گزارش دومین سفر دانشجویی علمی-زیارتی گروه زبان ادبیات عربی

513 بازدید

دومین سفر علمی- زیارتی (دیدار بهشت) متشکل از دانشجویان گروه زبان ادبیات عربی دانشگاه شهید بهشتی  با همراهی برخی از استادان گروه به مقصد کشور عراق به مدت یک هفته از تاریخ هفتم تا چهاردهم خرداد 1403 برگزار شد.

دکتر حجت رسولی، استاد گروه زبان ادبیات عربی دانشگاه شهید بهشتی با اعلام این خبر افزود: این سفر که با هدف زیارت عتبات عالیات و بازدید از دانشگاه‌ها ومراکزعلمی شهرهای نجف، بغداد و کربلا و قرار گرفتن دانشجویان در فضا و محیط اهل زبان، به مدت یک هفته جریان داشت با حمایت شخصیت‌ها و نهادهای علمی و اجتماعی کشور عراق و با هماهنگی و پشتیبانی معاونت دانشجویی و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه برگزار گردید و با برنامه‌های متنوع علمی و فرهنگی به انجام رسید.

دکتر رسولی با برشمردن برنامه‌های مذهبی سفر مذکور اظهار داشت: علاوه بر زیارت بارگاه ملکوتی حضرت امیر ( ع) در نجف اشرف و حضرت اباعبد الله الحسین (ع) و ابوالفضل العباس در کربلای معلی و امامین کاظمیین (ع) در شهر کاظمین برنامه‌های متنوع علمی و فرهنگی این سفر را متمایز ساخت. در این سفر دانشجویان از بیت حضرت امام خمینی (ره) و بیت مرحوم آیت‌الله خویی و کتابخانه دارالعلم ایشان و برخی از مکان‌های دینی در شهر نجف بازدید کردند و با جایگاه و فعالیت‌های مراجع عظام تشیع در گذشته و حال در این شهر آشنا شدند. 

ایشان ، ارتقاء همکاری های دوجانبه فرهنگی و ادبی را از دیگر اهداف این سفر عنوان کرد و خاطرنشان شد: سفر به شهر بغداد و به ویژه حضور در شارع متنبی به عنوان یکی از قطب‌های فرهنگی ادبی شهر بغداد و برگزاری جلسه شعر خوانی در محل یادبود متنبی، شاعر بلند پایه عرب بر کرانه رود دجله و دیدار با برخی از شخصیت‌های ادبی به ویژه  گفت و گو و تبادل نظر با آقای دکتر سعد عجیل مبارک، رئیس انجمن «منتدی السلام الدولي للثقافة» به منظور همکاری دو جانبه میان این انجمن ادبی و انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی از دیگر دستاوردهای این سفر به شمار می‌آید.

 دکتر رسولی، برگزاری نشست‌های علمی میان استادان و دانشجویان، برگزاری  کارگاه مکالمه عربی از سوی استادان گروه و سخنرانی برخی شخصیت های دانشگاهی در جمع دانشجویان را از برنامه‌های مفید این سفر عنوان کرد که با برنامه‌ریزی و جدیت تمام انجام شد و افزود: یکی از برنامه‌های مهم این سفر بازدید از تعدادی ازدانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور عراق بود؛ بر اساس هماهنگی‌های به عمل آمده از مؤسسه «معهد العلمین» در نجف اشرف که در رشته‌های حقرق و علوم سیاسی و رسانه فعالیت دارد بازدید به عمل آمد . در این مؤسسه با رییس مؤسسه جناب حجت الاسلام بحرالعلوم از علمای برجسته نجف ملاقات شد و ظرفیت های دانشگاه شهید بهشتی معرفی شد و در پایان لوح تقدیر رییس دانشگاه شهید بهشتی به پاس همکاری‌ها و مساعدهای ایشان تقدیم شد. 

وی ادامه داد: از دانشگاه وارث الأنبیاء وابسته به عتبه حسینیه در شهرکربلا و دیدار از دانشکده‌های مختلف از جمله دانشکدهٔ حقوق و دادگاه فرضی و تبادل نظر دربارهٔ امکانات و روابط دو جانبه  با جناب آقای دکتر محمد الطیف، مدیر روابط بین الملل آن دانشگاه بازدید داشتیم. در ادامه از دانشگاه الزهراء در کربلا و دیدار از دانشکده‌های مختلف و نیز گروه زبان و ادبیات عربی و کتابخانهٔ دانشگاه با همراهی جناب آقای دکتر زهير محمد علي جدوع الأسدي معاون آن دانشگاه بازدید کردیم. همچنین دیدار با آقای دکتر العقیلی، رئیس دانشگاه الدفاع الوطنی عراق در محل اسکان گروه در نجف و استماع سخنرانی ایشان با موضوع «زبان و استراتژی» یکی دیگر از برنامه های علمی  سفر بود. در پایان این برنامه هدیه‌ای از سوی رئیس دانشگاه به ایشان تقدیم شد .

دکتر رسولی با اشاره به دیدار با شخصیت‌های علمی و مذهبی کشور عراق تصریح کرد: در این سفر استادان اعزامی به همراهی آقای شیخ اسعد اللامی با حجت الاسلام کربلایی، رئیس عتبه حسینیه نیز در محل عتبه دیدار و لوح تقدیر رییس محترم دانشگاه را به وی تقدیم کردند.

دکتر رسولی درپایان با قدردانی از مسئولان دانشگاه برای برگزاری سفر دانشجویی علمی-زیارتی ویژه دانشجویان و استادان گروه زبان عربی گفت:  در پایان شایسته است از بذل توجه ویژه جناب آقای دکتر آقامیری، رییس محترم دانشگاه و حمایت‌ها و مساعدت‌های جناب آقای دکتر احمدی، معاون دانشجویی دانشگاه و جناب آقای دکتر جهانگیری، معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه، همچنین تلاش‌های مشفقانه و هماهنگی‌های شیخ اسعد اللامی در کشور عراق که زمینه‌ برگزاری این سفر علمی و زیارتی را فراهم ساختند سپاسگزاری کنیم.

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: