با هدف بررسی راه های همکاری مشترک برگزار شد:

نشست هم اندیشی دانشکده علوم و فناوری زیستی با کمیته نوآوری و کارآفرینی اتاق مشترک ایران و ایتالیا

3705 بازدید

 

نشست هم اندیشی اعضای هیأت‌ علمی دانشکده علوم و فناوری زیستی با کمیته نوآوری و کارآفرینی اتاق مشترک ایران و ایتالیا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در نشست مشترک با دکتر داریوش مینایی طهرانی، رئیس دانشکده علوم و فناوری زیستی با  رئیس کمیته نوآوری و فن آوری اتاق بازرگان مشترک ایران و ایتالیا و هیات همراه، ظرفیت‌های پژوهشی دانشگاه شهیدبهشتی و امکانات موجود در اتاق برای معرفی این ظرفیت‌ها به فعالان دانشگاهی و صنعتی کشور ایتالیا مورد بررسی قرار گرفت.

دانشگاه شهیدبهشتی به دنبال صادرات تکنولوژی‌ به ایتالیا

در ادامه این نشست، دکتر مینایی رئیس دانشکده علوم و فناوری زیستی در توضیح پروژه‌های تحقیقاتی این دانشکده گفت: ما در دانشکده علوم و فناوری زیستی تحقیقاتی بر روی عسل آغاز و در مورد شناسایی ساکاروز عسل، تکنیکی ابداع کردیم که بسیار دقیق است و خواهان این هستیم که این نوآوری به ایتالیا وارد شود.

دکتر مینایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از آنجا که در حال حاضر اعتقاد بر این است بیماری‌هایی مانند آلزایمر یا پارکینسون یا جنون انسانی منشاء و درمان ویروسی دارند در این زمینه با دانشگاه فلورانس فعالیت‌هایی داشتیم که بسیار موفقیت‌آمیز بود. حاصل این پروژه یک مقاله ۲۱ صفحه‌ای بود که بودجه بسیار بزرگی هم برای آن صرف شد.

همچنین دکتر سیدمسعود حسینی، ویروس شناس و دانشیار گروه میکروب شناسی؛ درخصوص پروژه‌های مشترک دانشگاه با کشور ایتالیا گفت: ما تا به حال دو فعالیت مشترک با این کشور داشته‌ایم که یکی از آن‌ها پروژه‌ مشترکی با دانشگاه تورینو بر روی پنیر لیقوان سنتی ایرانی بود؛ چرا که ایتالیا در صنعت پنیرسازی ید طولایی دارد. در این پروژه نمونه‌برداری را بر اساس نیاز دانشگاه تورینو انجام دادیم که مورد استقبال زیادی قرار گرفت و مقالات آن که حاصل آنالیز دستگاهی است ثبت شدند.

در ادامه دکتر سلیمانی، رئیس مرکز نوآوری دانشکده علوم و فناوری زیستی؛ با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه بین دانشگاه شهیدبهشتی و دانشگاه پادوا در ایتالیا در سال ۲۰۱۹ گفت: دپارتمان‌ میکروبیولوژی شهیدبهشتی و دپارتمان علوم پزشکی دانشگاه پادوا در خصوص داد و ستد استاد و دانشجو، تجاری سازی تعدادی از محصولات، کنفرانس‌ها، سمپوزیوم‌ها و کارگاه‌ها و موارد این چنینی تفاهم‌نامه داخلی منعقد کردند؛ اما به دلیل شیوع کرونا فعلاً اقدام اجرایی در این زمینه اتفاق نیفتاده است. در ضمن در بندهایی از این تفاهم‌نامه بودجه‌ای برای داد و ستد دانشجو بین دانشگاه‌ها تعیین شده بود که به دلیل ناتوانی در انتقال پول، این کار بیشتر جای خود را به تامین فضا و امکانات برای دانشجویان داد  و به علاوه بر این شیوع کرونا هم کار را سخت‌تر کرد.

دکتر ملاصالحی، معاون آموزشی دانشکده، در توضیح پروژه‌های آزمایشگاهی دانشکده گفت: در حال حاضر در آزمایشگاه بیشتر در حوزه تشخیص بیماری‌ها کار می‌کنیم و ساخت کیت‌های مبتنی بر نوکلئیک اسیدها که بتوان به وسیله آن‌ها تشخیص را بدون نیاز به دستگاه انجام داد را در دست داریم. البته این محصول به دلیل اینکه مطالبه‌ای برای آن وجود نداشته تا به حال تا تی‌آرال ۳ و ۴ پیش رفته است؛ اما امکان ارتقاء دارد.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این ساخت کیت تشخیصی سرطان‌های شایع را در دست داشتیم تا بتوانیم به وسیله آن‌ها با یک آزمایش تشخیص دهیم یک شخص تا چه اندازه در معرض سرطان‌های شایع قرار دارد که این کار تا تی‌آرای ۵ و ۶ پیش رفته است. علاوه بر این پروژه‌ای برای تشخیص سرطان ریه در دست داشتیم. هدف از ساخت تمام این کیت‌های تشخیصی این است که بتوانیم تست‌های در دسترس و ارزانی برای تشخیص بیماری‌ها تولید کنیم.

دانشگاه‌ها باید نیاز صنعت را بشناسند

دکترخازن، رئیس هیات علمی و تخصصی کمیته نوآوری و کارآفرینی اتاق مشترک ایران و ایتالیا؛ با اشاره به شکاف‌های موجود بین صنعت و دانشگاه گفت: مشکلی که پژوهشگران دانشگاهی معمولاً با سرمایه‌گذار دارند این است که پژوهش آن‌ها نمونه اولیه ندارد و بنابراین هیچ سرمایه‌‌گذاری حاضر به پرداخت بودجه اولیه برای آن نیست. علاوه بر این دانشگاه‌ها باید بر روی نیازهایی که در صنعت وجود دارد کار تحقیقاتی انجام دهند.

وی افزود: دانشگاه زمانی که به سمت تجاری سازی می‌رود؛ با شکاف بزرگی مواجه می‌شود. چرا که تحقیقات دانشگاهی به دنبال موضوعات سخت و صنعت به دنبال محصولات ساده و سودآور است. بنابراین باید توجه داشته باشیم سرمایه‌گذار خواهان آن است که زمان بازگشت سرمایه او بین ۱ تا ۳ سال باشد. در غیر این صورت از پروژه حمایت نخواهد کرد. بنابراین مهم است در تولید محصولات اهداف درست انتخاب شود و محصولاتی انتخاب شوند که واردات یا رقابت نداشته باشد.

رئیس کمیته نوآوری و کارآفرینی اتاق مشترک ایران و ایتالیا هم در ادامه توضیح این شکاف موجود تصریح کرد: گاهی ما محصولاتی را می‌بینیم که گروه‌های دانشگاهی زمان زیادی برای تولید آن‌ها صرف کرده‌اند؛ اما قابلیت تجاری سازی ندارند. به همین دلیل باید بین صنعت و دانشگاه زبان مشترک ایجاد کنیم و به این منظور باید نیاز موجود در بازار و چالش‌های موجود در صنعت را به صاحبان ایده‌های تولید این محصولات منتقل کنیم که البته این کار نیاز به اعتمادسازی برای فعالان اقتصادی دارد. یکی از رسالت‌های ما این است که بتوانیم این فرهنگ و اعتماد را ایجاد کنیم و هسته و شالوده‌ی تشکیل کمیته فناوری اتاق‌های ایران و ایتالیا همین بوده است.

شرکت‌های ایتالیایی خواهان پیدا کردن جایی در بازار ایران

رئیس کمیته نوآوری و کارآفرینی اتاق مشترک ایران و ایتالیا با اشاره به وضعیت نامطلوب بازارهای کشورهای اروپای شرقی خاطرنشان کرد: بازار ایران در خاورمیانه در اکثر حوزه‌ها بسیار وسیع است و با توجه به شرایط بد اقتصادی که در حال حاضر در تعدادی کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا حاکم است، فعالان صنعت در این کشور خواهان این هستند که برای بقای خود وارد بازار ایران شوند و درآمدی حاصل کنند؛ اما طرف تجاری خود را پیدا نمی‌کنند. اتاق ایران و ایتالیا در رم از ما درخواست کرده طرح فناوری‌هایی که در ایران شکل گرفته است را به‌ آن‌ها معرفی کنیم؛ اما ما هنوز این کار را انجام نداده‌ایم؛ چرا که گام اول شان دانش فنی را تعیین می‌کند و بسیار مهم است که چگونه برداشته شود. پس تکنولوژی و محصولات دانشگاهی باید با دقت کافی بررسی و سپس معرفی شود.

دکتر خازن در ادامه این سخنان گفت: این امکان در این صورت که محصول قابل عرضه‌ باشد وجود دارد؛ اما موضوع مهم این است که محصول مورد نظر یا نیاز به پتنت نداشته باشد یا حق پتنت‌های خود را پرداخت کرده باشد چرا که در غیر این صورت فناور با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شود. گذشته از این بحث اعتمادسازی در کشورهای خارجی بسیار مهم است و راه آن معرفی ظرفیت‌های دانشگاه به فعالان صنعتی خارجی است.

