یادداشت ویژه دکتر بلیک به مناسب میلاد حضرت مسیح (ع) و آغاز سال نو میلادی

4004 بازدید

دکتر ژانت الیزابت بلیک؛ به‌مناسبت میلاد حضرت عیسی مسیح و آغاز سال نو میلادی یادداشتی به شرح زیر منتشر کرده است که در ادامه می‌خوانید:

داستان کریسمس

نسخه‌های اولیه‌ی این داستان، به دو انجیل متی و لوقا باز می‌گردد که تصویری واضح از میلاد مسیح می‌سازند. داستان در شهر ناصره در فلسطین آغاز می‌شود. مریم مقدس، که بانویی پارسا و جوان بود، به عقد یوسف نجار در می‌آید که از نوادگان شاه داوود یهود است. جبرئیل از بهشت به زمین می‌آید و مریم را از سرنوشت زیبایی که خداوند برای او در نظر گرفته است، آگاه می‌کند. همانا که او فرزندی را آبستن خواهد شد که پیغمبران گذشته، میلاد او را پیش‌گویی کرده بودند؛ فرزندی که "عیسی" نامیده می‌شود. جبرئیل این بشارت را نیز به مریم می‌دهد که این طفل، نجات‌بخش تمام مردم خواهد بود.

در این زمان بود که آگوستوس، پادشاه روم، دستور سرشماری مردمش را صادر می‌کند و یوسف مریم به ناچار، به شهر بیت‌لحم باز می‌گردند؛ شهری که زادگاه خاندان داوود است. اما زمانی که مریم و یوسف به شهر می‌رسند، با انبوهی از مسافران مواجه می‌شوند که هیچ اتاقی را خالی نگذاشته‌اند. لذا مجبور می‌شوند تا در یک اصطبل حقیرانه در کنار حیوانات اقامت گزینند؛ مکانی که آبشخور آن، گهواره‌ای برای مسیح کوچک خواهد شد.

عیسی به دنیا می‌آید. در همان زمان، گروهی از چوپان‌ها در اطراف شهر، در حال تماشای گله‌ی خود بودند که فرشته‌ای در مقابلشان هویدا می‌گردد؛ و آن‌ها اولین نفراتی می‌شوند که به زیارت عیسی نائل شده و پیام میلاد او را می‌گسترانند. در شرق، سه موبد زرتشتی و چندی از منجمان، نشانه‌ای را در آسمان رصد می‌کنند که تحقق یک پیش‌گویی را ندا می‌دهد. آری، مسیح متولد شده است.

آن‌ها سفری را در جستجوی شاه شاهان آغاز می‌کنند که طبق پیش‌بینی، می‌توانست زندگی ابدی ببخشد. ستاره‌ای بهشتی، آن‌ها را به سمت بیت‌لحم هدایت می‌کند که در آن‌جا مریم، یوسف و مسیح کوچک را زیارت می‌کنند. آن‌ها هدایایی چون طل، صمغ مر و کندر را به مریم پیشکش می‌کنند؛ هدایایی که نماد جلل و جبروت، الوهیت و فداکاری بزرگی‌ست که مسیح برای بشریت خواهد کرد.

پیغام نهایی داستان میلاد مسیح، صلح و رستگاری‌ست؛ چرا که او بشریت از خباثت نجات می‌دهد و صلح را در جهان به ارمغان می‌آورد. این پیغامی‌ست که اهمیت آن در دنیای امروز روز به روز بیشتر می‌شود، به ویژه در فلسطین که این روایت تاریخی را رقم زده است. پیغام دیگر این داستان، روایت این است که مسیح، با آن که شاه شاهان بود، در محقرترین شرایط زاده شد و اولین زائران وی، چوپان‌هایی بی آلیش بودند. این پیغام به برابری همگان نزد خداوند اشاره دارد.

علوه بر این، نباید فراموش کرد که میلاد مسیح، تحقق یک پیش‌گویی بود که موبدان زرتشتی به آن آگاه بودند. افرادی که خود اخترشناس بودند و این مطلب، اهمیت گسترش این علم در میان مردمان آن زمان را نشان می‌دهد.

انتخاب تاریخ 25 دسامبر برای روز تولد عیسی مسیح (در سنت مسیحیت غرب)ما را به یاد سنت تاریخی مشترک هندو-اروپایی‌مان می‌اندازد. در این زمان، بت‌پرستان قبل از میلاد در نواحی شمال اروپا، انقلاب زمستانی را جشن می‌گرفتند. جشنی که "یول" نام داشت که احتمال با واژه‌ی فارسی "یلدا" ارتباط دارد. بسیاری از سنت‌های امروزی کریسمس، از صرف میوه‌های خشک‌شده گرفته تا قرمز پوشیدن و سوزاندن یک "چوب یول" در آتش، ریشه‌ای در فرهنگ‌های پیش از اسلام و پیش از مسیحیت دارد.


 


 

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: