رئیس دانشگاه شهید بهشتی در نشست معاونان و مدیران بین الملل:

تعاملات بین‌المللی ابزار و سازوکار ویژه نیاز دارد

883 بازدید

نشست هم‌اندیشی معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‎‌ها و پارک‌های علم و فناوری کشور، دوشنبه 14 اسفند 1402 به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

دکتر سیدمحمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی، در این نشست ضمن عرض خیر مقدم، به چشم انداز همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه اشاره کرد. ایشان با اشاره به اهمیت ارتباطات بین الملل گفت: تعاملات علمی و بین‌المللی نیازمند تعریف سازوکار مشخص و شفاف است. ارتباطات بین‌المللی ابزار و سازوکار ویژه و تخصصی نیاز دارد. برای جذب دانشجوی خارجی باید زیرساختهای لازم فراهم شود.

رئیس دانشگاه با آسیب‌شناسی تعاملات علمی و بین‌المللی با دانشگاه‌های خارجی، بر هم‌افزایی بین دانشگاه‌های داخل کشور تاکید کرد و اظهار داشت: همه دانشگاه‌ها برای ارتباط با دانشگاه‌های خارجی باید مسیر مدون و مشترکی را طی نمایند و براساس دستورالعمل مشخص، تقسیم کار صورت بگیرد و دانشگاه‌ها با برنامه و براساس توان و ظرفیت و حوزه‌های تخصصی در این مسیر حرکت نمایند.

دکتر آقامیری در ادامه با اشاره به فعالیت مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان (آزفا) در دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: مرکز آزفای دانشگاه شهید بهشتی بیش از 8 سال است که با هدف آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، متقاضیان یادگیری زبان فارسی از سراسر جهان را پذیرش می کند. دوره جدید این مرکز با 700 دانشجوی خارجی طی روزهای گذشته آغاز شده است. در رویکرد جدید ما از ایجاد مرکز آزفا در دیگر دانشگاه ها استقبال می کنیم و معتقدیم این حرکت به غنای زبان فارسی و مشارکت استادان خبره در این حوزه کمک خواهد کرد.

رئیس دانشگاه در پایان، بر انجام کار مشترک بین‌الملل با هماهنگی و براساس رویکرد کلان وزارت علوم و کشور تاکید کرد و پیشنهاد داد برای ارتقاء و توسعه فعالیت‌های علمی بین‌المللی، امکانات دانشگاه‌ها تقسیم شود از جمله اینکه با مشارکت دانشگاه‌ها، خوابگاه‌ برای دانشجویان خارجی ساخته شود.

دکتر وحید حدادی اصل، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی در سخنانی به تشریح دیپلماسی علمی و فناوری در سال 1402، اولویت ها، سیاست ها، و برنامه‌های آینده پرداخت.

 ایشان با برشمردن برخی از اقدامات صورت گرفته در وزارت علوم، به تعریف کارگروه‌های تخصصی در حوزه تعاملات بین‌المللی اشاره کرد و گفت: نخستین کارگروه برای ارتباط علمی با کشور عمان با مسئولیت دانشگاه صنعتی شیراز راه‌اندازی شد تا با مشارکت سایر دانشگاه‌ها فعالیت‌های علمی و پژوهشی با این کشور پیگیری شود. راه‌اندازی کارگروه‌های دیگر هم در دستور کار است.

رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت عتف با اشاره به ویژگی‌های تعاملات موثر بین‌المللی اذعان داشت: برای ایجاد و توسعه زمینه‌های همکاری مشترک با دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی سایر کشورها، انعقاد تفاهم‌نامه نخستین گام است، تفاهم نامه‌ها برای رسیدن به مرحله اجرایی و حصول نتیجه نیازمند پیگیری دقیق هستند. در حوزه ارتباطات علمی بین‌المللی صرفاً جذب دانشجو نیست بلکه جذب سرمایه و منابع مالی بسیار اهمیت دارد؛ در این بخش امکانات و بودجه‌های خوبی در دنیا وجود دارد که برای جذب آنها باید برنامه‌ریزی کرد و اقدامات موثر انجام داد.

دکتر حدادی اصل از برگزاری نشست وزاری علوم سازمان همکاری‌های اسلامی در خردادماه سال آتی خبر داد و گفت: نشست وزرای علوم 15 کشور سازمان همکاری‌های اسلامی در سال آینده در ایران برگزار خواهد شد، دانشگاه‌هایی که برای گسترش تعاملات بین‌المللی  برنامه دارند می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

 

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: