رئیس دانشگاه در سیزدهمین نشست سراسری هم‌اندیشی معاونان بین‌الملل دانشگاه‌ها:

گسترش سطح ارتباطات علمی و فناوری با کشور روسیه و چین بسیار مهم است

1611 بازدید

 

سیزدهمین نشست سراسری هم اندیشی معاونان بین‌الملل دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، موسسات پژوهشی و فناوری، با حضور دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر حسین سالار آملی رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی، سه‌شنبه 5 بهمن 1400  به صورت حضوری و مجازی در سالن شهدای جهاد علمی وزارت عتف برگزار شد.

دکتر سعداله نصیری قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی در سیزدهمین نشست معاونان بین‌الملل دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری گفت: دانشگاه شهید بهشتی از سال 1395  مرجع ملی همکاری‌های علمی و بین‌المللی با دانشگاه‌های روسیه و قزاقستان است. ​​​​​​​گسترش و تعمیق سطح ارتباطات علمی و فناوری با کشور روسیه و چین بسیار مهم است. در سال‌های اخیر 20 تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه‌های روسیه امضاء شده است. مسئولان دانشگاه شهید بهشتی ۷ بار از مراکز علمی روسیه بازدید کردند و 17 هیئت روسی و قزاقی از دانشگاه دیدار کرده‌اند. همچنین ۱۷ اعزام فردی و گروهی بورس علمی داشتیم. ما مرجع علمی همکاری علمی بین‌المللی با روسیه هستیم که این همکاری از سال ۷۲ شروع شده است.

وی افزود: ما در جلساتمان از رایزن علمی سابق و اسبق استفاده می‌کنیم. ما این فعالیت‌ها را در حوزه‌های علوم فنی مهندسی، علوم اجتماعی، علوم پایه، علوم انسانی تقسیم بندی کردیم. دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تهران، تربیت مدرس، شریف و فردوسی مشهد بیشترین ارتباطات علمی با دانشگاه‌های روسیه را داشته‌اند.

وی تاکید کرد: لازم به ذکر است که اهمیت علوم پایه باید در کشور شناسایی شود. استانداردسازی سطوح آموزش زبان روسی در ایران نیز در حال انجام است و دانشگاه شهید بهشتی تنها دانشگاهی است که مجوز لازم برای این امر مهم را دریافت کرده است؛ کارگاه‌هایی را نیز برای آشنایی با دانشگاه‌های روسیه برگزار می‌کنیم.

دکتر محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، با تأکید بر اینکه رشد و توسعه علم منوط به افزایش انتشار آن در سطح جهانی است؛ گفت: برای اثرگذاری و اثرپذیری در دنیا، راهی جز تعامل با دنیا نیست. باید از همه ظرفیت‌های موجود باید برای توسعه تعاملات علمی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما وارث تمدن برتر هستیم و باید آن را از طریق توسعه تعاملات به دنیا هدایت کنیم، اضافه کرد: تاریخ درخشان کشور ما اثرگذاری بزرگان و هدایتگری آنان را نشان می‌دهد.مرجعیت علمی دانشمندان ایرانی بسیار بالاست و در این راستا بیش از ۳۰ درصد انتشارات علمی جهان با مشارکت دانشمندان ایرانی است.

دکتر زلفی‌گل اظهار داشت: دانشگاه‌ها نردبان دانایی جامعه هستند که هم می‌توانند مرجعیت‌ساز و هم مرجعیت‌پذیر باشند و در ابعاد بین‌المللی نقش‌آفرین باشند.

وی گفت: افق همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم پیش‌بینی این هدف است که هر یک از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها بتوانند با حداقل یک عضو هیات علمی و دانشمند کشورهای دیگر همکاری علمی و فناوری داشته باشد و همچنین هر یک از گروه‌های آموزشی در هر سال، بتوانند یک یا چند کارگاه آموزشی بین‌المللی در رشته تحصیلی خود برگزار کنند.

وی افزود: تقویت ارتباطات علمی با دنیا یک پتانسیل، ظرفیت و فرصت برای معرفی توانایی‌های علمی کشور و اثربخشی در دنیا است؛ ما از طریق همکاری‌های علمی می‌توانیم در نظام علمی جهانی، نقش هدایتگری و خط‌‌دهی داشته باشیم.

دکتر حسین سالار آملی، رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید با استفاده از دیپلماسی علم و فناوری، جایگاه ایران را در نظم نوظهور علم و فناوری و دنیا ارتقا ببخشیم.

وی با تأکید بر اینکه باید در چرخه علم و فناوری دنیا جایگاه بالایی داشته باشیم گفت: همکاری علمی و پژوهشی هر عضو هیات علمی با یک دانشمند بین المللی، چشم انداز و افق پیش بینی شده وزارت علوم برای همکاری‌های علمی بین المللی است.

دکتر سالار آملی گفت: مبنای برنامه‌ریزی و سیاستگذاری برای تقویت همکاری‌های علمی بین المللی، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه علم و فناوری، قانون وظایف و ماموریت‌های وزارت علوم تحقیقات فناوری، برنامه‌های تقدیمی وزیر علوم تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی و سند روابط علمی بین المللی جمهوری اسلامی ایران مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است.​​​​​​​

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: