بیانیه بسیج اساتید دانشگاه شهید بهشتی به‌مناسبت 16 آذر سال 1401

3198 بازدید

بسم الله نور و رحمت
 

     مبارزات استقلال‌طلبانه ملت بزرگ ایران در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ با شهادت سه آذر اهورایی در صحن دانشگاه توسط دژخیمان رژیم ستم‌شاهی، کشور را وارد مرحله نوینی از تاریخ خود نمود. مبارزه با استعمار و استکبار خارجی و استبداد داخلی که در دویست سال گذشته با خون بهترین فرزندان این مرز و بوم رنگین شد، نویدبخش پیروزی خون بر شمشیر در انقلاب اسلامی ایران در سال1357 بود.
     تمام مبارزات اخیر از امیرکبیر تا نهضت مشروطه، ملی شدن صنعت نفت، قیام ۱۵ خرداد سال 1342 و بالاخره انقلاب اسلامی، پیوسته از سویی با محور مبارزه با استعمار خارجی و اجنبی و از سوی دیگر مبارزه با استبداد داخلی صورت پذیرفته و شهادت بهترین فرزندان وطن در ۱۶ آذر نیز در همین راستا، یعنی اعتراض به استکبار آمریکایی و استبداد شاهی به وقوع پیوست و ماهیت اصیل جنبش دانشجویی را رقم زد. ضمن بزرگداشت این روز که نقطه‌ی عطف مبارزه و جنبش دانشجویی تلقی می‌شود، لازم است توجه داشته باشیم این روز به جنبش‌های اصیل دانشگاهی متعلق است که دارای دو ویژگی اساسی استقلال‌طلبی و استبداد ستیزی در اهداف، آرمان‌ها و اقدامات عملی خود باشد . تقدیم قریب ۳۰۰۰ شهید دانشجو در دفاع مقدس  برای تحقق آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی که  85 شهید به دانشگاه شهید بهشتی تعلق دارد روشن‌ترین و بهترین گواه برای ماهیت جنبش‌های اصیل دانشجویی می‌باشد.
      تلاش ملت بزرگ ایران و نیز جوانان غیور ما در دانشگاه‌ها برای به دست آوردن و حفظ استقلال میهن عزیز در مقابل زیاده‌خواهی‌های نظام سلطه جهانی که به انواع شیوه‌های جنگ نرم و سخت و در قالب جنگ‌های ترکیبی متوسل می‌شده، هنوز ادامه داشته و وارد مرحله نوینی از استقلال‌طلبی شده است. در ماه‌های اخیر سال جاری بزرگ‌ترین جنگ شناختی تمام قدرت‌های مرتجع منطقه و استکبار جهانی بر ضد جمهوری اسلامی به وقوع پیوست و به تولید و انتشار صدها میلیون پیام در بستر شبکه‌های اجتماعی باهدف مهندسی ذهن و تغییر مفاهیم خادم و خائن و شهید و جلاد به‌ویژه برای نسل جدید منجر شد. در این آوردگاه، دانشگاه و دانشجویان در مرکز هدف چنین جنگ بزرگ و عمیق شناختی که می‌توان گفت در جهان بی‌سابقه بود، قرار گرفتند. در روزهای ابتدایی ناآرامی‌ها تشخیص چنین اقدامی حتی برای بسیاری از فعالان و دلسوزان اجتماعی دشوار می‌نمود. درک عمیق رهبری معظم انقلاب از ماهیت نظام سلطه و فهم تاریخی مردم عزیز به‌ویژه جامعه دانشگاهی از دشمنان این مرزوبوم و همراهی نکردن با اغتشاشات، این عملیات بزرگ روانی را که خسارت‌های بزرگی نیز برای ما داشت، عقیم ساخت.
       پرواضح است نارسایی‌هایی در کشور در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وجود دارد که اعتراض به آن‌ها از حقوق اولیه‌ی شهروندی در هر جامعه مردم‌سالاری است و باید مورداحترام حاکمیت‌ها قرار گیرد؛ لذا لازم است در فضای دانشگاه با رویکردی علمی به‌نقد و بررسی مسائل جاری کشور پرداخته شود. برای این منظور، توصیه به برگزاری «کرسی‌های آزاداندیشی» و توسعه¬ی مجراهای قانونی برای شنیدن انتقادات از سوی مسؤولین و حضور به‌موقع و پیوسته در دل مردم ازجمله اقدامات ضروری در دانشگاه و کشور است.
در فضای مدیریت جدید از ریاست دانشگاه خواستاریم تا نسبت به تمهیدات لازم در خصوص حفظ آرامش دانشگاه و برگزاری کلاس‌های آموزشی که حق مسلم بیست هزار دانشجو و قریب به یک هزار استاد این دانشگاه است و انتخاب مدیران توانمند و شایسته و پیگیری و اجرای برنامه‌های متنوع آموزشی، علمی، پژوهشی و فرهنگی به‌منظور ارتقاء دانشگاه و برخورد جدی با پدیده بی‌حجابی، اقدامات جدی مبذول دارند و ضمن ایجاد سازوکار لازم برای شنیده شدن و انعکاس انتقادات و اعتراضات به‌حق، باکسانی که به هر صورتی و با هر بهانه‌ای قصد برهم زدن آرامش موجود در فضای علمی و دانشگاهی رادارند، در چارچوب قانون و مقررات انضباطی دانشگاه برخورد قانونی نمایند.
امید داریم جامعه‌ی بزرگ دانشگاهی به همراه ملت بزرگ ایران در حفظ استقلال و آزادی که از شعارهای بنیادین انقلاب اسلامی است و در راستای تحقق ایران قوی در منطقه و ساختن تمدن نوین ایرانی- اسلامی با اتکا به ذات لایزال احدیت، این راه دشوار را تا رسیدن به حکومت حضرت حجت علیه‌السلام ادامه دهد.

 


بسیج اساتید دانشگاه شهید بهشتی
15 آذر 1401

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: