گزارش همایش الزامات ترافیکی ساختمان

945 بازدید

همایش الزامات ترافیکی ساختمان توسط دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست با همکاری اداره فرهنگی و اجتماعی پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور، چهارشنبه 2 اسفند 1402 از ساعت 14 الی 19 در محل سالن همایش های پردیس شهید عباسپور برگزار شد. 
در این همایش جمعی از مدیران وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران و سایر استان‌ها و اعضای هیئت‌علمی دانشگا‌ه حضور داشتند. در آغاز دکتر اسدامرجی، دبیر همایش در خصوص بخشهای همایش توضیحاتی ارائه داد؛ سپس دکتر نورزاد، رییس دانشکده مهندسی عمران، آب و محبط زیست و رییس همایش در سخنانی ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان به اهمیت توجه به مسایل ترافیکی علی الخصوص ایمنی ترافیک توسط سازمانهای ذیربط و دانشگاه‌ها پرداخت و وجود اعضای هیئت علمی جوان در رشته حمل و نقل دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست را عامل موتور محرک برگزاری چنین گردهمایی‌هایی و ارتباط صنعت و دانشگاه عنوان کرد.
در ادامه دکتر شاهی، استاد برجسته ترافیک و رییس کمیسیون ترافیک سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در زمینه اهمیت الزامات ترافیکی ساختمان و توجه به مسایل ترافیکی علی الخصوص ایمنی کاربران آسیب‌پذیر سخنرانی کرد. دکتر محمود صفارزاده، رییس دانشکده مهندسی عمران و محیط¬زیست دانشگاه تربیت مدرس دیگر سخنران این نشست  در خصوص روند تدوین مبحث 23 مقررات ملی ساختمان و زحمات متخصصین مختلف از دانشگاه‌ها و سازمانهای کشور برای آماده شدن الزامات ترافیکی ساختمان توضیحاتی ارایه کرد. در این قسمت مراسم از دکتر شاهی و همچنین دکتر صفارزاده به عنوان اساتید برجسته ترافیک تقدیر به عمل آمد.

پس از آن دکتر ساجد، نماینده شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور در زمینه زحمات تدوین الزامات ترافیکی ساختمان، اجرایی شدن مبحث 23 مقررات ملی ساختمان و روند حفظ رشته ترافیک در مجموعه رشته‌های نظام مهندسی ساختمان توضیحاتی ارایه داد. پس از آن پنل  و میزگرد تخصصی همراه با پرسش و پاسخ با حضور اساتید برجسته و مسوولان اجرایی حمل و نقل و ترافیک برقرار شد و در زمینه اجرایی شدن الزامات ترافیکی ساختمان بحث و تبادل نظر صورت گرفت. در مجموع موضوعات زیر در میزگرد تخصصی جمع‌بندی شد:
•    توجه به مبحث 23 مقررات ملی ساختمان و مصوبه 160 شورای عالی هماهنگی ترافیکی شهرهای کشور و لزوم ایمن سازی ترافیکی کارگاه‌های ساختمانی با رویکرد کاملاً مهندسی
•    لزوم وجود تفاهم‌نامه‌های میان ارگانی در اجرای الزامات ترافیکی ساختمان
•    انجام گام به گام و اصولی اثرسنجی ترافیکی کاربری‌ها و جلوگیری از تهیه گزارش ترافیکی اثرات کاربری به عنوان یک طرح توجیهی تنها
•    پیگیری و ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی ساختمانهای مشمول خدمات ترافیکی
•    تقویت ارتباط اساتید دانشگاه، صاحب‌نظران رشته ترافیک و سازمانهای ذیربط در ساخت  و ساز و حمل و نقل و ترافیک برای اجرایی شدن مبتنی بر مهندسی الزامات ترافیکی ساختمان‌ها 
•    مطالبه‌گری متخصصین و صاحب‌نظران در خصوص اجرای کامل الزامات ترافیکی ساختمانها و عدم ترک فعل سازمانها در این زمینه
•    تقویت روابط شورای هماهنگی ترافیک استانها و سازمانهای نظام مهندسی ساختمان و دانشگاه‌ها برای اجرایی شدن الزامات ترافیک ساختمانها
‌    توجه به شعاع گردش و ملزومات ترافیکی داخل پارکینگ‌ها و طبقات کاربری‌ها
•    شرکت دانشجویان در آزمون‌های پروانه اشتغال به کار وزارت راه و شهرسازی در رشته مهندسی ترافیک

در انتهای مراسم با معرفی برگزیدگان  از عکس‌های برگزیده الزامات ترافیکی ساختمان تقدیر شد. لازم به ذکر است حامیان این همایش سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استان تهران و آذربایجان شرقی، شرکتهای راد یاوران سروش، معین خودروی اروند و شرکت دانش بنیان فراسوی رشد آرمان زمین بودند و در حاشیه مراسم نمایشگاه مربوط به این حامیان برپا شد. 
برگزاری چنین همایش‌هایی ضمن ایجاد فضای هم‌اندیشی و تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاه موجب اصولی شدن فرآیند ساخت و ساز و کاهش تبعات ترافیکی کاربری‌ها در شهرهای کشور می‌شود.

 

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: