به میزبانی پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور برگزار شد؛

دومین رویداد از سلسله رویداد‌های فناورانه نیرو

33516 بازدید


دومین رویداد از سلسله رویداد‌های فناورانه نیرو، دوشنبه ۲۷ شهریور 1402 در مرکز همایش‌های پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
دکتر محمد صافی معاون پژوهشی پردیس فنی و مهندسی عباسپور در افتتاحیه رویداد آب و محیط زیست، به تکالیف محوله به پردیس عباسپور ذیل ماده ۱۷ آیین‌نامه حمایت از تولید، دانش ‎بنیان و فناور و اشتغال ‎آفرین در صنعت آب و برق و معاونت تحقیقات و منابع انسانی وزرات نیرو اشاره کرد و سلسله رویدادهای فناورانه نیرو را ماحصل رویکرد جدید قانون‌گذار در رفع چالش‌های فناورانه کشور در حوزه آب و برق دانست.
دکتر صافی ضمن تشکر از تیم دبیرخانه اجرایی جوان رویداد، به تشریح مسیر پیموده ‌شده در برگزاری رویداد‌های فناورانه اول و دوم و ادامه‌دار بودن سلسله ‌رویداد فناورانه نیرو به‌شکل فصلی اشاره کرد.
در ادامه مراسم، مهندس سید محمدمهدی نوربخش دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط‌زیست معاونت علمی ریاست‌جمهوری، به برخی از اولویت‌های ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست اشاره کرد.
به گفته نوربخش، فناوری‌های مرتبط با نمک‌زدایی و شیرین‌سازی، فناوری‌های سنجش و اندازه‌گیری کیفیت و کمیت آب، فناوری‌های بهینه‌سازی در بخش منابع و مصارف آب و توسعه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در زمینه‌های فوق اولویت‌های ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست در حوزه آب و محیط زیست است.
سپس دکتر مجتبی نوری مدیرکل دفتر دفتر تحقیق، توسعه و فناوری اطلاعات شرکت مدیریت منابع آب ایران در خصوص چالش‌ها و نیاز‌های شرکت مدیریت منابع آب و شرکت‌های آب‌منطقه‌ای زیرمجموعه آن سخن گفت.
نوری پس از تشریح مسیر تحقیقات و روند توسعه پژوهش در وزارت نیرو و حوزه آب، شرکت مدیریت منابع آب کشور را آماده مذاکره با صاحبان فناوری و ذی‌نفع‌ها برای حل چالش‌های فناورانه در حوزه آب دانست. وی ضمن استقبال از رویکرد این رویداد در به‌هم‌رسانی متقاضی فناوری، فناور و سرمایه‌گذار، معرفی شرکت‌های فناور واجد شرایط به شرکت‌های زیرمجموعه شرکت مدیریت منابع آب را تکلیف آن سازمان دانست.
در بخش دوم رویداد شرکت‌های فناور مورد تایید دبیرخانه اجرایی رویداد به معرفی و ارائه دستاوردهای فناورانه خود پرداختند. نحوه انتخاب شرکت‌های فناور براساس پوشش‌دهی نظیربه‌نظیر خدمات و فعالیت‌های تخصصی آن‌ها با نیازهای فناورانه متقاضی‌ها بود. شرکت‌های فناور حاضر در این رویداد شامل تمامی ابعاد سطح فعالیت، شرکت‌های مستعد دانش‌بنیان، شرکت‌های نوپا و شرکت‌های بزرگ صنعتی می‌شدند. شناخته‌شده‌ترین شرکت فناور حاضر در رویداد شرکت توربوتک بود که برای مرتفع‌کردن نیاز زیست‌محیطی کاهش آلایندگی نیروگاه‌های حرارتی زیرمجموعه شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی، پیشنهاده خود را ارائه کرد.
در بخش نهایی رویداد، هفت میز تخصصی انعقاد تفاهم‌نامه برای هفت متقاضی فناوری از شرکت‌های منطقه‌ای زیرمجموعه شرکت مدیریت منابع آب، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، شرکت تولید نیروی برق حرارتی و بخش خصوصی، تشکیل شد. ریاست هر میز به عهده یکی از استادان دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست دانشگاه شهید بهشتی بود که یک یا چند استاد همکار از همین دانشکده ایشان را در مدیریت گفتمان کمک می‌کردند. طرف‌های دیگر میز شامل متقاضی فناوری یا نماینده قانونی آن از بدنه وزارت نیرو یا بخش خصوصی، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و شرکت(های) فناور مدعی در رفع نیاز فناوره بود. هم‌چنین مسئول مستقیم متقاضی فناوری در مراکز استانی از طریق ارتباط تصویری اینترنتی در میزهای مربوطه حضور داشتند. نتیجه نهایی از برگزاری میزهای تخصصی امضا چهارجانبه هشت تفاهم‌نامه بود. متقاضی‌های فناورانه این رویداد، آب‌منطقه‌ای استان آذربایجان شرقی،  آب‌منطقه‌ای استاد اردبیل، آب‌منطقه‌ای استان فارس، آب‌منطقه‌ای استان خوزستان و دفتر تحقیقات، توسعه فناوری و ارتباط با صنعت شرکت مهندسی آبفا از بدنه وزارت نیرو و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از بخش خصوصی بودند.
گفتنی است، اولین رویداد از مجموعه رویداد‌های ملی فناورانه نیرو با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه آب و انرژی و تعدادی از مسئولین ذیربط در وزارت نیرو، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، شرکت‌های مادر تخصصی توانیر و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، صاحبان محصولات فناورانه و همچنین استادان دانشگاهی فعال در صنعت توسط مرکز پژوهشی انرژی دانشگاه شهید بهشتی در پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی تهران در ۲۲ تیرماه ۱۴۰۲ برگزار شد. هم‌چنین سومین رویداد از سلسله رویداد فناورانه نیرو در حوزه برق و انرژی در اواخر پاییز امسال برگذار خواهد شد.

گزارش تصویری دومین رویداد از سلسله رویداد‌های فناورانه نیرو

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: