سرپرست دانشگاه؛

دانشگاه شهید بهشتی به عنوان یک دانشگاه جامع و یکی از بزرگترین دانشگاه‌های فناور کشور می تواند یک بازوی علمی قوی در کنار معاونت علمی ریاست جمهوری باشد

4829 بازدید

اولین پویش نوآورانه سرمایه‌گذاری بسترساز جوانی، جمعیت و تعالی خانواده، با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، در دانشگاه شهید بهشتی افتتاح شد.

این پویش با حضور دکتر دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری و اشتغال دانش بنیان رئیس جمهور، دکتر آقامیری سرپرست دانشگاه شهید بهشتی، دکتر صادقی مدیرعامل صندوق پژوهش و نوآوری دانشگاه و تعداد زیادی از صاحبان صندوق‌های نوآوری و مدیران شرکت های شتابدهنده برگزار شد.

دکتر دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری با حضور در این پویش نوآورانه که به ابتکار صندوق پژوهش و نوآوری دانشگاه شهید بهشتی ایجاد شده است، ضمن تقدیر از دانشگاه شهید بهشتی گفت: اینکه دانشگاه شهید بهشتی و صندوق فناوری و نوآوری آن در حوزه جوانی جمعیت که کمتر مورد توجه صندوق های نوآورانه پژوهش و فناوری قرار گرفته، حرکت موثری را انجام می دهد، خود یک کار نوآورانه است.

وی افزود: حمایت دولتها، معاونت علمی ریاست جمهوری، سازمانها در واقع چاشنی کار است و این مردم و جوانان هستند که در قالب شرکتها زمان، سرمایه و جوانی شان را می گذارند تا برای کشور علم تولید شود.

دکتر دهقانی فیروزآبادی، گفت: اگر چه طبق قانون ارتقای جمعیت و جوانی، حمایت از شرکت هایی که در حوزه ناباروری فعالیت می کنند، وظیفه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری تعریف شده است، اما چرایی عدم رغبت جامعه برای داشتن فرزندآوری، بسیار مهم‌تر و مسئله‌ای پیچیده‌تر است.

وی در ادامه گفت: مشکلات اقتصادی بارزترین مسئله فرزنددار نشدن است اما فقط این مسئله نیست زیرا شاهد هستیم قشر مرفه رغبتی به فرزندآوری ندارند؛ قسمت قابل توجهی از این مسئله، شناختی است که باید دقیق و علمی بررسی شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، ارئه راهکار و پاسخ به چالش‌ها و مسائل را مراقبت از قشر فرهیخته و جوانانی دانست که نقاط کانونی توسعه علم و فناوری و نوآوری و قطعا ژن‌های برتر اقتصاد کشور هستند و می‌توانند شغل‌های دانش‌بنیان را ایجاد کنند.

دکتر دهقانی فیروزآبادی افزود: یکی از دغدغه‌ها این است که افزایش جمعیت از چه جنسی اتفاق می‌افتد؟ آیا در آینده برای داشتن استعداد برتر با مشکل روبه رو می‌شویم؟ بنابراین علاوه بر قانون جوانی جمعیت در حمایت از شرکت‌هایی که در حوزه ناباروری کار می‌کنند، باید در توسعه اشتغال جوان هایی که ذخایر ژنتیکی هوش و علم آفرینی این کشور هستند نیز تلاش کنیم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: یکی از وظایف معاونت علمی، حمایت از اندیشکده‌ها و اندیشه‌ورزهاست که می‌تواند توصیه‌های حکمرانی را برای اصلاح امور مطرح کند. کار اساسی حمایت از اندیشه‌ورزانی است که پیشنهاداتی دارند؛ به این صورت که کشور، چگونه یک سیاست نوآورانه به خرج دهد و مسئله شناختی را حل کند، امید به زندگی و آینده را ارتقا دهد، آن زمان است که خود به خود مسئله جوانی جمعیت اتفاق خواهد افتاد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در پایان، با قدردانی از دانشگاه شهید بهشتی، آن را یکی از دانشگاه‌های اصیل و پیشرو دانست که همیشه افتخار آفرین بوده است. وی وعده داد که تمام تلاش خود و همکارانش را برای ارتقای این دانشگاه به کار خواهد بست.

در ادامه دکتر آقامیری سرپرست دانشگاه شهید بهشتی، با جدی دانستن مسئله جوانی و پیری جمعیت گفت: اگر معتقد به نجات و پویایی در اقتصاد هستیم، اگر در رفاه، مدرنیته و زندگی مدنی خود خواهان جایگاه هستیم، باید به سراغ جوانان برویم.

وی هدف از این نشست را آسیب شناسی چگونگی بسترسازی زمینه‌های جوانی جمعیت دانست و افزود: یکی از مولفه‌های جوانی جمعیت، قدرت است. وقتی درباره خانواده سخن می‌گوییم، اجرای قانون جوانی جمعیت منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود و اگر بخواهیم از خانواده حمایت کنیم، جوانی جمعیت را هم باید جدی بگیریم و این دو با همدیگر مرتبط هستند.

دکتر آقامیری اعلام آمادگی کرد که دانشگاه شهید بهشتی به عنوان یک دانشگاه جامع و یکی از بزرگترین دانشگاه‌های فناور کشور  می تواند یک بازوی علمی قوی در کنار معاونت علمی ریاست جمهوری باشد.

سرپرست دانشگاه در پایان ابزار امیدواری کرد که با فضای عمل‌گرایی در معاونت علمی از یک طرف و پشتوانه علمی دانشگاه از طرف دیگر، این طرح به نتایج منطقی دست یابد.

دکتر صادقی مدیرعامل صندوق پژوهش و نوآوری دانشگاه شهید بهشتی نیز که میزبان برگزاری این پویش بود، رسالت این پویش را آسیب‌شناسی کاربردی، دقیق و واقع بینانه، به منظور دستیابی به راهکارهای کلیدی و عمل‌گرا از جنس تامین مالی و سرمایه‌گذاری از طریق ایجاد هم‌افزایی و اتصال موثر بین صاحبان سرمایه با صاحبان ایده‌ها در طرح‌های نوآورانه خلاق در حوزه پویایی جمعیت، عنوان کرد.

وی ایجاد زمینه برای اهتمام و توجه فراگیر فرادستگاهی در سطح نهادهای حاکمیتی و فراستادی در سطح معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و بخش خصوصی به حمایت و سرمایه‌‌گذاری در ساختارها، شناساندن چالش‌ها، فرصت‌های پیش‌روی مسئله پویایی جمعیت در بستر نوآوری و فناوری، خلق بستری قابل رشد برای توسعه و عملیاتی کردن طرح ها، ایده‌های استارتاپی و تولیدات نوآورانه جوانی جمعیت و تعالی خانواده را نیز از جمله الزامات پویش توصیف کرد.

مدیرعامل صندوق پژوهش و نوآوری دانشگاه شهید بهشتی، تشکیل صندوق‌های VC، تشکیل صندوق‌های تخصصی، استقرار دبیرخانه دائمی تامین سرمایه و سرمایه‌گذاری حوزه پویایی جمعیت در بستر نوآوری و فناوری را از دیگر الزامات پویش دانست و با اشاره به فعالیت‌هایی که در 8 ماه گذشته برای برگزاری این پویش صورت گرفته است، ایجاد کارگروه راهبری پویش در سالن شیخ بهایی معاونت علمی، شکل‌گیری کمیته‌های علمی، اجرایی و سرمایه‌گذاری، برگزاری بیش از 300 نفر ساعت جلسه علمی و مذاکراتی با نهادها، متولیان و مسئولان ذیصلاح و ذینفعان، طراحی پنل‌های کلیدی پویش و برگزاری آن را از جمله این فعالیت‌ها عنوان کرد.

دکتر صادقی، درباره فرآیند سرمایه‌گذاری پویش افزود: تاکنون بالغ بر 20 طرح از طریق درگاه‌های معرفی شده دریافت شده است. طرح‌های منتخب در کمیته‌های علمی بررسی می‌شود. 3 مرکز شتاب‌دهی نیز برای این پویش اعلام آمادگی کردند. بنا بر گفته وی، از پلتفرم دوشنبه‌های استارتاپی صندوق نوآوری، به عنوان افزونه‌ای برای این کار استفاده خواهد شد.

دربخش دوم آیین افتتاح، تفاهم‌نامه‌ همکاری بین صندوق دانشگاه شهید بهشتی، صندوق زیست فناوری، صندوق نوآوری اجتماعی، صندوق تلاشگران اقتصاد پایدار، صندوق فناوری های نوظهور دیجیتال، صندوق صنایع خلاق، صندوق توسعه صادرات و فناوری شریف، شرکت سرمایه گذاری ستارگان نواوری داوین و صندوق تجهیزات پزشکی منعقد شد.

 

 

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: