امضاء تفاهم نامه همکاری پژوهشکده علوم شناختی و مغز و دانشکده ادبیات و علوم انسانی

7784 بازدید

پژوهشکده علوم شناختی و مغز با هدف بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه و توسعه همکاری‌های مشترک در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی، روز دوشنبه  18 بهمن  1399 با دانشکده ادبیات و علوم انسانی، تفاهم‌نامه همکاری امضاء کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، این تفاهم‌نامه به امضاء دکتر پور اعتماد رئیس پژوهشکده علوم شناختی و مغز و دکتر خاتمی رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی رسید. دکتر خاتمی، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی؛  در سخنانی گفت: پس از رایزنی های فراوان و با توجه به قابلیت هایی که در دانشکده ادبیات و علوم انسانی و گروه زبان‌شناسی وجود داشت و همچنین اظهار تمایلی که از طرف پژوهشکده علوم شناختی و مغز جهت ایجاد رشته جدیدی در دوره دکتری تحت عنوان «رشتۀ زبان‌شناسی شناختی» شد، به لطف الهی این توافق نهایی گردید و با امضای این تفاهم نامه امیدوار هستیم برگزاری دوره جدید بتواند منشاء خدماتی برای جامعه علمی کشور باشد.

دکتر پور اعتماد، رئیس پژوهشکده علوم شناختی و مغز؛ اشاره داشت: با توجه به ظرفیت خوبی که در دانشکده ادبیات و علوم انسانی برای تاسیس رشته علوم شناختی با گرایش زبان‌شناسی وجود داشت از یک طرف و از طرفی دیگر بنیان پژوهشکده علوم شناختی و مغز در دانشگاه شهید بهشتی بر این اساس بوده که در جهت تسهیل شکل‌گیری علوم بین رشته‌ای مبادرت بورزد از این رو پژوهشکده با گروه‌هایی چون روانشناسی شناختی و مدلسازی شناختی شروع به کار نموده و سپس علوم اعصاب شناختی راه اندازی شد؛ اکنون فرصتی فراهم شده تا رشته علوم‌شناختی با گرایش زبان‌شناسی که ما به آن زبان‌شناسی شناختی می‌گوییم شروع به کار نماید. یقین دارم با اراده‌ای که در همکاران دانشکده ادبیات و علوم انسانی وجود دارد و همچنین ظرفیتی که در پژوهشکده هست این رشته جزء رشته‌های موفق در کشور خواهد شد.

دکتر عبدالکریمی، مدیر گروه زبان‌شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی؛ ضمن عرض خرسندی از امضاء این تفاهم نامه جهت ایجاد رشته جدید زبان‌شناسی شناختی بیان داشت: انعقاد این تفاهم نامه با همت ستودنی همکاران ما در پژوهشکده علوم شناختی و مغز اتفاق افتاده که اقدام بسیار مبارکی در جهت به ثمر رساندن دستاوردهای علمی شایان توجه خواهد بود؛ امیدوارم شاهد اعتلای علمی بیشتر رشته زبانشناسی به واسطه تعامل مشترک با رشته علوم‌شناختی باشیم. درس هایی که در این دوره دکتری تعریف شده به واقع تلفیق علوم شناختی و زبان‌شناسی و نگاه به زبان‌شناسی از منظر علوم شناختی هست که دستاورد های ارزنده‌تری را برای استادان و دانشجویانی که در این حوزه کار می کنند در بر خواهد داشت.

 

در انتهای این جلسه دکتر پور محمد، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم شناختی و مغز  اظهار داشت: امیدوارم امضاء این تفاهم‌نامه و پذیرش دانشجویان در مقطع دکتری موجب بالندگی رشته زبان‌شناسی شناختی به طور خاص و رشته های میان رشته ای مرتبط با این رشته باشد. ایشان، در ارتباط با پیشینه در دستور کار قرار گرفتن این تفاهم نامه افزود: پژوهشکده علوم شناختی و مغز رشته‌های مرتبط با علوم شناختی را گردآوری کرده، در جهت تکمیل منظومه رشته‌های علوم شناختی این پژوهشکده رشته‌های زیادی را تاسیس کرده که با امضاء این تفاهم‌نامه شاهد تحقق این مهم و رشد و گسترش رشته‌های میان رشته ای علوم شناختی که از اولویت‌های دانشگاه هست خواهیم بود.

وی افزود: در دنیا بر خلاف رشته های مرتبط با زبان مثل زبان‌شناسی همگانی یا زبان‌شناسی کاربردی، دانشگاه‌های محدودی وجود دارند که رشته زبانشناسی شناختی دارا هستند؛ دانشگاه شهید بهشتی با این اقدام جزء معدود دانشگاه هایی است که این رشته را دارند.

شایان ذکر است در این جلسه دکتر ولی پور معاون آموزشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دکتر عنانی معاون پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دکتر عبدالکریمی مدیر گروه زبان شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دکتر بیگدلی معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده علوم شناختی و مغز و دکتر پورمحمد عضو هیات علمی پژوهشکده علوم شناختی و مغز حضور داشتند.

 ​​​​​​​

 

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: