با هدف تعمیق و گسترش همکاری‌ها؛

تفاهم‌نامه همکاری بين دانشگاه شهيد بهشتی و پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتيک و زیست‌فناوری امضاء شد

3830 بازدید

تفاهم‌نامه همکاری بين دانشگاه شهيد بهشتی و پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتيک و زیست‌فناوری منعقد شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، این تفاهم نامه به‌منظور فراهم‌آوردن زمينه همکاری‌های فزاينده پژوهشي، آموزشی و فناوري؛ سه شنبه 13 دی 1401 به امضاء دکتر اقامیری، سرپرست دانشگاه شهید بهشتی و دکتر جواد محمدی، رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتيک و زیست‌فناوری رسید.

اجراي طرح‌های تحقيقاتي مشترك مصوب طرفين؛ توسعه همکاری‌های آموزشی از طريق برگزاری دوره‌های تحصيلات تکميلی مشترک در رشته‌های اولویت‌دار و مورد توافق طرفین با رعایت ضوابط و مقررات آموزشی لازم‌الاجرا؛ توسعه همکاری‌های علمي و فناوري از طريق برگزاري دوره‌هاي آموزشي کوتاه‌مدت، دوره‌های کارآموزي، کارگاه‌های علمي، برگزاري سمينارهاي علمي و تخصصي؛  بهره‌مندشدن از امکانات طرفين در زمینه‌های آموزشي، پژوهشي، کتابخانه‌ای، گلخانه‌ای، مزرعه‌ای و همکاری‌های بین‌المللی و همچنین بهره‌مندی از تجارب و امكانات طرفين در توسعه دانش فنی و انتقال فناوري از موضوعات مورد توافق در تفاهم نامه مذکور است.

برنامه ریزی برای جذب 2 هزار دانشجوی خارجی در یکسال

​​​​​​​​​​​​​​دکتر آقامیری، سرپرست دانشگاه شهید بهشتی در آیین امضاء تفاهم نامه با ابراز خرسندی از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری، اظهار امیداواری کرد با عملیاتی شدن تفاهم نامه مذکور، شاهد توسعه و تعمیق همکاری‌های علمي و فناوري در حوزه های تخصصی فناوری زیستی باشیم.

ایشان با تاکید بر مسئله محور بودن طرح های پژوهشی گفت: باید در انجام تحقیقات علمی و پژوهشی بر حل موضوعات و مسائل ملی به عنوان اولویت و ضرروت توجه ویژه شود. با تدوین برنامه‌های علمی و حرکت در این مسیر باید جهت پایان‌نامه‌های دانشجویی به سمت حل مسائل سوق داده شود.

سرپرست دانشگاه با اشاره بر  توان دانشگاه در حوزه های زیست فناوری، ظرفیت و قابلیت‌های دانشکده‌های علوم و فناوری زیستی؛ حقوق؛ پژوهشکده‌های گیاهان و مواد اولیه دارویی؛ علوم شناختی و مغز و مرکز پروتئین را برای گسترش همکاری‌های مشترک برشمرد.

دکترآقامیری با اشاره به برنامه کلان دانشگاه از هدف‌گذاری برای افزایش تعداد دانشجویان خارجی خبر داد و گفت:  در گام نخست برنامه‌‌ریزی شده است در طی یکسال 2هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه شهید بهشتی جذب  شوند.

سرپرست دانشگاه پیشنهاد داد کمیته‌ای مشترک با حضور نمایندگان دانشگاه و پژوهشگاه، عملیاتی نمودن تفاهم را با جدیت پیگیری نمایند.

باید به سمت حل مسئله حرکت کنیم

دکتر محمدی، رئیس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتيک و زیست‌فناوری نیز در سخنانی اظهار امیدواری کرد امضاء تفاهم نامه بین دانشگاه شهید بهشتی و پژوهشگاه مایه برکت برای کشور باشد. ایشان با اشاره به رویکردهای  پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتيک اظهار داشت: باید به سمت حل مسئله حرکت کنیم و پروژه‌های کلان برای پاسخگویی به نیازها ی کشور تعریف شود.

دکتر محمدی با اشاره به حوزه‌های مشترک همکاری و توانمندی و ظرفیت دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد:  زمينه هاي مختلف علمي مانند كشاورزي، دام و طیور، آبزیان و دارویی فصل مشترک همکاری بین محققان دانشگاه شهید بهشتی و پژوهشگاه پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتيک و زیست‌فناوری است.

​​​​​​​دکتر ملبوبی، معاون فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتيک و زیست‌فناوری نیز در سخنانی با معرفی پژوهشگاه مذکور گفت: پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتيک دارای سه پژوهشکده زیست فناوری کشاورزی؛ پژوهشکده زیست فناوری پزشکی و  پژوهشکده زیست فناوری صنعت و محیط زیست است. این پژوهشگاه نقطه کانونی و مرجع با برخی سازمان های بین‌المللی است.

دکتر ابطحی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه به زمینه‌های همکاری مشترک اشاره کرد و یادآور شد: دانشگاه شهید بهشتی به مدد حضور متخصصان و زیرساختهای تحقیقاتی، توان بالایی در حوزه‌های محیط‌زیست؛ فناوری زیستی، جانوری، آبی؛ مطالعات دارویی و ویروسی دارد. در دانشگاه فعالیت‌های مهمی در حوزه زنبور عسل، ایمنی زیستی و محصولات باغی در سطح ملی صورت گرفته است.

ایشان افزود: دانشگاه شهید بهشتی نقش محوری در ارتباط و همکاری بین دانشگاه های جمهوری اسلامی با کشور روسیه و قزاقستان دارد و برخی بورس‌های دانشگاه‌های روسیه در دوره تحصیلات تکمیلی از طریق دانشگاه شهید بهشتی توزیع می شود.

معاون پژوهشی با برشمردن برنامه‌ها و فعالیت‌های دانشگاه برای گسترش تعاملات بین‌المللی خاطرنشان شد: برای نخستین بار در کشور مرکز فناوری و کارآفرینی مشترک با روسیه در دانشگاه شهید بهشتی در آینده نزدیک راه‌اندازی خواهد شد؛ با راه‌اندازی این مرکز، فرصت و فضای مغتنمی برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان روسی در دانشگاه و بالعکس فراهم خواهد شد.

 

 

 

 

 

​​​​​​​

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: