معاون آموزشی دانشگاه خبر داد:

امتحانات پایان ترم مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به‌صورت غیرحضوری برگزار می شود

5141 بازدید

امتحانات پایان ترم مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی به صورت غیرحضـوری برگزار خواهد شـد.

دکتر افضلیان، معاون آموزشی دانشگاه با اعلام خبر فوق افزود: امتحانات نیمسال اول سال‌تحصیلی 1401-1400، از ۱۸ دی‌ماه آغاز خواهد شد. امتحانات مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد غیرحضوری و امتحانات مقطع دکتری به‌صورت حضوری است.

معاون آموزشـی دانشگاه درخصوص نحـوه برگزاری کلاس های در نیمـسال آینده گفت: براساس مصوبه هیات‌رئیسه محترم دانشگاه، کلاس‌های دروس نظری در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد از ابتدای نیمسال اول سال‌تحصیلی 01-1400، به‌صورت غیرحضوری و کلاس‌های دوره دکتری حضوری برگزار شد. بعلاوه، امکان حضور دانشجویان تحصیلات‌تکمیلی در دانشگاه برای انجام پایان‌نامه و رساله و کار در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی فراهم است. در چهار نیمسال گذشته، تجارب خوبی از بکارگیری روش‌های یادگیری الکترونیکی در آموزشِ دانشگاه کسب شد که لازم است در دوران پساکرونا مورد بهره‌برداری دانشجویان و اساتید قرار گیرد. متناسب با ایجاد شرایط لازم برای حضور دانشجویان در دانشگاه، کلاس‌های درس در نیمسال دوم سال‌تحصیلی ۰۱-۱۴۰۰ به‌صورت حضوری و یا ترکیبی اجرا خواهد شد.

وی در پاسخ به چـرایـی این تصمیم تصریح کرد: حفظ سلامت دانشجویان اولویت اصلی مسئولان دانشگاه است؛ پس از همه‌گیری ویروس کووید-۱۹، با وقفه کمتر از یک هفته، آموزش دانشگاه شهید بهشتی به صورت غیرحضوری تداوم پیدا کرد؛ ولی زمینه حضور مجدد دانشجویان در دانشگاه را نمی‌توان دفعتاً ایجاد کرد. برنامه حضور تدریجی دانشجویان در دانشگاه تهیه شده است و با حفظ دستورالعمل‌های بهداشتی و متناسب با شرایط و وضعیت همه‌گیری و نیز هماهنگ با سایر دانشگاه‌های استان تهران اجرا خواهد شد.

دکتر افضلیان از پیش بینی روش‌هـای مختلف ارائه دروس خبـر داد و گفـت: تجارب کسب شده در این چهار ترم نشان داد که دانشجویان به‌خوبی می‌توانند برخی دروس را از طریق روش‌های یادگیری الکترونیکی فراگیرند. بعلاوه، ترکیب روش‌های ارائه (حضوری-غیرحضوری)، کمک شایانی به فرایند یادگیری درس دارد.  بر اساس آیین‌نامه ارسال شده از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شیوه‌نامه آموزش ترکیبی دانشگاه شهید بهشتی برای دوران پس از کرونا در دست تهیه است. در این شیوه‌نامه، روش‌های مختلف و احیاناً ترکیبی برای ارائه دروس عمومی، پایه، اصلی و تخصصی پیش‌بینی شده است.

معـاون آموزشـی دانشگاه با اشاره به آمار دانشجویان ورودی جدید گفت: دانشگاه شهید بهشتی در سال تحصیلی جاری ۵۲۰۰ نفر دانشجو پذیرفته است که از این تعداد 400 نفر در مقطع دکتری، ۳۰۰۰ نفر در دوره کارشناسی ارشد و  1800 نفر در مقطع کارشناسی پذیرش شده‌اند. همچنین دانشگاه شهید بهشتی در سال تحصیلی جاری ۳۰۰ نفر را از طریق آیین‌نامه استعداد درخشان پذیرفته است.  

وی افـزود: در نیمسال اول سال تحصیلی جاری برای ۱۹۰۰۰ دانشجوی دانشگاه، 4500 کلاس از طریق سامانه‌های یادگیری الکترونیکی در دانشگاه اجرا می‌شود.  البته از اواسط نیمسال جاری با بهبود شرایط، کلاس‌های دانشجویان دکتری حضوری برگزار شد. در نیمسال جاری بالغ بر ۱۴۰۰ نفر از دانشجویان دوره کارشناسی‌ارشد و دکتری که در مرحله انجام پایان‌نامه یا رساله هستند و یا به‌دلیل دروس کارگاهی، آزمایشگاهی و عملی نیاز بوده در دانشگاه حضور داشته باشند در  خوابگاه اسکان دارند.

دکتر افضلیان  با اشـاره به تجـربه برگـزاری کلاس‌های درس در دوران کرونا خاطـرنشان کرد: اسفند 1398 با شیوع ویروس کرونا در جهان، با تصمیمات مقام‌های مسئول و برای کنترل شرایط، فعالیت‌های دانشگاه‌ها متوقف شد اما دانشگاه شهید بهشتی به دلیل وجود زیرساختهای خوب آموزش الکترونیکی، در کمتر از یک هفته آموزش را به صورت مجازی از سر گرفت و دانشجویان به فرایند آموزش بازگشتند.

وی، تغییر نگرش در اساتید و دانشجویان نسبت به روش یادگیری از روش‌های آموزش کلاسیک به روش‌های یادگیری الکترونیکی و ترکیبی، اهتمام اساتید به تهیه محتوای درسی قابل ارائه به صورت الکترونیکی و استقبال اساتید از یادگیری الکترونیکی و توسعه زیرساخت‌های لازم را از مهم‌ترین فرصت‌های ایجاد شده در حوزه آموزش پس از شیوع ویروس کرونا دانست.

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: