یادداشت دکتر میرزایی به مناسبت روز قلم

3031 Views

دکتر عباس میرزایی، عضو هیات علمی دانشکده الهیات و ادیان یادداشتـی به مناسبت 14 تیر، روز قلـم منتشر کرده است که در زیر می‌خوانید:

 

 

بنویس قلـم/ بخوان تیـر/ شاید هم کلید!

چهاردهم تیرگان است و روز قلم. قلمی که قرار بود کلید باشد برای باز کردن درب‌های علم، برای بازی کردن در زمین علم و برای سلطان شدن و خداوند به جبران همه سختی های کسب و آموزش علم، قلم را ارزانی داشت.

ولی بی علت نیست که در تیرگان روز بزرگداشت برای تو برگزیده‌اند. چون تو تیری شده‌ای در کمان برخی برای ارتقاء، برای شهرت، برای پول و برای جایگاه. قلم! آهسته بگویم تو حتا برای دانشگاه و و وزارت هم تیر شده‌ای و حتاتر بالاتر...

همه تو را تیر کرده‌اند ای زاده تیرگان؛ میان مایگانی که از تو بَهرَکی دَند و تو را ابزاری برای کاسبیدَن. دلم می‌خواهد تو را در آغوش تنگی بگیرم ولی حیف که ابزاری شدی برای آمار و هر چیزی جز حقیقت را می‌توان با آمار اثبات کرد.

قلم! ما هنوز در حال بازی با دوران کودکی تو هستیم چون خودمان کودکیم و زمانی کودکی ما می تمامد که پی بریم قلم ابزاری برای کاسبی نیست. ببخش که همه تلاش‌مان را می کنیم که با روح تو، یعنی علم، روبرو نشویم و وقتی تن به تلاشیِ علم ندهیم، باید منتظر متلاشی شدنِ تو (قلم) هم بود. ببخش که رفتارمان با تو از شبیخون اسکندر، از ترکتازی مغولان و تک و تاخت تازیان هم بدتر است. ببخش...

 

آهای علم، صدای بلند قلــم‌ها را نشنو

که در گنبد/ زبی مغـزی/ صدا بسیار می‌پیچد...

 

 

​​​​​​​

Share: