یادداشت دکتر عزت نشان به مناسبت هفته جهانی فضا

2350 بازدید

دکتر اسلام عزت نشان، مدیر گروه‌های مهندسی هوافضای دانشکده فناوری‌‌های نوین و مهندسی هوافضا به مناسبت «هفته جهانی فضا» یادداشتی منتشر کرده است که در ادامه می خوانید:

​​​​​​​

به نام خدا

به بهانه هفته جهانی فضا

در ۶ دسامبر سال ۱۹۹۹، مجمع عمومی سازمان ملل با هدف ترویج و توسعه دانش فضایی و آشنا کردن مردم و جوانان از نقش فناوری فضایی در زندگی انسان‌ها بر روی زمین، تصویب کرد که چهارم تا دهم اکتبر هر سال (12 الی 18 مهر) به عنوان هفته جهانی فضا نامگذاری شود. هفته جهانی فضا بزرگترین رویداد سالانه فضایی در جهان است و نقش بسیار پررنگی در ایجاد شناخت عمومی از فعالیت‌های فضایی و شکل گرفتن همکاری‌های بین‌المللی در زمینه اطلاع‌رسانی و آموزش در زمینه فضا ایفا می‌کند.

هیات مدیره انجمن هفته جهانی فضا هر ساله یک موضوع را برای این رویداد انتخاب و اعلام می‌کند تا با جلب تمرکز و توجه مخاطبان و علاقه‌مندان به آن موضوع، تاثیرگذاری هفته جهانی فضا بر عموم مردم را بیشتر نماید. موضوع هفته جهانی فضا در سال 2020 و 2021 به ترتیب "ماهواره‌ها زندگی را بهبود می‌بخشند" و "زنان در فضا" انتخاب شده ‌بود. امسال، این رویداد با موضوع "فضا و پایداری" نامگذاری شده تا توجه دانشمندان و عموم مردم جهان را به تاثیر حفظ پایداری در فضا بر زندگی انسان‌ها جلب نماید. چگونگی رسیدن به شرایط پایدار در فضا و چگونگی تاثیر فضا بر پایداری زندگی بشری روی زمین دو محور مورد توجه در هفته جهانی فضا خواهد بود.

علی‌رغم همه محدودیت‌ها، پیشرفت‌های کشور در دهه اخیر در حوزه فضا، اعم از ساخت و پرتاب ماهواره، ارسال موجود زنده به فضا و بازیابی موفقیت‌آمیز آن و ساخت موتورهای پرتابگرهای فضایی چشمگیر بوده و توجه جهانیان را به خود معطوف کرده است. کاربردهای فناوری‌های فضایی علاوه بر حوزه هوافضا، تاثیر بسزایی در حوزه‌های هواشناسی و کشاورزی کشور داشته‌است. در این برهه از تاریخ که موضوع سفرهای فضایی و زندگی انسان در فضا و سیاره‌های دیگر مطرح است، حفظ روند رو به رشد رسیدن به فضا به عنوان یکی از الزامهای قدرت و سرآمدی کشور در حال حاضر و آینده بوده که نیازمند ارج نهادن و توجه بیش از پیش به تلاش اساتید و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در کنار صنایع فعال خصوصی در حوزه هوافضاست. برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در حوزه علوم و فناوری فضایی برای توسعه پایدار کشور لازم و ضروری است که به بهانه هفته جهانی فضا مورد توجه و تاکید قرار می‌گیرد تا مسئولان و متولیان توجه جدی‌تری به این موضوع داشته باشند که در سند توسعه کشور نیز بر آن تاکید شده‌است.

مراسم هفته جهانی فضا هر ساله در ایران با برگزاری همایش‌ها و برنامه‌های مختلف از طرف دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مرتبط برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود. این رویداد فرصت خوبی برای معرفی توانمندی‌های فضایی کشور، ایجاد بستر مناسب برای ارتباط با مردم، به خصوص جوانان، جهت آشنایی بیشتر با این حوزه از فناوری با ضریب نفوذ بالا در زندگی بشری و آموزش عمومی با هدف گسترش دانش از آینده‌نگاری زندگی انسان‌ها است. امیدواریم ایجاد آگاهی عمومی و تبادل نظر فرهیختگان حوزه هوافضای کشور در این هفته سبب رشد و بالندگی صنعت فضایی کشور شود. برای همه آن عزیزان آرزوی بهترین‌ها را داریم.

                                                                              

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: