یادداشت دکتر جلال سخنور به‌مناسبت میلاد حضرت عیسی مسیح (ع)

2174 بازدید

دکتر جلال سخنور، عضو هیات علمی بازنشسته دانشکده ادبیات و علوم انسانی، به‌مناسبت میلاد حضرت عیسی مسیح (ع)، یادداشتی منتشر کرده است که در ادامه می‌خوانید:

میلاد عیسی مسیح،  پیام آور عشق و امید مبارکباد

مسیحیان بر این باورند که عیسی علیهالسلام همان مسیح موعود است که تورات نوید آمدنش را داده بود تا آدمیان را از گناه برهاند. باب اول انجیل متی در بیان تولد مسیح و نامگذاری اوست و در آغاز باب دوم میگوید که مسیح در بیتاللحم در دوران هیرودیس بزرگ(37-تا 4 ق.م) تولد یافت. سه خردمند ستاره‌شناس مجوس از مشرق زمین به‌رهبری ستاره دنباله‌دار به نیایش مولود آمدند و از پادشاه پرسیدند شاه قوم یهود کجاست؟ زیرا ستاره‌اش را رویت کرده‌اند.

 کریسمس از نظر پیروان مسیح به‌مفهوم زندگی نو است. زیرا مسیح زندگی را به‌جای گهواره در آبشخور حیوانات آغاز کرد: آیه هفتم از باب دوم انجیل لوقا می‌گوید:

"و مریم نوزاد پسر را در قنداق پیچید و او را در آبشخور حیوانات نهاد زیرا مهمانخانه اتاق خالی نداشت."

 در فصلنامه سلطنتی نجوم می‌گوید که ستاره دنباله‌دار Humphreys هامفریز قبل از میلاد، به‌احتمال زیاد " ستاره بیتاللحم" است و لذا تولد نوزاد می‌باید درآوریل سال پنجم قبل از میلاد باشد. روایات میلاد مسیح در دو انجیل متی و لوقا اندکی تفاوت دارد: انجیل متی می‌گوید "سه خردمندی که حامل هدایا بودند مسیح را در بیتاللحم یافتند."  ولی انجیل لوقا می‌گوید "چوپانان آن منطقه به مدد فرشتگان از این رویداد خبر دادند". مسیحیان معتقدند که نماد اصطبل بیانگر تواضع مسیح است. وجود گاو نر و الاغ در میلاد مسیح حاکی از آن است که پیش از آمدن مسیح جهان پر از موجودات نادان بوده است. تصاویر میلاد مسیح، نوزاد را با آغوش باز نشان می‌دهد و در اطراف سر نوزاد و فرشتگان هاله نور است.

در سده دوم میلادی، ششم ژانویه‌ را روز تولد مسیح می‌دانستند، اما در سده چهارم، کلیسای کاتولیک رم، این تاریخ را 25 دسامبر و غسل تعمید آن حضرت را ششم ژانویه اعلام‌ کرد، سبب انتخاب 25 دسامبر به عنوان میلاد پیامبر مسیحیان آن است که در آن عصر، پرستش ایزد مهر در اروپا رواج و نفوذ بسیار داشت و 25 دسامبر روز تولد میترا بود و برای‌ به فراموشی سپردن آن، این روز را تولد حضرت‌ عیسی مسیح اعلام کردند. ارمنیان روز ششم ژانویه ابتدا مراسم مذهبی‌ تولد آن حضرت را در کلیساها برگزار می‌کنند و سپس مراسم خاص غسل تعمید را به جا می‌آورند.

با آرزوی دوستی، صلح و آرامش و عشق و امید بی پایان. کریسمس فرخنده باد

​​​​​​​

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: