوهش‌های مجلس، معاونتی تحت عنوان "حکمرانی و مدیریت" راه‌اندازی کردیم و بیش از 300 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دانش آموختگان حوزه و دانشگاه در این معاونت برای حل مسائل حوزه حکمرانی در این معاونت فعالیت دارند. از همه نخبگان دعوت می‌کنم برای حل مسئله حکمرانی و اداره کشور، همکاری کنند.

دکتر قالیباف، با برشمردن مهم ترین مسائل کشور گفت: جمعیت، آب و اقتصاد سه چالش و مسئله مهم کشور است، منظور از جمعیت موالید، مهاجرت و اختلاف طبقاتی است و منظور از رفع چالش‌های حوزه اقتصاد این است که دولت بیشتر از دخلش خرج نکند چرا که اگر این تفاق بیفتد منجر به برداشت پول از جیب مردم خواهد شد و منجر به این خواهد شد  به بانک‌ها فشار وارد شود.

پیش از سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی، سیدسجاد سجادی، نماینده شورای مرکزی جنبش عدالت خواه دانشجویان سیامک اتفاق نماینده انجمن اسلامی دانشجویان آزادی خواه؛  امیررضا بخشی پور، نماینده اتحادیه دفتر تحکیم وحدت؛ سیدامیر محمد حسینی، نماینده جامعه اسلامی؛ علی یزدی، نماینده بسیج دانشجویی، معین رضیئی نماینده اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان و مهدی حسینخانی به نمایندگی از انجمن های علمی دانشجویی در سخنانی مطالبات، انتقادات، پرسش‌ها و نظرات خود را مطرح نمودند.

​​​​​​​

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: