هم اندیشی طرح جهاد تببین در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد

4177 بازدید

جلسه هم انديشي و دانش افزايي با عنوان «جهاد تبيين و مساله جنگ شناختی»، سه‌شنبه 11 بهمن 1401 به همت دفتر هم‌انديشي دانشگاه شهيد بهشتي برگزار شد.

 در اين نشست كه با حضور دكتر سید محمودرضا آقاميری، سرپرست دانشگاه شهيد بهشتی، حجت الاسلام عليرضا رجالی، مسئول نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهيد بهشتي، دكتر محمود احمدي، رئيس بسيج اساتيد دانشگاه شهيد بهشتی، دكتر اكبر نصراللهی رئيس دانشكده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامي، دكتر رحيم دهقان دبير دفتر هم‌انديشی دانشگاه، دكتر مريم سالم عضو هيئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، و جمعي از استادان خانم عضو هيئت علمی دانشگاه شهيد بهشتی، برگزار شد؛ استادان به گفت و گو و هم انديشي در خصوص جهاد تبيين و مسئوليت دانشگاهيان پرداختند.

 دکتر آقامیری، سرپرست دانشگاه که به ابتکار او نهضت جهاد تبیین به همراه تیمی از نخبگان در دانشگاه تشکیل شده است، به مسائلی در این باره پرداخت. وی در ابتدا به موضوع ناهماهنگی شناختی و اهمیت ارتباط با دانشجویان اشاره کرد و افزود: اگر سوالات، شبهات یا ارتباطات یک جامعه همچون ارتباط پدر و فرزند و معلم با دانش آموز قطع شود، باعث ایجاد اضطراب می شود و آسیب های مختلف را به دنبال خواهد داشت.

سرپرست دانشگاه افزود: در اغتشاشات اخیر دشمن وقتی تحریم 40 ساله را بی اثر دید علیرغم پیشرفت و توسعه در همه بخش‌ها با سیاه‌نمایی در تلاش برای بزرگ نشان دادن مشکلات کشور برآمد تا بتواند احساس ناکامی را به مردم تلقین کند. در حالی که تلاش آنها ناکام ماند و دشمنان علت این ناکامی را عدم همراهی مردم عنوان کردند.

وی تبیین را وظیفه دانشگاهیان دانست و با اشاره به هوشیاری در فضای مجازی افزود: در جهاد تبیین برای خودمان فایلی باز کنیم و واقعیت ها را برای دانشجویان تبیین کنیم و با ایجاد یک انسجام شناختی فضای مجازی را مدیریت کنیم.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین رجالی، مسئول نهاد رهبری در دانشگاه نیز، با اشاره به طرح جهاد تبیین توسط رهبری گفت: هر نوع کوششی جهاد است اما جهاد مدنظر رهبری دو شرط اساسی دارد:  حتما باید با سعی و کوشش همراه باشد و همچنین در مقابله با دشمن و هدفمند باشد. یعنی دشمنی که قرار است در سنگر خاصی کار کند و یا سنگر خاصی را بزند ما آنجا باشیم.

وی افزود: از میان 3 جهاد اکبر، اصغر و کبیر، رهبری، جهاد کبیر را بنا بر آیات قرآن، اطاعت نکردن از کفار عنوان کرده است که همان جهاد تبیین است. یعنی دشمن در عرصه فرهنگ کاری کند که از او اطاعت پذیری نداشته باشیم.

حجت الاسلام رجالی گفت: مقام معظم رهبری، جهاد تبیین را فریضه‌ای فوری و قطعی می‌داند که یک واجب عینی است و نه کفایی و هر کسی وظیفه دارد به اندازه خود در این جهاد سهیم و تکلیف تبیین دارد. کسانی به نام دشمن یا از روی جهالت مسائلی را بیان می کنند که نیاز به تبیین و روشنگری دارند.

در ادامه دکتر نصراللهی، رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی به نقش و اهمیت سواد رسانه، جهاد تبیین و جنگ شناختی و پیامدهای ناکافی بودن آنها در جامعه پرداخت. وی سواد رسانه را برای 3 گروه مسئولان، مردم و اهالی رسانه ضروری دانست که باید با استفاده هوشمندانه، به موقع و به اندازه از رسانه ها و پیام های مختلف، هم پیام را درک و هم انگیزه‌های تولید کنندگان پیام را بشناسند. لازم است آرایش جدید رسانه‌ای و قواعد بازی را نیز بشناسند.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: باید مهارت درک محتوای پیام، شناخت تولیدکنندگان، آگاهی از انگیزه‌ها، رویکردها، راهبردها و تاکتیک‌های تولید کننده پیام که لازمه داشتن سواد رسانه است، برای مردم ایجاد کنیم.

نصراللهی گفت: در حالی که در جامعه امروز کنشگری از انحصار خارج شده اما باور برخی به اینکه فقط خودشان تولید کننده و توزیع کننده پیام هستند و با همان رویکرد و راهبرد می توانند اثرگذار باشند غلط است. او سواد رسانه ای در بخش رسانه ها را شناخت محتوا، ابزارها، رویکردها و قالب ها عنوان کرد و افزود: متاسفانه در این جنگ پیچیده چندلایه و مستمر، اصحاب رسانه ها خود شناخت کافی ندارند.

وی در پایان با اشاره به اینکه نتایج سواد رسانه ای در این سه سطح باعث بازدارنگی می شود، گفت: ما در حوزه نظامی، بازدارندگی ایجاد کرده ایم. در عرصه رسانه هم ما می توانیم بازدارندگی ایجاد کنیم و اگر سه بخش یعنی مسئولان و کنشگران، مردم و رسانه ها در سواد رسانه‌ای توان کافی داشته باشند، تاب آوری رسانه‌ای و ملی  بالا رفته و در نهایت پیروزی در جنگ شناختی حاصل می شود.

در ادامه دكتر محمود احمدي، رئيس بسيج اساتيد دانشگاه شهيد بهشتي با تشریح سوابق و فعاليت هاي بسيج اساتيد گفت: سال 1377 جمعي از استادان در دانشگاه فردوسي مشهد تشكيل جلسه دادند، در سال 1378 دانشگاه علم و صنعت و در سال 1380 شوراي عالي انقلاب فرهنگي آيين نامه بسيج اساتيد را تنظيم و ابلاغ كرد. در حال حاضر از مجموع اساتيد دانشگاه، 40 هزار نفر عضو بسيج اساتيد هستند.

وي با اشاره به سخن مقام معظم رهبري كه « بسيج يعني كاري كه روي زمين است اساتيد دانشگاه آن كار را بردارند»، حضور صادقانه در هر ميداني كه انسان احساس كند توانايي لازم در انجام آن را دارد را به عنوان روحيه بسيجی دانست و بيان داشت: بسيج لزوم ميدان جنگ نيست بلكه عرصه تحول در علوم انساني و فرهنگي هم هست و در اين زمينه كارهاي بسياری از جمله نشريه تحول در علوم انساني، جشنواره پژوهشي شهيد چمران، طراحي ده ها انديشكده و نشريه در اين خصوص از جمله فعاليت هاي بسيج اساتيد است.

وي همچنين اظهار داشت: با رصد مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص اساتيد دانشگاه قریب به 40 شاخص در مورد ماموريت استادان قابل شناسایی است از جمله دانشمند بودن؛ برجسته و خوش استعداد بودن؛ داشتن سطح ايمان عاشقانه؛ مرزبندي شفاف با دشمنان انقلاب و دين؛ با انصاف بودن؛ ايستادگي قاطع در مقابل كفر و نفاق؛  داشتن حضور به جا و به هنگام و غايب نبودن؛ حركت به سوي توليد و كشف علم؛ پرورش انسان در تراز شهيد چمران؛ داشتن حضور معنوي و هدايتگر در دل دانشجويان و فضاي ذهني آنها و همچنین ايجاد بصيرت براي دانشجويان؛ كه هر شاخص نياز به تامل و دقت نظر دارد.

در ادامه جلسه، استادان به گفتگو و تبادل نظر در رابطه با مساله جهاد تبيين پرداختند.

​​​​​​​

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: