معاون آموزشی وزارت عتف:

افزایش اثربخشی هر چه بیشتر دانش در پیشرفت و رفاه جامعه نیازمند تحول در سازوکارهاي آموزشی است

3586 بازدید

 

دکتر عموعابدینی، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دعوت دکتر نصیری قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی؛ در جلسه هیات رئیسه دانشگاه در روز سه‌شنبه 17 خرداد 1401 حضور یافت.

​​​​​​​

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر نصیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی با خیرمقدم به معاون آموزشی وزارت علوم، هدف از حضور مسئولان آموزش عالی ، سازمان ها و نهادهای مختلف در جلسه هیات رئیسه  دانشگاه را توسعه و تعمیق تعامل و یافتن راه حل برای مسائل و مشکلات در حوزه های مختلف عنوان کرد.

 

دکتر عموعابدینی، معاون آموزشی وزارت عتف با تاکید بر تعریف دو ماموریت کلان برای دانشگاه شهید بهشتی گفت: دانشگاه شهید بهشتی به عنوان دانشگاه جامع کشور باید در قالب  ماموریت ملی و حاکمیتی  و همچنین ماموریت در ارتباط با جامعه نقش‌آفرین باشد.

دکتر عموعابدینی، تولید علم و پژوهش با احساس مسئولیت و به مثابه یک جهاد را یکی از مهمترین مطالبات رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب دانست و گفت:  در بیانیه گام دوم انقلاب، "علم و پژوهش" اولین سرفصل توصیه هاي اساسی در پرتو امید و نگاه خوش بینانه به آینده است که این موضوع نشان دهنده اهمیت روز افزون علم و فناوري در کلام مقام معظم رهبري است.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: در راستای محورهاي تحول علم و آموزش عالی در دولت سیزدهم، سند تحول دولت مردمی ابلاغ شد: در این سند چهار چالش، 8 عامل،10 راهبرد  و  31 اقدام مطرح شده است.

 وی ادامه داد: ارتقاء سطح امید اجتماعی، مسئولیت پذیري ملی، سلامت معنوي و اشتغال پذیري دانشجویان؛ افزایش توسعه یافتگی علوم و فناوري هاي نیازمحور، مزیت محور و اولویت محور با تاکید بر علوم انسانی تحولی؛ ارتقاء توانمندي دانشگاه در شناسایی مسائل راهبردي در تعامل با جامعه، نظریه پردازي و ارائه راهکار براي حل آن؛ بهبود میزان کارآمدي نظام سیاست گذاري، مدیریت و برنامه ریزي کلان و نظارت راهبردي نهاد علم و آموزش عالی؛ تعمیق میزان خوداتکائی و پاسخگویی دانشگاه‌ها و مرجعیت علمی و توسعه اثربخش و الهام آفرین همکاري هاي علمی در سطح منطقه اي و جهانی را نشانگرهاي وضعیت مطلوب در سند تحول دانست.

معاون آموزشی وزارت علوم، با برشمردن حوزه های چرخش‌هاي تحول‌آفرین که باید در آموزش عالی شکل بگیرد، بیان داشت: باید از آموزش متمرکز بر توسعه کمی، تقاضاي اجتماعی، تخصص بسنده و فردمحور به تربیت متمرکز بر توسعه کیفی، ظرفیت اشتغال پذیري، تخصص گرا- اخلاق مدار و خانواده محور؛ از پژوهش صرفا معطوف به ارتقاء جایگاه علمی بینالمللی به پژوهش نیازمحور، مزیت محور و اولویت محور؛ از الگوي دانشگاه محور به الگوي جامعه محور در توسعه کارکردهاي اجتماعی، سیاستی و فرهنگی دانشگاه اسلامی؛ از اداره دانشگاه توسط دولت و یکسان‌انگاري در ماموریت‌هاي دانشگاه‌ها به خوداتکایی و استقلال ضابطه‌مند دانشگاه و پذیرش تنوع در ماموریتهاي دانشگاه ها و  از بین المللی سازي خودمشروعیت بخش به دیپلماسی علمی و فناوري هوشمند و الهام‌بخش برسیم.

دکتر عموعابدینی، ناکارآمدي در نظام حکمرانی و اداره دانشگاه؛ پاسخگویی ناکافی دانشگاه به نیازها و مسائل جامعه؛ توسعه نیافتگی نظام فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها و  ضعف در همکاري‌هاي علمی بین‌المللی و فناوري بین‌المللی را چالش های مطرح شده در سند تحول دولت مردمی دانست.

معاون آموزشی وزارت عتف در خصوص ضرورت تحول در آموزش  اظهار داشت: یک جامعه پویا تحول را به عنوان امري دائمی در خود دارد. همانگونه که رهبر معظم انقلاب بر ضرورت دائمی بودن صیرورت و تحول در جامعه اسلامی تاکید می‌نمایند. اما اهمیت امر تحول حسب شرایط زمانی و ضرورت هاي پیش رو در دوران مختلف متفاوت است. آموزش عالی به عنوان یکی از زیرنظام هاي مهم جامعه نیازمند تحول مستمر می باشد و رویکرد تحول در این دوران از اهمیت بیشتري برخوردار است.

دکتر عمو عابدینی با تشریح دلایل اهمیت مضاعف تحول در آموزش در دوران کنونی تصریح کرد:  هم اکنون در سال هاي آغازین گام دوم انقلاب اسلامی و سال آغازین قرن 15 هجري شمسی هستیم و یکی از محورهاي تحقق تمدن سازي جمهوري اسلامی ایران نهاد آموزش عالی است. مسئولیت دانشگاه در این مهم بسیار کلیدي است و براي تحقق آن نیاز به تحول مستمردر همه ابعاد ضروري است.

وی ادامه داد: دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در کشور توانسته اند به توفیقات بسیاري در طول 4 دهه اخیر دست یابند. تربیت نیروي انسانی متعهد و متخصص، کسب رتبه علمی 15 دنیا در انتشار مقالات علمی و ایجاد هزاران شرکت دانش بنیان را می توان بخشی از این توفیقات دانست. براي تحقق پیشرفت ایرانی-اسلامی، اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان نیاز است مسیر علم تا عمل تسریع و تسهیل شود. افزایش اثربخشی هر چه بیشتر دانش در پیشرفت و رفاه جامعه نیازمند تحول در سازوکارهاي آموزشی است.

دکتر عمو عابدینی، 90 درصد تحول در آموزش را اصلاح وضع موجود دانست و تصریح کرد: در تحول بایستی اهداف خوب و صحیح را با توجه به ارزش هاي ایرانی و اسلامی مورد هدف قرار دهیم. سپس باید این اهداف خوب و صحیح را با اقدامات کارآمد به خوبی محقق کنیم. در این راستا پیش بینی شده است براي تحقق این تحول ضمن تاکید بر حفظ دستاوردهاي پیشین، فعالیت های کلیدي در معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوري مانند تحول در فرایندها، آئین نامه ها و ضوابط موجود؛ پیاده سازي حکمرانی حکمت بنیان مبتنی بر ارزش هاي ایرانی و اسلامی و با رویکرد آمایش محور انجام شود.

معاون آموزشی وزارت عتف با برشمردن مأموریت‌هاي ابلاغی وزیر علوم، خاطرنشان شد: تحقق کامل مأموریت مهم آمایش آموزش عالی و مأموریتگرایی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی؛ سیاستگذاري و برنامه‌ریزي در جهت ترویج فرهنگ کارگروهی و مساله‌محوري و استقرار امر مهم شاگردپروري به عنوان کار ویژه تربیتی و علمی اعضاي محترم هیأت علمی؛  سیاست‌گذاري و برنامه‌ریزي و اقدام موثر در جهت ارتقاء سلامت نظام آموزشی و اتخاذ تصمیمات پیشگیرانه در خصوص بروز تخلفات احتمالی در مجموعه مأموریت هاي حوزه آموزش؛ برنامه‌ریزي و تلاش هدفمند براي توانمندسازي و روزآمدسازي اعضاي محترم هیأت علمی با تاکید بر اعضاي هیأت علمی جدیدالاستخدام و طراحی نظام سنجش و انگیزش و همچنین سیاست گذاري و برنامه ریزي دانش محور در راستاي حفظ و ارتقاء «کیفیت آموزش» و استقرار نظام «رقابت» سالم و مؤثر و «رتبه‌بندي» دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از جمله این ماموریت‌ها است.

 

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: