مراسم گرامیداشت چهلمین روز شهادت شهید فخری زاده برگزار شد

33544 بازدید

مراسم گرامیداشت چهلمین روز شهادت شهید فخری زاده با حضور دکتر غلامی وزیر علوم و امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سه شنبه 23 دی 1399 در مرکز همایش‌های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با بیان اینکه خون شهدای علمی در رگ‌های دانشجویان، محققان و همکاران آنها در جریان است، اظهار داشت: در جهانی به سر می‌بریم که اخلاق در بسیاری از عرصه‌ها برچیده شده و احاطه زورمداران در اقصی نقاط جهان ارزش‌های انسانی را زیر سوال برده و برای گسترش تسلط و تحقق مطامع خود از انجام هر گونه اقدام غیر انسانی هیچ ابایی ندارند.

وزیر علوم با بیان اینکه اکنون عصر دانایی، آگاهی و دانش است و گسترش هر دانشی به سرعت رخ می‌دهد، افزود: در کشورخودمان نیز شاهدیم کوچک‌ترین خبر و حادثه که در نقاط مختلف رخ می‌دهد، مردم از آن مطلع می‌شوند و امکان ندارد آنها را در ناآگاهی قرار دهیم. آگاهی حق مردم است و طومار نامردمی‌ها با این آگاهی در دنیا برچیده می‌شود.

وی افزود: در عرصه علمی کشور شاهد تلاش محققانی بودیم که در راه سلامت و سعادت مردم ازجان خود گذشتند و با حیله ستمگران به شهادت رسیدند، ما به خاطر از دست دادن دانشمندان هسته‌ای‌مان احساس خسران می‌کنیم اما این چشمه جوشان است و حرکت های قوی‌تری در پس حرکت شهدای علمی وجود دارد و راه شهید فخری زاده با قدرت و توان هر چه بیشترادامه دارد.

دکتر غلامی با بیان اینکه انجمن فیزیک آمریکا ترور شهیدفخری زاده را محکوم کرد، گفت: کسانی که خود را سردمدار سعادت و آزادی بشر می‌دانند، سکوتی مرگبار از خود بروز داده و حاضر نشدند که این ترور و عمل ننگین را محکوم کنند.

وزیر علوم در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تاکنون در مجموعه علمی کشور با همه محدودیت‌هایی که در عرصه‌های مختلف داشتیم، با عملکرد خوبی مواجه بودیم، اظهار داشت: در تربیت نیروی انسانی تحصیل کرده، متخصص و کارشناس توانستیم نیاز کشور را به طور کامل تامین کنیم و اکثر استادان، محققان، دانشمندان و چهره‌های تاثیرگذار در عرصه های مختلف، تحصیلکرده داخلی هستند و این چیزی غیر از دستاورد تلاش اساتید و محققان داخلی نیست.

دکتر غلامی با بیان اینکه در رتبه علمی در عرصه جهانی به طور متوالی رتبه شانزدهم را داشتیم و امسال نیز رتبه پانزدهم را به دست آوردیم، افزود: این توان علمی دانشمندان ما قابل مقایسه با سایر کشور ها که امکانات فراوانی در اختیار دارند، نیست و این رتبه با تلاش و از خودگذشتگی دانشمندان ما به دست آمده است، ضمن اینکه در برخی از رشته‌ها جایگاه خیلی بهتری نیز داریم.

امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، در سخنان خود بر تحلیل دلایل و اهداف ترور دانشمندان کشور از جوانب مختلف تاکید کرد و گفت: دشمن می داند علم را نمی شود کشت و بمباران کرد؛ پس چرا چنین کاری انجام می دهد؟ آیا در اوج استیصال این کار را انجام می دهد و  یا اهداف دیگری دارد؟ پاسخ من این است که نمی شود این حادثه را به تنهایی تحلیل کرد و اتفاقات را باید در طول زمان و در گستره وسیع تری بررسی نماییم.

وزیر دفاع، ترور یک دانشمند را ترور یک ملت دانست و تاکید کرد: دشمن وقتی شخصیتی با این همه نبوغ و خدمات را شهید می کند در واقع یک ملت را ترور می کند زیرا یک ملت را از حق خود محروم می کند. اگر نمی توانند همه ملت را بکشند، آن ملت را محروم می کنند.

وی با اشاره به نیات دشمنان از تحریم ملت ایران اظهار داشت: هدف گذاری دشمنان از تحریم ها این بود که ظرف 3 ماه کار را تمام و ملت ما تسلیم می‌شوند، اما دیدید که بخشی از  ملت ما با وجود این که در سختی و گرفتاری قرار گرفت، اما تسلیم نشد؛ ترامپ رفت و ملت ما ماندگار ماند.

امیر حاتمی بر استمرار فعالیت شهدای هسته ای تاکید کرد و خاطرنشان شد: کار و راه شهدای هسته ای با قوت دنبال می شود. اگر دیروز شهید فخری زاده با گمنامی کارهای علمی انجام می داد، اما داوطلبان زیادی از دولت گرفته تا مجلس و دانشگاه و دانشجویان و محققان عزم جزمی برای ادامه کارهای او دارند. دولت بیش از ۲۵۰ درصد بودجه پژوهش و نوآوری را افزایش داده است و با قدرت کار را پیش می‌بریم.

دکتر سعداله نصیری قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی، چهلمین روز شهادت شهید فخری زاده  و نخستین سالگرد شهادت سردار سلیمانی را تسلیت گفت و افزود: چقدر باید شاهد این حرکات غیرانسانی در جهان باشیم. دل های فراوانی در دنیا از حرکات مطامع آمیز حکمرانان بی تدبیر داغدار است.

رئیس دانشگاه اظهار داشت: اگر علم، نوآوری و دانش در مسیر انحصار علم برای عده‌ای سلطه جو به کار رود، دیگر برای بشریت سعادت و رفاه به دنبال نخواهد داشت. علمی که برای مردم نفع نداشته باشد جز کشتار، چپاول و آوارگی مردم مظلوم چیزی به ارمغان نخواهد آورد و ابزاری در دست سلطه جویان خواهد بود.

دکتر نصیری با برشمردن تفاوت علم خیر و شَر تصریح کرد: شهید فخری زاده و شهید مجید شهریاری دنبال کدام علم بودند؟ این شهیدان مردانی بودند که شبها در نمازشان و روزها در فعالیت های علمی به دنبال ارتقاء جایگاه انسان بودند، این دو شهید صورت و نماد خیر بودند اما آنها که علم را برای سلطه و چپاول بر ملت‌ها می خواهند نماد شر و پلیدی هستند. انسانهای پلید سزای اعمالشان را خواهند دید، فرجام ترامپ شاهدی بر این مدعاست؛ ذلیل تر از ترامپ در دنیا کیست، او دنیا را به نا آرامی کشاند؛ حتی رقبای سیاسی اش نیز از رفتارهای غیرانسانی او شرم دارند.

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: