آسیب های صید ترال درخلیج فارس

9571 بازدید

دکتر اصغرعبدلی عضو هیاًت علمی پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهیدبهشتی و رئیس کارگروه ساماندهی صید آبزیان در فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفتگوی زنده با برنامه چرخ از شبکه 4 سیما به توضیحاتی پیرامون آسیب های صید ترال در خلیج فارس پرداخت.

 

این برنامه و گفتگوی زنده روزدوشنبه 8 دی 1399 از شبکه چهارسیما پخش شد.

 

هیاًت علمی پژوهشکده علوم محیطی اشاره کرد: صید ترال، یکی از روش های صید صنعتی آبزیان است که بوسیله تور ماهیگیری بزرگی که به شکل قیف است انجام می شود و از دو طرف به تخته هایی سنگین متصل و به دنبال شناور در بستر دریا کشیده می شود. ترال را می توان بسته به چگونگی قرار گرفتن تورترال درآب به ترال کف یا میانی تقسیم نمود. این تور به گونه ای عمل می کند که در کف کشیده می شود و می تواند تمام آبزیانی که در کف قرار گرفته اند اعم از ماهی ها، سخت پوستان، نرم تنان، گیاهان دریایی ومرجان ها را در درون خودش بیاورد. این نوع صید از قدمت طولانی در خلیج فارس و دریای عمان برخوردار است و برای محیط زیست دریایی خسارت های سنگینی به همراه دارد. صید ترال یک مساًله محیط زیستی است که ابعاد اقتصادی، اجتماعی و اکولوژیکی دارد به همین دلیل از طریق فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی و با همکاری پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی با دید علمی به این مساًله پرداخته شد تا مشخص بشود این خسارت ها چه اثراتی بر روی ذخایر آبزیان خلیج فارس و دریای عمان دارد.

 

 دکتر عبدلی ادامه داد: درخلیج فارس و دریای عمان به دلیل وجود عمق کم و جزایر مرجانی آسیب بیشتری وارد شده است و آسیب به ذخایر را می توان در کاهش ذخایر بسیاری از گونه های ماهیان و آبزیان دید و از دیگر آسیب ها که می توان به آن اشاره نمود کوچک شدن سبد صید صیادان محلی است ، که با طراحی ابزارصید، و استفاده از ابزار تکمیلی بر روی تورترال تا حدی می توان این آسیب ها را کمتر کرد.

 

دکتر عبدلی اشاره کرد: تجربه های سایر کشورهای دنیا ثابت کرده اند که این نوع روش صید ، مخرب و نابودکننده است واکثر کشورهای دنیا صید ترال را ممنوع اعلام کرده اند و یا مناطق وسیعی را برای صید ترال ممنوع اعلام کرده اند که در آن مناطق صید را انجام نمی دهند.

 

دکتر عبدلی افزود: یکی از محدودیت هایی که در این زمینه وجود دارد این است که اکثر بررسی‌هایی که انجام می شود مداوم نیستند و پایش منظمی  از ذخایر گونه های ماهیان مختلف و سایر آبزیان نداریم. لذا سازمان شیلات ایران از یکم آذر ماه ، صید ترال کشتی های فانوس ماهیان را به مدت دو سال متوقف کرده است و قرار شده است تحقیقات شیلات در این مدت نسبت به پایش گونه های آبزیان و بررسی امکان فعالیت کشتی ها اقدام نماید .

 

ایشان اشاره کردند: دیدگاه بهره‌برداری پایدار از منابع دریای ملاک می باشد و نگاه ما به بهره‌برداری از منابع دریایی باید نگاه بلند مدت و اکوسیستم محور باشد.

 

دکتر عبدلی در پایان تاًکید داشت که دو سازمان اساسی برای رصد صید ترال و تخمین زدن آسیب های وارده ، سازمان شیلات و سازمان حفاظت محیط زیست هستند و در طی این مدت قوه قضائیه، مجلس و نیروی دریایی سپاه همکاری خوبی داشته اند. ایشان پیشنهاد دادند که برای حل چنین مسائلی از ظرفیت جامعه علمی کشور و دانشگاهیان بیشتر استفاده شود.

دکتر عبدلی.jpg

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: