دکتر نصیری در مراسم تجلیل از استاد ثبوتی:

استادبه جای خالی کردن دل جوانان، به آنان توصیه‌های امیدبخش می‌کند

2721 Views

در چهارمین برنامه «تماشای خورشید» از خدمات دکتر یوسف ثبوتی استاد پیشکسوت و چهره ماندگار فیزیک و نجوم توسط کمیسیون ملی یونسکو تقدیر به عمل آمد.

چهارمین برنامه «تماشای خورشید» به همت کمیسیون ملی یونسکو-ایران با رویکرد بزرگداشت استاد یوسف ثبوتی با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در تالار ایران فرهنگستان هنر برگزار شد.

دکتر سعداله نصیری قیداری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی در سخنانی گفت: دکتر ثبوتی پدر معنوی من است و همیشه به ۴۴ سال شاگردی او افتخار کرده، می‌کنم و خواهم کرد. بودن با دکتر ثبوتی، هر وقت که امکانپذیر باشد، برای من بهترین لحظات است.

دکترنصیری عنوان کرد: استاد برای هر کار نوآورانه خود در زندگی علمی‌اش، یک هدف مطلوب بر اساس آسیب‌شناسی وضع موجود و دیدگاه آینده‌نگر خاص خود ترسیم کرده و با عزمی استوار و اراده‌ای خلل‌ناپذیر بر هر مانعی در رسیدن به آن فائق آمد. اقداماتی مانند تاسیس رصدخانه ابوریحان بیرونی، همکاری در راه‌اندازی کتابخانه منطقه‌ای در دانشگاه شیراز، راه‌اندازی مقاطع فوق‌لیسانس و دکترای فیزیک، راه‌اندازی انجمن نجوم ایران، احیای فعالیت‌های انجمن فیزیک ایران، تدوین درس‌نامه‌های جدید، اجرای نظام ترمی واحدی در دانشگاه‌ها، تاسیس پژوهشکده تغییرات اقلیم و ... بخشی از تلاش‌های او بر اساس نیازسنجی، داشتن طرح و سماجت در رسیدن به آن است. 

وی افزود: توجه به کمیت با حفظ کیفیت، توجه به ارزشیابی و رقابت، واقع بینی، اعتماد به درون، استفاده از تجربیات بین‌المللی، مدیریت علمی، تواضع در کنار تخصص، متدولوژی آموزش و پژوهش و اهمیت همزمان علوم نظری و تجربی، خوش‌بینی و امیدواری، امید دادن و ..‌همواره مد نظر استاد بوده است. او به جای خالی کردن دل جوانان، به آنان توصیه‌های رفتاری و امیدبخش می‌کند. استاد در یکی از مصاحبه هایش چنین می‌فرماید: "من چیزی که دارم می‌گویم این است که خودمان را دست کم نگیریم. این همه از خودمان انتقاد نکنیم، مرغ همسایه را غاز نپنداریم و دل این جوان ها را خالی نکنیم. جوان ها می توانند شق القمر بکنند. در فوتبالمان کرده اند در فیلم سازی مان کرده اند در کشتی کرده اند در دانشگاه ها هم دارند می کنند. در صنعت مان هم دارند می کنند. همه این نشانه های امیدبخش و نیکو را به فال نیک می گیرم و بسیار خوشحالم از اینکه بدنه حاضرِ فیزیک ایران را برنا و پرتوان می بینیم. ممکن است گفته شود که هنوز از دنیا خیلی عقب ایم و دستاوردها چشم گیر نبوده است. من با این گروهِ هیچ انگار، هم صدا نبوده ام و نخواهم بود. زمان لازم است که گروهی، ولو انگشت شمار، در میان ما پیدا شود که به رمز و راز دانش‌ها و فناوری‌هاي نو پی ببرند و خود را صاحب نظر بدانند و حتی سهمی، ولو اندک، در گسترش دانش و فناوری جهانی داشته باشند. اگر داوری به انصاف باشد، راهی جز این نمی توانسته پیموده شده باشد. تکاندنِ گرد و خاکِ کهنگی از جامعه‌ای که سده‌های دراز در خمودی و ایستایی بود کار آسانی  نبوده است. با بی تفاوتی از کنار کرده های کوچکِ دیگران رد شدن را بسیار بازدارنده می بینم. به پر و پای یکدیگر پیچیدن را ویرانگر می دانم. نمی خواهم برای جامعه بزرگِ چند ده میلیونی‌مان نسخه پیشرفت بپیچم.  ولی در درون جامعه فیزیک دلم می خواهد کارهای خُرد همدیگر را ببینیم و بارک الله بگوییم. دلم می خواهد فضای همفکری داشته باشیم، سنگ پیش پای همدیگر نباشیم و فکر نکنیم که موفقیت یکی عدم توفیق یکی دیگر را سبب خواهد شد. این جامعه و کشور به قدر کافی وسیع و نیازهای آن به قدر کافی فراوان و گوناگون است که برای هر اندیشه و ابداع مصرف داشته باشد و جا برای هیچ کس تنگ نباشد".

رئیس دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: یکی از وجوه بارز و کم نظیر استاد، کار علمی مداوم است که هیچ وقت و در هیچ شرایطی تعطیل نبوده است.

استاد یوسف ثبوتی نیز در این مراسم عنوان کرد: حرف زیادی برای گفتن ندارم. گفته بودند قرار است وزیر علوم در این مراسم حضور داشته باشند اما گویا در هیات وزیران حضور دارند و نرسیدند. زلفی گل را از سال های پیش می شناسم از اینرو دو مطلب را به اختصار یادآوری می کنم. وی ادامه داد: بر این باورم دانشگاهیان ما وظایف خود را با توجه به امکانات در اختیارشان خوب انجام می دهند و تاکنون فسادهای بزرگ مالی و سازمانی از دانشگاه و دانشگاهیان گزارش نشده است. بر این باورم که دانشگاه ها در درون خود آلودگی ها را از خود دور می کنند. مواردی که در دانشگاه ناهنجاری بوده، دانشگاه مجال عرض اندام به آن ناهنجاری را نداده است. دانشگاهیان بی آلایش هستند و اگر این روند در نهادهای مختلف بود بسیاری از مشکلات وجود نداشت.

این فیزیکدان تاکید کرد: یک ایراد اساسی در دانشگاه ها دیده می شود که دانشگاهیان ما خودزنی می‌کنند و بیش از همه به نقاط ضعف خود می پردازند و کمتر نقاط قوت شان بیان می‌شود.

دکتر ثبوتی یادآور شد: توصیه من به دانشگاهیان این است که زبان به بدی نگوییم؛ انتقاد کردن لازم و خوب است اما عیب جویی انتقاد نیست. اگر اقای وزیر علوم در اینجا بود می گفتم دانشگاهیان جوانی را با خون دل تحویل جامعه علمی می دهیم اما متاسفانه توانایی نگهداری شان را نداریم. استاد جوان ما با حقوق ماهانه قادر به تامین مسکن نیست؛ بسیاری از اساتید 3 ساعت در مسیر رفت و برگشت به منزل خود هستند و اگر در نزدیکی دانشگاه، فضایی برای آنان فراهم می شد می‌توانستند این وقت را صرف آموزش به دانشجویان کنند. وی گفت: آیا اینقدر ناتوان هستیم که برای افرادی که در این راه زحمت می کشند نمی توانیم تامین می کنیم؟ آنها یک سرپناه 80 متری می خواهند، ایا دانشگاه نمی تواند این سرپناه را تامین کند؟

اهدای نشان یونسکو توسط همسر شهید شهریاری

در ادامه این مراسم دکتر بهجت قاسمی همسر شهید شهریاری که شاگرد استاد ثبوتی بوده است عنوان کرد: برای من اینجا ایستادن و درباره استاد ثبوتی گفتن بسیار سنگین است. مصاحبه‌ای از استاد خوانده بودم و ندیده بودم کسی اینگونه بگوید که فداکاری و از خودگذشتگی ارزش است و استاد از این ارزش به عنوان ارزش بازدارنده یاد کردند. از جوانان نمی توانیم انتظار داشته باشیم در شرایط عادی از خودگذشتگی داشته باشند و نمی توانیم از جوانان بخواهیم درس بخوانند و پیشرفت کنند و وقتی به جایی برسند مسکن نداشته باشند. بسیاری از اساتید جوان و جوانان دانشجو که دکتر شدند مشکل مسکن دارند و امیدوارم فکری به حال این عزیزان شود.

وی افزود: دکتر دکتر شهریاری نیز اهل زنجان بودند و باعث افتخار است که من نیز از دیار استاد ثبوتی هستم. پشت هر مرد موفقی زنی فداکار ایستاده است و به دکتر ثبوتی برای داشتن چنین همسری تبریک می گویم.

در ادامه نشان تماشای خورشید کمیسیون ملی یونسکو-ایران به پاس یک عمر فعالیت علمی از سوی همسر شهید شهریاری به استاد یوسف ثبوتی اهدا شد.

همچنین با حضور چهره های فرهنگی و اساتید دانشگاه ها از تمبر استاد ثبوتی رونمایی شد.

​​​​​​​