در پارک علم وفناوری دانشگاه شهید بهشتی محقق شد: فروشگاهی برای تامین و تولید غذای سالم از مزرعه تا سفره

فروشگاهی برای تامین و تولید غذای سالم از مزرعه تا سفره در پارک علم وفناوری دانشگاه شهید بهشتی

در پارک علم وفناوری دانشگاه شهید بهشتی محقق شد: فروشگاهی برای تامین و تولید غذای سالم از مزرعه تا سفره
31437 بازدید

زنجیره تامین و تولید غذای كافی و سالم از مزرعه تا سفره مقوله ای مهم و زیربنایی است كه با پایداری و تضمین سیاست های این بخش اهداف سلامت در جامعه مفهوم می یابد. در همین راستا «زیستا» به عنوان فروشگاهی که در حوزه فروش آنلاین محصولات سالم، ارگانیک، سودمند و فراسودمند فعالیت دارد در پارک علم وفناوری دانشگاه شهید بهشتی راه اندازی شده است.

 

شرکت دانش بنیان زیستا(شبکه زیست ترویج امید) سال 1395 به همت اساتید دانشگاه شهید بهشتی کار خود را بر اساس مدیریت و شبکه سازی تولید محصول سالم در کشور آغاز کرد. البته ایده این کار در گذشته و از سال 1392 در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کلید خورده بود.

 

به گفته دکتر حسین عسکری هدف زیستا تامین غذای سالم با حداقل نهاده‌های شیمیایی و ترویج محصولات زیستی برای آحاد جامعه با ارج نهادن به زحمات کشاورزان عزیز از طریق حذف شبکه‌های دلالی و فروش دیجیتال محصولات و بازگرداندن سود واقعی در مقابل دسترنج این عزیزان به جیب ایشان و خانواده‌های آن‌ها است ضمن اینکه با تامین غذای سالم، سطح سلامت جامعه را بتوان ارتقا بخشید و فشار مالی ناشی از هزینه‌کرد برای درمان به خانواده‌ها را به دلیل دریافت محصولات ناسالم را در سبد غذایی کاست.

به گفته مدیرعامل این شرکت مستقر در پارک علم وفناوری دانشگاه شهید بهشتی، کاهش هزینه‌های تولید از طریق مدیریت نهاده‌های کشاورزی،مدیریت منابع موجود و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های خالی شرکت‌ها و کارخانه‌ها،استقرار مدیریت دیجیتال در عرصه‌ توسعه روستایی و عشایری،بهره‌برداری همگانی از پایگاه‌های داده‌پردازی و تصمیم‌ساز،استقرار زنجیره‌ تامین هوشمند و ارتباط دیجیتال با بهره‌برداران روستایی و عشایری و تامین زنجیره تامین غذا و محصولات کشاورزی خوب در ایران مورد اقبال کشورهای منطقه و جهان از جمله ماموریت های اصلی زیستا محسوب می شوند.​

 

 

عسکری در خصوص استراتژی زیستا تاکید کرد: تلاش برای برقرار ارتباط با کارآفرینان دولتی و خصوصی، جلب نظر مسولین دولتی و نمایندگان مجلس در راستای حمایت‌های مادی و معنوی از اجرای پروژه در راستای حمایت از تولید و بهبود اشتغال‌زایی و به حداقل رسانی مهاجرت به مراکز استانی، حمایت از ایده‌های نوآورانه و شکل دهی استارت‌آپ‌های حقیقی و برقراری مسابقات محلی و منطقه‌ای برای پاسخ به سوالات موجود در عرصه تولید محصول سالم از جمله مواردی بود که از ابتدای فعالیت شرکت مورد توجه قرار داشتند.

 

وی افزود: خوشبختانه تاکنون استقبال خوبی از محصولات ما صورت گرفته است. تفاهم‌نامه همکاری با استارت‌اپ و همچنین شرکت‌های کوچک و متوسط در حوزه کشاورزی و غذا در ایران و منطقه،کلینیک‌های گیاهپزشکی،آزمایشگاه‌های خاک و آب،آزمایشگاه‌های رفرانس کنترل کیفیت محصولات،سازمان نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی و بسیاری مراکز دیگر از جمله مشارکتهایی هستند که در این راستا انجام شده اند.

park_030.jpg

 

 

 

اصلاح الگوی کشت ومصرف نهاده‌های کشاورزی با بهره‌‌مندی از سامانه تصمیم ساز در راستای تولید غذای خوب از جمله مزیت های استفاده از زیستا محسوب می شود. کاهش تردد‌های شهری برای خرید مایحتاج و کاهش ترافیک و آلودگی هوا و آموزش تولید غذای خوب در مناطق شهری از طریق تهیه‌ بسته‌های تولیدی خانوار در تراس و حیاط  را نیز می توان از دیگر مزیت های منجر به تغییر الگوی رفتاری دانست.

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: