رئیس مرکز نوآوری برق دانشگاه شهید بهشتی:

رسیدن طرح به سهم بزرگی از بازار، هدف نهایی مرکز نوآوری برق است

1046 بازدید

دکتر علیرضا قلی‌پور؛ رئیس مرکز نوآوری برق دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به تاریخچه این مرکز، گفت: مرکز نوآوری دانشکده برق تقریباً از سال 13۹۹، مبتنی بر سیاست‌های پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی آغاز به کار کرد و با حمایت‌های مالی این پارک توانست در همان ابتدای مسیر، ۵ هسته و تیم را مستقر کند.

وی افزود: این پارک در دور جدید نیز تلاش دارد ۴ یا ۵ طرح دیگر را در فضای خود مستقر کند.

قلی‌پور اضافه کرد: در مرکز نوآوری برق، تلاش می‌کنیم تیم‌های فعال و هسته‌های شکل‌گرفته بتوانند ایده‌های اولیه اما با قابلیت اجرایی خود را به محصولات و خدماتی برای عرضه به صنعت تبدیل کنند و در نهایت سهم بزرگی از بازار را به خود اختصاص دهند. به هر حال در دنیای امروز، صرف ایده نمی‌تواند منجر به موفقیت شود چراکه برای رسیدن به مطلوب عوامل متعددی باید دست به دست هم بدهند که یکی از آنها چتر حمایتی در زمینه‌های مختلف است. 

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق اظهار داشت: شرکت‌های مستقر در مرکز نوآوری دانشکده برق دانشگاه شهید بهشتی در حوزه‌های مختلفی فعال هستند. یکی از این شرکت‌ها در حوزه خواندن متون برای افراد نابینا و کم‌بینا فعال است و شرکتی دیگر روی هوشمندسازی کلیدهای برق برای کنترل‌پذیری و بهبود مصرف انرژی کار می‌کند. شرکت دیگری نیز تجهیزات کنترل صنعتی را مورد هدف قرار داده و هوشمندسازی بردهای رادیاتور و پکیج، هدف یک شرکت دیگر است. 

رئیس مرکز نوآوری دانشکده برق دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به مسیر استقرار شرکت‌ها و هسته‌ها در این مرکز، گفت: این مسیر، همان است که در پارک علم و فناوری دانشگاه نیز طی می‌شود. ابتدا برای دریافت طرح‌ها، فراخوانی اعلام می‌شود و پس از دسته‌بندی در پارک علم و فناوری دانشگاه، هر طرح به واحد مربوطه در مراکز نوآوری ارجاع داده می‌شود تا پس از ارزیابی‌های مشخص در مرکز مستقر شوند.

وی تصریح کرد: هدف مراکز نوآوری هدایت دانشجویان به سمت حوزه‌های کارآفرینی است گرچه در این مسیر بعضاً اعضای هیئت علمی نیز به عنوان مربی و رکن هدایت‌کننده حضور فعال دارند.

قلی‌پور اضافه کرد: حضور در مرکز نوآوری دانشکده برق دانشگاه شهید بهشتی محدود به دانشگاهیان این دانشگاه نیست؛ بلکه هسته‌های بیرونی نیز می‌توانند به شرط برخورداری از ایده‌هایی با قابلیت تجاری‌سازی و مشتری‌مداری، در این مرکز حضور داشته باشند. در این مراکز هدف، تبدیل یک ایده اولیه و خام اما با ظرفیت و با قابلیت، به یک واحد پیش‌رشد و طی مراحل تکامل و ترقی تا رسیدن به سهم قابل‌توجهی از بازار است.

رئیس مرکز نوآوری دانشکده برق دانشگاه شهید بهشتی در پایان تصریح کرد: فضای محدود و به تبع آن ظرفیت پذیرش کم، تنها مشکل مرکز نوآوری برق دانشگاه شهید بهشتی است.

 

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: