یادداشت دکتر مهدی مهدیزاده کفاش به مناسبت روز مهندس

5137 بازدید

دکتر مهدی مهدیزاده کفاش، عضو هیأت علمی گروه طراحی کاربردی دانشکده مهندسی مکانیک وانرژی به مناسبت 5 اسفند روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندس، یادداشتی منتشر کرده است که در ادامه می خوانید:     

                                                         

روز مهندسی و بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی

مهندسی ساختن، توسعه و تحول زیرساخت ها و بهبود در زیست یک جامعه است. مهندسی درجهان نیز بمانند شعر، ادبیات، هنر، فلسفه وامدار شرق و ایران است که نمونه های بارز و برجسته آن خواجه نصیرالدین طوسی، عمرخیام، ابوعلی سینا، ابوریحان بیرونی، ابونصرفارابی، محمد خوارزمی، ذکریای رازی، جابربن حیان، ابوسعید جرجانی و بسیاری از دانشمندان نامدار ریاضی، نجوم، هندسه، هنر، کیمیاگری و معماری ایران هستند.

مهندسی قدمتی متناسب با تاریخ بشر دارد. تاریخچه ساخت و تولید به هزاره پنجم قبل از میلاد مسیح می‌رسد. ساخت اشیایی از سنگ، چوب و گل و سپس فلز، حکاکی وایجاد نقوش روی دیوارهای ماقبل تاریخ نمایشی از قدمت مهندسی است. مواد و فرایندهایی که در ابتدا برای شکل‌دهی این اشیاء توسط ریخته‌گری و چکش‌کاری استفاده می‌شدند بتدریج در قرون متمادی توسعه و بهبود یافتند. مهندسی در زمان قدیم جامعیت و گستره بیشتری را دارا بوده و حکما و دانشمندانی با تخصص های گوناگون نیز به آن اهتمام داشته‌اند اما امروزه با تفکیک فزونتر تخصص‌ها مهندسی را می‌توان با محدوده و مرزهای شفاف تر و مشخص تری تبیین نمود. مهندسی شامل حل مسائل با استفاده از دانش پایه، فرضیات معقول ومنطقی؛ طراحی بهینه با کاهش هزینه و افزایش راندمان و کارآیی؛ تخمین مسائل ومعایب و یافتن راه‌حل‌ها برای برون‌رفت از بحران‌ها قبل از بروز مشکلات و معضلات؛ بررسی و تفکر به منظور یافتن و جستجوی روش های خلاقانه و مبتکرانه جدید برای انجام فعالیت ها است.

امروزه، توسعه متقارن و متوازن در یک جامعه حاصل وجود یک مدیریت کلان متعهد ومتخصص، همه جانبه نگر ومسئولیت‌پذیر، مشارکت تمامی افراد جامعه در اقشار مختلف و تخصیص اعتبارات مناسب و مطلوب برای رشد و توسعه پایدار است. در این میان نقش مهندسان، صنعتگران و سازندگان بسیار پراهمیت و موثر در سرعت‌دهی و ایجاد شتاب در فرایند توسعه قابل ارزیابی است. مهندسان، صنعتگران، مبتکران، کارآفرینان و ایده‌پردازان چنانچه در جایگاه واقعی خود قرارگیرند می‌توانند کمکی موثر در بهبود اقتصاد کشور به سمت اقتصادی پویا، تولید محور و گذار به سوی اقتصاد غیرمتکی به نفت باشند.

                                                                       

​​​​​​​

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: