با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛

اعضای هیئت علمی نمونه کشوری معرفی و تجلیل شدند

4456 بازدید

سی‌امین آیین تجلیل از اعضای هیئت علمی نمونه کشوری با حضور دکتر محمدعلی زلفی‌گل، وزیر عتف و دکتر آقامیری، سرپرست دانشگاه شهید بهشتی سه‌شنبه 12 اردیبهشت 1402در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این مراسم از ۵۲ عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تابعه وزارت علوم، تجلیل شد؛ از دانشگاه شهید بهشتی دکتر توسلی، عضو هیئت علمی پژوهشکده لیزر و پلاسما و دکتر محمدتقی عاملی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق- کنترل و قدرت به عنوان استاد نمونه کشور تقدیر شدند.

دکتر سیدمحمودرضا آقامیری، سرپرست دانشگاه در سخنانی ضمن عرض خیر مقدم، سالروز بزرگداشت مقام معلم و استاد را تبریک گفت و افزود  تلاش برای رستگاری انسان به عنوان رسالتی سنگین در راستای رسالت انبیا بر دوش معلمان نهاده شده است و این وجه تمایز معلمان و استادان با دیگران است؛ این مهم به دست نمی آید مگر به صبر و حوصله، آنگونه که پیامبران عمل کردند. خدای بزرگ را شاکریم که در دانشگاه شهید بهشتی توفیق خدمت به زنان و مردانی را به ما عطا نموده است که رسولان خردورزی و سفیران سرافرازی اند.

وی افزود: دوازدهم اردیبهشت، سالروز شهادت اندیشمند فرزانه، آیت الله مرتضی مطهری که به شایستگی روز معلم نامگذاری شده، فرصت مغتنمی است تا با ارج نهادن به مقام شامخ و جایگاه اندیشه این عالم و استاد فرزانه، صمیمانه ‌ترین مراتب سپاسگزاری و قدردانی خویش را محضر شریف همه استادان، اعضای محترم هیئت علمی و همه کسانی که امروز عنوان نمونه را دریافت کرده اند، تقدیم نمایم.

دکتر آقامیری، با اشاره به تاثیر ایرانیان در عرصه علم و دانش در طول تاریخ تصریح کرد: آثار استادان و شخصیت‌های علمی و فکری این سرزمین که پس از گذشت قرن‌ها، هنوز مورد توجه مراکز معتبر علمی و دانشگاهی جهان قرار دارد، بیانگر جایگاه بلنـد تعلیـم و تعلّـم در ایـران است. استـادان و متفکـران فروتنـی که اغلب نامشان در اوراق تاریخ از نگاه‌ها پنهان می‌ماند اما همّت این تلاشگران گمنام، گنجینه‌هایی از معارف و شخصیت‌های علمی را برای ملت‌ها به ارمغان آورده‌اند.

استادان نمونه نماد دانایی و مانایی هستند

دکتر محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این آیین با اشاره به فرآیند دقیق و عالمانه انتخاب اساتید نمونه دانشگاه‌ها گفت: اعضای هیئت علمی که به عنوان نمونه انتخاب و معرفی شده‌اند اساتیدی کاملاً جامع الاطراف هستند که  در همه حوزه‌های آموزش، پژوهش، فرهنگ، فناوری و نوآوری دارای سوابق و خدمات درخشان هستند.

وی تاکید کرد: تمام اعضای هیئت علمی که از طرف دانشگاه‌ها به کمیته انتخاب اعضای هیئت علمی وزارت علوم معرفی شدند شایستگی نمونه بودن را دارا هستند و و ما از بین بهترین اساتید، تعدادی را که امتیاز بیشتری داشتند به عنوان نمونه معرفی کردیم.

دکتر زلفی گل تاکید کرد: اعضای هیئت علمی نمونه به لحاظ تربیتی-فرهنگی، سوابق مدیریتی و فعالیت‌های پژوهشی- فناوری جزو بهترین اساتید دانشگاه‌ها هستند و دانشگاه‌های ما، اعضای هیئت علمی و دانشجویان ما به داشتن چنین بزرگانی افتخار می‌کنند.

وی افزود: برای نمونه ما در بین اعضای هیئت علمی نمونه که امروز معرفی شدند اساتیدی را داریم که سابقه استانداری، سابقه تاسیس  دانشگاه، سابقه ایجاد پژوهشگاه و پارک‌های علم و فناوری را دارا هستند و در عرصه علم و عمل جزو بهترین‌های آموزش عالی محسوب می‌شوند.

وزیر علوم با اشاره به اینکه تمام افراد شاغل در محیط دانشگاه نقش تربیتی و فرهنگی دارند گفت: نقش تربیتی اعضای هیئت علمی بسیار برجسته هست و یک رفتار مناسب و راهنمایی مناسب از سوی آنها می‌تواند آینده یک دانشجو را به بهترین وجه شکل دهد و خدای ناکرده اگر برخورد و رفتار نامناسبی صورت گیرد می‌تواند آینده یک دانشجو را از مسیر اصلی خود دور سازد.

وزیر علوم گفت: با توجه به نقش تربیتی و هدایتگری‌هایی که اعضای هیئت علمی و تمام افرادی که در دانشگاه شاغل هستند دارند باید این افراد به شکل ویژه دیده بشوند و با سایر اقشار جامعه مورد مقایسه قرار نگیرند.

وی بحث آموزش و تدریس را یک بحث کاملاً حرفه‌ای که نیازمند تخصص و آموزش‌های ویژه است دانست و گفت: به معاونت فرهنگی ماموریت داده‌ایم آموزش منش استادی و شیوه‌های تدریس را برای اعضای هیئت علمی تازه استخدام ایجاد کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یکی از اهداف برگزاری آیین معرفی اعضای هیئت علمی نمونه را در راستای تحقق مرجعیت علمی در کشور دانست و گفت: اعضای هیئت علمی که به عنوان نمونه انتخاب و معرفی می‌شوند، می‌توانند الگوی دانشجویان و ذینفعان محیط‌های علمی قرار بگیرند.

دکتر زلفی گل از اشاره بعضی از استادان نمونه کشوری به تحصیل علم نافع و علم کاربردی استقبال کرد و گفت: از جامعه دانشگاهی انتظار می‌رود برای حل مسائل کشور و اداره ارزان‌تر و مطلوب تر کشور راهکار و روش ارائه کنند.

گفتنی است در مراسم مذکور قائم‌مقام وزیر علوم و رئیس مرکز هیئت‌های امنا و ممیزه و معاونان آموزشی، پژوهشی، فناوری، اداری و مالی و مدیریت منابع این وزارتخانه، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و نیز تعدادی از روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها حضور داشتند. در بخشی از این مراسم 10 نفر استادان منتخب از دانشگاه های

 

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: