یادداشت به مناسبت عید غدیر خم

5348 بازدید

دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید بهشتی به مناسبت عید سعید غدیر خم یادداشتی منتشر کرده است که در ادامه می خوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم

بی تردید یکی از مهم­ترین و بزرگترین اعیاد اسلامی، عید سعید غدیر خم است که در آن روز پیامبر اکرم (ص) به امر الهی امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع) را به جانشینی بلا فصل خود و امامت و خلافت مسلمین معرفی فرمود.

در خصوص واقعه غدیر اگر چه سخن زیاد گفته شده و مطالب بسیاری به نگارش درآمده و کارهای ارزشمندی صورت گرفته است، ولی با این وجود باز هم ناگفته­ها بسیار است و غدیر همچنان مظلوم.

از امام هادی (ع) آثار ارزشمندی به دست ما رسیده که به دو میراث ماندگار حضرت اشاره می­شود: یکی از آنها زیارت جامعه کبیره است که یک دوره درس امام شناسی بوده و دیگری زیارت غدیریه است که یک دوره درس علی شناسی است.

زمانی که امام هادی (ع) به حکم اجباری معتصم عباسی از مدینه به سامرا فرخوانده شد، حضرت در بین راه در روز غدیر به نجف رسید و چون به زیارت امیرالمؤمنین (ع) مشرف گردید، زیارتی را خواند که به زیارت غدیریه شهرت یافت.

محور اصلی زیارت غدیریه، اصل تولی و تبری و محتوای اصلی آن بیان فضائل امام علی(ع) است. مهم‌ترین بخش‌های این فضیلت‌ها عبارتند از:

فضیلت‌های قرآنی: در این زیارت بیش از ۳۰ آیه آمده است که بیان فضایل امیرالمؤمنین(ع) است؛ نظیر آیه لیله المبیت، آیه تبلیغ، آیه ولایت و ...

فضیلت‌های حدیثی: در زیارت غدیریه به بیان حدود 200 فضیلت از آن حضرت که پشتوانه روایی در منابع حدیثی شیعه و اهل سنت دارد، اشاره شده است. مانند امیرالمؤمنین، سید الوصیین، وارث علم النّبیین، الحجّة البالغة علی عباده، صراط مستقیم، نبأ عظیم، اوّل من آمن بالله، یعسوب المؤمنین، امام المتقین، و...

فضیلت‌های تاریخی: این زیارت، مطالبی نیز از افتخارات و رشادت‌های تاریخی امام علی(ع) و فداکاری‌های آن حضرت در راه دین اسلام را بیان کرده است. از جمله: جنگ بدر، احزاب، اُحد، جنگ حُنین، صفّین، جمل، نهروان و... و مانند حدیث منزلت، حدیث ردّ الشمس. در این زیارت همچنین به ماجرای فدک، بیزاری از دشمنان ولایت، و برائت از قاتلان امام حسین(ع) و شهادت عمّار، شهادت حضرت علی(ع) و شهادت سیدالشّهدا اشاره شده است.

لذا توصیه می­شود برای شناخت بیشتر غدیر و امام علی (ع) این زیارت را در روز غدیر مطالعه کنیم.

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: