گزارش صد و نود و یکمین جلسه شورای دانشگاه شهید بهشتی

4009 بازدید

 

‌صد و نود و یکمین جلسه شورای دانشگاه، به ریاست دکترسعداله نصیری قیداری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی، چهارشنبه دوم تیر 1400 برگزار شد.

 

اهم رویدادها، برنامه‌ها و فعالیت‌های دانشگاه طـی یک ماه اخیـر

 

دکتر نصیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی، با اشاره به اهم رویدادها و مسائل مهم دانشگاه در یک ماه گذشته، گفت: در کنفرانس عمومی یونسکو، با پیشنهاد رئیس انجمن فیزیک آمریکا، سال2022 به عنوان سال جهانی بزرگداشت علوم پایه در سراسر جهان نامگذاری شد؛ با توجه به اهمیت رشته‌های حوزه دانشی علوم پایه و تاثیر آن بر زندگی بشر، این حرکت بسیار ارزشمند است. قدرتهای بزرگ دنیا سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این حوزه از علم داشتند؛ این فرصت مغتنمی است تا به علوم پایه به عنوان موتور محرکه علوم کاربردی مهندسی، کشاورزی، پزشکی و غیره بیش از پیش بها دهیم.

دکتر نصیری، همچنین از برگزاری اولین کمیسیون دائمی هیات امنا دانشگاه شهید بهشتی در اول تیر 1400 و اخذ مجوز از سازمان سنجش برای برگزاری «آزمون‌ استاندارد بین‌المللی زبان روسی» در دانشگاه شهید بهشتی به عنوان اولین و تنها دانشگاه دارنده این مجوز در کشور خبر داد. رئیس دانشگاه توضیحاتی در خصوص انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری  با وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، سازمان نقشه‌برداری کشور و موزه ملی ارائه و بر پیگیری جدی و دقیق مفاد تفاهم‌نامه‌ها تا حصول نتیجه تاکیدکرد.

رئیس دانشگاه، با اشاره به معرفی پنج استاد دانشگاه شهید بهشتی به عنوان سرآمد علمی کشور، این موفقیت را به دکتر علی صادقی، دکتر نقوی، دکتر محسنی ارمکی، دکتر قاسم‌پور و دکتر توسلی تبریک گفت و از معاونان پژوهشی و فناوری و آموزش و مدیر امور هیات علمی درخواست کرد تا این استادان را به صورت ویژه حمایت نمایند. ایشان همچنین درخشش دانشجویان دانشگاه در بیست و پنجمین المپیاد علمی - دانشجویی کشور را تبریک گفت و برای ایشان توفیق روزافزون را آرزو نمود.

دکتر نصیری، در بخش دیگری از سخنان خود، گزارشی از جدیدترین رتبه دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی تایمز، لایدن و کیو اس ارائه کرد و اظهار داشت: براساس نتایج رتبه‌بندی تایمز کشورهای آسیایی سال ۲۰۲۱، دانشگاه شهید بهشتی با 32 پله صعود در رتبه 148 دانشگاه‌های برتر آسیا قرار گرفت. در نتایج رتبه‌بندی سال ۲۰۲۲ کیو اس، ۱۳۰۰ دانشگاه از سراسر جهان مورد ارزیابی قرار گرفتند که دانشگاه شهید بهشتی به همراه پنج دانشگاه از ایران در جدیدترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر دنیا حضور دارند. در رتبه‌بندی لایدن هم در چهار معیار مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، دسترسی آزاد به اطلاعات و تنوع جنسیتی ارتقا رتبه داشتیم. 

 ایشان از معرفی دانشگاه شهید بهشتی، به عنوان «مسئول آموزش مجازی زبان و ادبیات فارسی در  دانشگاه‌های چین» خبر داد و گفت: قدیمی‌ترین گروه آموزشی زبان چینی کشور در دانشگاه شهید بهشتی است، این گروه قریب به سه دهه در حوزه آموزش زبان چینی فعالیت مستمر و جدی دارد؛ با توجه به ظرفیت و توان دانشگاه، وزارت امور خارجه، دانشگاه شهید بهشتی را به عنوان مسئول آموزش مجازی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه‌های چین معرفی کرد.

دکتر نصیری با اشاره به افتتاح پروژه‌هـای عمرانی دانشگاه شهید بهشتـی با حضور دکتر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، یادآورشد: در این مراسم ساختمان جدید دانشکده معماری و شهرسازی، ساختمان دانشکده علوم شیمی و نفت، سر در شرقی دانشگاه و تصفیه‌خانه پساب فاضلاب خوابگاه افتتاح شدند. همچنین کلنگ بلوک جدید خوابگاه خواهران بر زمین زده شد؛ معاون محترم رئیس جمهور و هیات همراه از برج نوآوری دانشگاه نیز بازدید کردند. خوابگاه ده هزار مترمربعی خواهران به دست خیّـر عزیز جناب آقای دکتر دژاگاه از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه و عضو هیات امنا و هیات مدیره بنیاد خیرین دانشگاه احداث خواهد شد؛ ان‌شاءالله برکت حضور خیرین در دانشگاه، سرآغاز حرکت‌های ارزشمندی برای امروز و آینده دانشگاه خواهد بود.

رئیس دانشگاه در ادامه به  برگزاری هفتمین نشست کارگروه ملی همکاری‌های علمی بین‌المللی با کشور روسیه اشاره کرد و همچنین انتخاب مرکز مشاوره و آموزش‌های اجتماعی دانشگاه را به عنوان مرکز مشاوره نمونه در سطح کشور تبریک گفت. ایشان با تقدیر و تشکر از تلاش‌های دکتر ابراهیمی مقدم؛ انتصاب دکتر مریم دولو، دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری را به عنوان سرپرست مدیریت برنامه‌ریزی و ارزیابی آموزشی دانشگاه تبریک گفت.

دکتر رسولی، مشاور رئیس و مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی، توضیحاتی در خصوص مهم‌ترین مصوبات هیات رئیسه دانشگاه از جمله شیوه ‌نامه ترفیع سالیانه و بررسی انواع پایههای عادی ویژه و ممتاز؛ تبدیل وضعیت اعضای هیات علمی پیمانی دانشگاه؛ شیوه‌نامه طرح استاد راهبر دانشجویان غیرایرانی دانشگاه شهید بهشتی؛ نظام‌نامه مرکز همکاری‌های علمی دانشگاهی ج.ا.ا - فدراسیون روسیه "لومونوسف رازی" و راه‌اندازی کلینیک خدمات تخصصی مدیریت توضیحاتی ارائه داد.

 

گـــزارش‌هـــا

دکتر اطاعت، معاون پشتیبانی، مالی و مدیریت منابع؛ گزارشی از «همسان‌سازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌های وابسته به وزارت عتف با اعضای هیات علمی غیربالینی دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی» و «اجرای دقیق ردیف 5 بند 5 ماده 6 آئین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها» ارائه داد.

دکتر پرند، رئیس پارک علم و فناوری درخصوص «گرنت شکوفایی و گرنت جوانه»، تاکید کرد: گرنت جوانه با حمایت از انجام پایان‌نامه‌های ارشد و رساله‌های دکتری با محتوای فناورانه و قابلیت تجاری‌سازی و گرنت شکوفایی با حمایت از طرح های پروژه‌های فناورانه و آزمایشگاههای تحقیقاتی توسط پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی اجرا می‌شود.

دکتر بهرامی سامانی، رئیس اداره ارزیابی پژوهشیِ معاونت پژوهشی و فناوری، توضیحاتی در خصوص «سامانه علم‌سنجی» و «سامانه خیام» ارائه داد و گفت: سامانه علم‌سنجی با هدف ایجاد نظام جامع آمار پژوهشی در دانشگاه پیادهسازی شد. فاز اول کار رونمایی شد، در فاز دوم داشبوردهای مربوط به شاخص‌های پژوهشی اضافه خواهد شد تا بتوانیم شاخص‌ها و اقلام آماری بیشتری را لحاظ کنیم.

 

دستــورات:

  • ایجاد و اجرای دوره‌ کارشناسی ارشد رشته "معماری گرایش مهندسی علوم ساختمان" پس از تصویب در جلسه شورای حوزه دانشی مهندسی و معماری به تاریخ 22 خرداد 1400، در یک‌صد و نود و یکمین شورای دانشگاه مطرح و با رعایت شروط ذیل به تصویب رسید:

-          این رشته جایگزین رشته کارشناسی ارشد معماری و انرژی شود.

-          در اجرای این رشته دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست نیز همکاری نماید.

 

​​​​​​​

در بخش‌های مختلف ‌صد و نود و یکمین جلسه شورای دانشگاه، اعضاء نظرات خود را پیرامون دستورات و گزارش‌های مطرح‌شده به شرح زیر ارائه نمودند:

دکتر میراحمدی، رئیس دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی: یکی از پیامدهای سامانه علم‌سنجی این است که وضعیت استادان و اعضای هیات علمی رشته‌های علوم انسانی را با همان مقیاس رشته‌های پایه و فنی مهندسی سنجیده می‌شود؛ درواقع علم سنجی فقط بر اساس شاخص مقالات دیده می شود در حالیکه در حوزه علوم انسانی افزون بر مقالات، بحث کتابها بسیار پر اهمیت است واین دراین سامانه دیده نشده است.

دکتر خاتمی، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی: سامانه علم‌سنجی در یک بازدید عمومی اگر قرار بگیرد، کارنامه همکاران ما را در رشته‌های علوم انسانی تقریبا صفر نشان می‌دهد و این انصاف و سزاوار نیست. پیشنهاد می‌کنم اعضای هیات علمی حوزه علوم‌انسانی را از این سامانه خارج کنند و در صورتیکه امکان دارد سامانه ویژه علوم ‌انسانی را با معیارهای خاص خودش طراحی شود و کار به گونه‌ای انجام شود که حقی از همکاران ما در شاخه‌های علوم انسانی ضایع نشود

دکتر رسولی، مشاور رئیس دانشگاه و مدیر حوزه ریاست وروابط عمومی: هرگز نمی‌توانیم فعالیت یک عضو هیات علمی در رشته علوم انسانی را صرفا با برخی مقالات مجلات، به خصوص مجلات انگلیسی زبان بسنجیم.

دکتر فقهی، مدیر امور هیات علمی: سامانه علم‌سنجی فاقد برون‌دادهای داخلی از جمله داده‌های سیستم گلستان است؛ فعالیت بین‌المللی و مشارکت بین‌المللی مهم است اما برون‌دادهایی که عمدتا به زبان فارسی است در سامانه علم سنجی دیده نمی شود. پیشنهاد می‌شود سامانه علم‌سنجی بر مبنای داده‌های سامانه گلستان راه‌اندازی شود.

 

 

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: