شتابدهنده‌ها: دوست یا دشمن استارت‌آپ‌ها ؟

3468 بازدید

پارک علم وفناوری دانشگاه شهید بهشتی سومین سه شنبه نوآ را با موضوع بررسی نقش شتابدهنده‌ها در رشد استارت‌آپ‌ها برگزار کرد.

در این وبینار، دکتر پرستو علیخانی، هم‌بنیانگذار استارت‌آپ و استاد مدعو دانشگاه شهید بهشتی ضمن بررسی علل شکست استارت‌آپ‌ها، عواملی از جمله کمبود بودجه، بازارسنجی نادرست، تیم نامنسجم، زمان‌سنجی نادرست و محدودیت‌ها و چالش‌های موجود در حیطه مارکتنیگ را به عنوان مهم‌ترین دلایل شکست استارت‌آپ‌ها معرفی کرد.

وی تصریح کرد: موضوع همبنیان‌گذار فنی از موضوعات کلیدی در روند فعالیت استارت‌آپ‌هایی است که می‌خواهند سامانه یا اپلیکیشنی را طراحی کنند و توجه به ضرورت وجود هم‌بنیان‌گذار فنی می‌تواند در پیشگیری از شکست  این گروه از استارت‌آپ‌ها نقش موثری داشته باشد.

وی تاکید کرد: شتابدهنده‌های دانشگاهی می‌توانند در آموزش کارآفرینی در دانشگاه‌های ما اثرگذار باشند. بنیان گذاران استارت‌آپ‌ها از جامعه دانشگاهی هستند اما با مفهوم بازاریابی و تجاری‌سازی آشنایی ندارند. در حقیقت این استارت‌آپ‌ها با مفهوم کسب و کار بیگانه‌اند و در این زمینه تجربه کافی ندارند . راهکار کمک کننده برای رشد این استارت‌آپ‌ها این است که موضوع آشنایی با شتابدهنده‍‌ها در برنامه درسی دانشگاه‌ها گنجانده شود تا دانش و مهارت استارت‌آپی تقویت شود.

استاد مدعو دانشگاه شهید بهشتی افزود: می‌توان آموزش این مهارت را به عنوان یک واحد درسی اختیاری با مدیریت مراکز شتابدهنده ارائه کرد. مدرس این دوره‌ها باید در زمینه کسب و کار مهارت داشته باشد. چنانچه در بسیاری از کشورهای دنیا دوره‌های کارآفرینی و تجاری‌سازی از سوی کارآفرینان برتر برگزار میشود. این نشان می‌دهد دانش و تجربه باید در کنار هم قرار گیرند تا دانشجو بتواند در زمینه راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها از مهارت لازم برخوردار شود.

وی درباره شتابنده‌های ایرانی یادآور شد: مدل کسب و کار شتابدهنده‌های ایرانی به شکلی است که معمولا استارت‌آپ‌ها به اجبار شرایطی را می‌پذیرند. بر اساس این مدل در اغلب موارد از همان ابتدا فروش سهام شتابدهی در حیطه اختیارات سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد و تیم کارآفرین از حداقل سهام برخوردار می‌شود. البته باید پذیرفت که در مراحل اولیه استارت‌آپها هنوز شکل نگرفته و ارزش‌گذاری نشده‌اند و بنابراین طبیعی است که نمی توان درصد زیادی از سهام را به کارآفرین اختصاص داد اما تیم کارآفرین هم باید از انگیزه لازم برای هموار ساختن مسیر رشد و توسعه برخوردار باشد. در کشور ما کاستی‌هایی در این زمینه وجود دارد و متاسفانه سهام قابل توجهی به شتابدهنده اختصاص داده می‌شود . بنابراین به نظر می‌رسد ایجاد تغییراتی در روند فعالیت شتابدهنده‌ها می‌تواند مزیتهای بیشتری را برای استارت‌آپ‌ها به همراه داشته باشد.

​​​​​​​

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: