یادداشت دکتر نعمت حسنی به مناسبت روز قلـــم

3202 بازدید

14 تیــر به عنوان روز قلم نامگذاری شده است در زیر یادداشت دکتر نعمت حسنی، عضوهیات علمی دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست به مناسبت این روز می‌خوانید:

 

 

نون و القلـم  و مایسطـرون

قلم به اندیشه اثر می‌بخشد. کلمه درست می‌کند. کلمات علیا و کلمات سفلی. از ازل،  خالق یکتا با قلم صنع الهی کلماتش را بر دفتر عدم پدیدار کرد. کلماتی که از ازل شروع شده و تا ابدا ادامه خواهد داشت. کتاب هستی بی آغاز و بی‌پایان هست. زیرا قلم خداوند لحظه‌ای از خلق کلمات باز نخواهد ایستاد. اگر تمام دریاها جوهر و تمام درختان قلم شوند، همه تمام می‌شوند در حالیکه کلمات خداوند با قلم صنعش به پایان نخواهد رسید.

قلم، تجلی بخش اندیشه‌هاست. به هر زبان که در دفتر خلاقیت بچرخد، ظهور کلمات متناسب با متن را به نمایش می‌گذارد. همه چیز با قلم ساخته می‌شود. همه چیز با قلم از پهنه اندیشه به پهنه هستی کشیده می‌شود. اگر قلم نبود هیچ علمی از اندیشه به سرای هستی پا نمی نهاد.

و این سنت قلم زنی بر افق‌های زمان و مکان از خداوند به انسان رسیده است. او بود که به انسان تعلیم کرد. به او کلماتی یاد داد تا همان صفات و افعال خالق را مستعد شود و روزی به "اسم" او برسد. اسم او بشود. نه یک اسم و دو اسم، همه اسماء او. اسم اعظم بشود. خلیفه او گردد. یعنی درست مثل او ولی نه خود او.

انسان در فرایند صیرورت از فرش به عرش، با بهره‌گیری از قلم‌های متنوع، اندیشه‌های نو و خلاق خود را یکی پس از دیگری بصورت پدیده‌های مختلف بر تابلو هستی نقاشی می‌کند. در هر زمینه با قلم مناسبی اندیشه‌های درون خود را در بیرون متجلی می‌سازد. گاهی خطی بر دفتر، گاهی رنگی بر تابلو، گاهی نوایی در نی، گاهی ساختمانی در شهر و گاهی سفینه‌ای در فضا ، قلمی می‌شود تا او درون خود را در بیرون به نمایش بگذارد. آری قلـم تجلـی اندیشـه در عمـل است.

​​​​​​​

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: