توانمندسازی بیش از 60 هزار نفر از معلمان کشور توسط دانشگاه شهید بهشتی در قالب 180 رویداد آموزشی یادگیری الکترونیک
توانمندسازی معلمان، مدیران و کادر آموزشی مدارس همواره از مهمترین دغدغه های دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی بوده است که اکنون با شیوع گسترده بیماری کرونا و لزوم تغییر در روشهای سنتی آموزش، پرداختن به آن بیش از پیش ضروری به نظر میرسد. «طرح ملی مربیگری یادگیری الکترونیکی» تاکنون با برگزاری بیش از 180 رویداد آموزشی، توانسته است در راستای توانمندسازی طیف وسیعی از معلمان کشورمان گام بردارد.
دکتر مرتضی رضائی زاده، عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی و مسئول علمی طرح ملی «مربیگری یادگیری الکترونیکی» ضمن تأکید بر رسالت اجتماعی دانشگاه در جهت گسترش یادگیری الکترونیکی گفت: واقعیت این است که ما در یک جهان پیوسته در حال تغییر زندگی میکنیم و این تغییرات در همه ابعاد زندگی ما به چشم میآید. دانشگاه و محیطهای آموزش عالی نیز خارج از این مجموعه نبوده و همواره متأثر از این تغییرات هستند. در عصر فناوری که سرعت این تغییرات بهمراتب چشمگیرتر و پرسرعتتر است، شناسایی و درک این تغییرات و سازگاری و انطباق محیطهای آموزشی ما با این تغییرات اهمیت دوچندانی مییابند. امروزه دانشگاه ایده آل، دانشگاهی است که با سایر محیط های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه درهم تنیده باشد و در تلاش مداوم در جهت رفع نیازهای مختلف جامعه برآید. از همین رو، پس از همه گیری و شیوع بیماری کووید19 و ضرورت حرکت به سمت یادگیری الکترونیکی در مدارس کشورمان، آزمایشگاه «فناوریهای پیشرفته یادگیری» دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی، با هدف توانمندسازی و ارتقای شایستگی های حرفه ای معلمان، مدیران و کادر آموزشی مدارس، با همکاری اساتید، دانشآموختگان و دانشجویان علوم تربیتی، اقدام به برگزاری طرح ملی «مربیگری یادگیری الکترونیکی» از نیمه دوم اردیبهشتماه 1399، نمود.
دکتر رضائی زاده در ادامه به خدمات ارائه شده در این طرح اشاره کرد: در این طرح از یکسو به برگزاری وبینارهای تخصصی منطبق با نیازهای معلمان و مدیران پرداخته میشود تا زمینه های ارتقای شایستگی های حرفه ای معلمان فراهم آید و از سوی دیگر، مربیان توانمندی در کنار معلمان و مدیران قرار گرفته و با اشتراکگذاری تجربیات خود و پشتیبانی از معلمان، مسیر بهبود و توسعه معلمان محترم را تسهیل می کنند. تاکنون با تلاش اساتید، دانشآموختگان و دانشجویان علوم تربیتی بالغ بر 180 رویداد آموزشی برگزار شده است که این رویدادها توسط بیش از 60 هزار نفر از معلمان کشور عزیزمان مورد استفاده قرار گرفته است. نامه های بسیاری از ادارات کل آموزش و پرورش استانها به دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی رسیده است که درخواست بازپخش رویدادهای آموزشی را داشتهاند. برای مثال اخیراً بازپخش رویدادهای طرح در کانال آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی در برنامۀ ملی شاد صورت گرفته و بیش از 2هزار بازدید از هر فیلم ثبت شده است. از سوی دیگر، تاکنون بیش از 180 نفر از معلمان گرامی تحت پشتیبانی مربیان طرح قرار گرفته و با توصیه های ایشان در راستای ارتقای شایستگی های دیجیتال خود گام برداشته اند.
دکتر رضائیزاده در ادامه بر انطباق این طرح با آخرین یافته های علمی دنیا تأکید نمود: این طرح از جمله تلاشهایی است که در سطح کشورمان بهصورت علمی و بر اساس آخرین یافتههای علم آموزش طراحیشده است تا بهصورت مؤثر شایستگیهای موردنیاز معلمان کشورمان را در حوزه یادگیری مجازی شناسایی نماید و با ارائه پشتیبانیهای رایگان به معلمان در جهت رشد این شایستگیها گام بردارد. ویژگی مهم این طرح این است که تمرکز آن بر مربیگری در حوزه یادگیری الکترونیکی است و فراتر از مشاوره و کمکهای معمول در این زمینه، در نظر دارد با استفاده از تکنیکهای مربیگری، زمینه شکوفایی تواناییهایی دیجیتال معلمان را در راستای انجام کار، یادگیری و دستیابی به اهداف آموزشی فراهم آورد.
وی در مورد ضرورت تعامل دانشگاه و آموزش و پرورش افزود: «طرح ملی مربیگری یادگیری الکترونیکی» شامل دو رکن اصلی دانشگاه و آموزش و پرورش است. ارتباط دو نهاد دانشگاه و آموزش و پرورش بهویژه در امر تدریس منجر به کاربردی کردن دروس دانشگاهی و تبدیل تئوری به عمل از یکسو و بهرهمندی معلمان و مدیران کشور از دانش تعلیم و تربیت بهصورت تخصصی از سوی دیگر خواهد شد. به همین منظور در بخش دانشگاهی اعضای هیئتعلمی، دانشآموختگان و دانشجویان گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی فعالیتهای مبتنی بر مربیگری در سه حوزه تدریس، ارزیابی و فناوریهای یادگیری دارند و در بخش آموزش و پرورش، معلمان (که بهعنوان مهمترین عامل تغییر در فرآیندها و نتایج یادگیری محسوب میشوند)، مدیران، مدارس، کارشناسان ستادی آموزش و پرورش، والدین و دانشآموزان، مخاطبان اصلی هستند.
مسئول علمی «طرح ملی مربیگری یادگیری الکترونیکی» در مورد نحوه بهره مندی معلمان عزیز از این طرح گفت: اصل اساسی این طرح بر رایگان بودن و سهولت در استفاده از آن است. همچنین باید خدمتتان عرض کنم که علاوه بر معلمان کشورمان، مدیران مدارس، کارکنان آموزشی، اولیاء دانشآموزان و حتی خود دانش آموزان نیز میتوانند جزء مخاطبان طرح قرار بگیرند اما تمرکز اصلی طرح بر توسعه مهارتهای دیجیتالی معلمان عزیز کشورمان قرار دارد. همۀ معلمان در هر جای کشور و در هر مقطع تحصیلی که باشند میتوانند به پورتال این طرح به آدرس http://ecel.sbu.ac.ir مراجعه نمایند و خدمات متنوعی را دریافت نمایند. برای اینکه خدمات ارائهشده به معلمان هدفمند و مبتنی بر نیاز معلمان باشد لازم است که فرم درخواست پشتیبانی قرار دادهشده در سایت طرح را با دقت تکمیل نمایند تا مربیان این طرح بر اساس پاسخهای آنان شایستگیهای مورد نیاز معلم در فضای مجازی را تشخیص و بر این اساس به توسعه مهارتهای لازم برای ایشان بپردازند. همچنین، ویدئوی رویدادهای آموزشی برگزار شده و مجموعهای غنی از محتواهای الکترونیکی کوتاه نیز بر روی کانال آپارات طرح به آدرس https://www.aparat.com/ecel در اختیار علاقهمندان قرار گرفته است.
وی در پایان افزود: به منظور بهرهمندی مخاطبان محتوایی بسیار غنی از وبینارهای برگزار شده و امیدواریم مجموعه فعالیتهای انجامگرفته و در حال انجام در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران بتواند گام کوچکی در بهبود کیفیت یادگیری الکترونیکی در کشورمان برداشته باشد و معلمان عزیز کشورمان بتوانند از این فرصت رایگان برای توسعه شخصی خویش و بهبود مهارتهای دیجیتالی خویش در حوزه یادگیری الکترونیکی بهره ببرند.
گفتنی است، طرح ملی «مربیگری یادگیری الکترونیکی» به عنوان یکی از تجارب برتر دانشگاهها در حوزۀ توسعه سرمایه انسانی انتخاب و در مراسم تقدیر از برترینهای آموزش و توسعه کشور که همزمان با «هشتمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی در عصر کرونا» برگزار گردید، با اعطای لوح، مورد تقدیر قرار گرفت.