مرزهای دریایی ایران و ایتالیا، گنجینه‌ای بکر برای سرمایه‌گذاری

دکتر عزیزی، مدیر دپارتمان علوم جانوری و بیوتکنولوژی دریا و آبزیان، دریاهای ایران را گنجینه‌ عظیمی برای سرمایه‌گذاری کشور ایتالیا و پروژه‌های مشترک با ایران خواند و تصریح کرد: یکی از وجوه اشتراک ایران و ایتالیا، مرزهای آبی گسترده با پتانسیل بسیار زیادی در تولید محصولات است. دریای شمال و جنوب ایران برای تحقیقات منطقه بسیار بکری است؛ به طوری که محققان خارجی از ذخایر غنی گونه‌های آبزیان موجود است تعجب می‌کنند. بنابراین محققین ایتالیایی می‌توانند در پروژه‌های مشترکی با ایران، گونه‌های بسیار ناشناخته که در آن‌ها وجود دارد و برای شرکت‌های داروسازی کاربرد دارد را شناسایی کنند.

تولید کپسول دارویی گرده‌ گل در دانشگاه شهید بهشتی

در ادامه این نشست دکتر محرابیان، عضو هیات علمی دانشکده علوم و فناوری‌های زیستی؛ در اشاره به یکی دیگر از محصولات تولید شده در دانشگاه شهید بهشتی گفت: در حال حاضر چین تنها کشوری است که تکنولوژی استفاده از گرده گل به عنوان مکمل غذایی را دارا است و بنده امسال به همراه یک گروه از محققان توانستم پروتوتایپ اولیه گرده کپسولی شده که می‌تواند به عنوان مکمل غذایی و دارویی مورد استافده قرار گیرد را در اداره ثبت اختراعات ایران ثبت کنم. در حال حاضر گرده گل موجود در بازار دچار آلودگی‌های باکتریایی است و منشاء آن مشخص نیست.  بنابراین ما آلودگی‌های آن را با روش‌هایی که در پتنت نوشته شده حذف و منشاء گیاه‌شناسی آن را مشخص کردیم و گرده گل را به صورت پروتوتایپ درآوردیم؛ اما کار در این مرحله متوقف شد که به حمایت نیاز دارد. در پی این هستیم که بتوانیم این مکمل را به اروپا صادر کنیم و رتبه‌بندی عسل را اجرایی کنیم چرا که در غیر این صورت اعتماد به عسل کشور ما در دنیا از بین خواهد رفت.

دانشگاه خواهان معرفی داوطلبان دانشگاهی و تجاری خارجی برای پروژه‌های مشترک است

دکتر فرخی، مدیرگروه زیست شناسی سلولی و مولکولی؛ در سخنان خود خواهان کمک اتاق مشترک ایران و ایتالیا در راستای معرفی شرکای تجاری و دانشگاهی شد و افزود: وزارت علوم ایران اعلام آمادگی کرده در صورتی که فعالان اقتصادی خارجی پروژه‌ای را به طور مشترک با پژوهشگران ایرانی تعریف و نیمی از بودجه آن‌ را تامین کنند؛ نیمی دیگر از بودجه را پرداخت کند؛ اما این اتفاق به این دلیل که ما نتوانسته‌ایم طرف تجاری خود را در ایتالیا پیدا کنیم نیفتاده است.

وی افزود: علاوه بر این مرکز مطالعات علمی و همکاری‌های بین‌المللی طرحی به نام پیترو دلاواله برگزار و برای بازدیدهای کوتاه و تبادل دانشجو، طرف ایرانی و ایتالیایی بودجه‌ای پرداخت می‌کنند؛ اما مشکل این است که باید بتوانیم توانمندی‌های دانشگاه را به طرف ایتالیایی معرفی کنیم که برای پیدا کردن طرف ایتالیایی خواهان کمک اتاق مشترک ایران و ایتالیا هستیم.

در پایان در جمع‌بندی این جلسه مقررشد نمایندگان دانشگاه شهیدبهشتی تمامی طرح‌ها و پروژه‌هایی که در دست اقدام دارند یا به نتیجه رسانده‌اند را به صورت مکتوب به کمیته نوآوری و کارآفرینی اتاق مشترک ایران و ایتالیا ارائه دهند؛ آخرین مذاکرات و اطلاعات اشخاص طرف مورد مذاکره در دانشگاه پادوا که تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه شهیدبهشتی منعقد کرده است را در اختیار اتاق قرار دهند و در نهایت اطلاعات جامعی در خصوص نحوه انتخاب دانشجویان، شرایط اعزام آن‌ها اعم از خصوصی یا تخصیص بودجه دانشگاهی، دانشگاه‌های خارجی مدنظر، انتظار و هدف دانشگاه از داد و ستد دانشجو، مدت حضور دانشجو در دانشگاه‌های خارجی، حوزه فعالیت دانشجو، میزان بودجه دانشگاهی یا خصوصی و نوع دوره‌هایی که دانشجویان خواهان گذراندن آن‌ها در دانشگاه‌های خارجی هستند را در اختیار کمیته نوآوری و کارآفرینی اتاق مشترک ایران و ایتالیا قرار دهند تا بررسی‌های لازم بر روی آن‌ها انجام شود.

​​​​​​​

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: