یادداشت دکتر جلالی ترشیزی به مناسبت 15 جولای روز جهانی مهارت جوانان

3598 بازدید

دکتر حسین جلالی ترشیزی، عضو هیئت علمی دانشکده فناوری های نوین ومهندسی هوافضا به مناسبت 27 تیر، روز جهانی مهارت جوانان یادداشتی منتشر کرده است که در ادامه می‌خوانید:

 

به بهانه روز جهانی مهارت جوانان (15 جولای)

آموزش‌های دانشگاهی و مهارت دانش آموختگان 


روز جهانی مهارت جوانان در سال 2014 برای تجلیل و بنابه اهمیت راهبردی تجهیز و تقویت جوانان در زمینه مهارت برای اشتغال، کار و پیشه شایسته و نیز کارآفرینی؛ به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید. از آن زمان، رویدادهای روز جهانی مهارت جوانان فرصتی منحصر به فرد برای گفتگو بین جوانان، سیستم های آموزشی (نظیر آموزش عالی، آموزش پیش از دانشگاه، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای)، شرکت‌ها، سازمان‌های کارفرمایی و کارگری، سیاست‌گذاران و دست‌اندرکاران امر توسعه را فراهم کرده است. همیشه در این رویدادها، شرکت‌کنندگان بر اهمیت روزافزون مهارت ها تاکید دارند، چراکه جهان در حال گذار به سمت توسعه پایدار است.
موضوع روز جهانی مهارت های جوانان در سال 2023، مهارت مدرسان، مربیان و جوانان برای آینده‌ای متحول کننده  است. این روز نقش اساسی و حیاتی اساتید، معلمان، مربیان و سایر آموزگاران در ارائه مهارت‌هایی برای جوانان برای ورود به بازار کار و مشارکت فعالانه در جوامع و محیط¬های کار و اشتغال را برجسته می‌کند.
پیشرفت های فزاینده فناوری ها و تغییر پویایی بازار کار بطور روزافزون و چشمگیری به مجموعه مهارت های چابک و سازگار با زیست بوم اشتغال نیاز دارد. بسیار مهم است که در وزارت عتف و دانشگاه های تابعه، بویژه دانشگاه های برتر و پیشران، توانمندسازی جوانان برای سازگاری و سپس هدایت مثمر و مؤثر این تغییرات هدف گذاری گردد. آموزش دانشگاهی روزآمد و مبتنی با فنون و حرفه¬های موجود و درحال ظهور و بروز از طریق کاهش موانع دسترسی به دنیای مشاغل و کسب و کارها؛ اطمینان از مرتبط بودن، شناسایی و تایید شدن مهارت های بدست آمده؛ ترویج مهارت ها و شیوه های سبز و دوست دار محیط‌زیست و نیز ارائه فرصت‌های گسترش مهارت‌های جوانان، برای پاسخگویی به نیازهای بازار کار و نیز اشتغال؛ مناسب و اثرگذار خواهند بود. 
برآوردهای اخیر سازمان ملل حاکی از آن است که جمعیت جوانان بین سال‌های 2021 تا 2030 بیش از 78 میلیون نفر رشد خواهد کرد که کشورهای کم درآمد تقریباً نیمی از این افزایش را تشکیل خواهند داد. بطورکلی طی 15 سال آینده بایستی 600 میلیون شغل در جهان ایجاد شود تا نیازهای اشتغال جوانان برآورده شود. بنابراین چگونگی پاسخگوئی سیستم های آموزشی و بویژه آموزش های دانشگاهی به این چالش روشن و نزدیک بایستی به بحث و بررسی دقیق و هدفمند گذاشته شود.
 

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: