سرپرست دانشگاه:

دانشکده‌ها باید فضا و فرصت را برای حضور استادان پیشکسوت فراهم کنند

6437 بازدید

به‌مناسبت روز بزرگداشت مقام معلم، محفل انس و دورهمی استادان دانشکده ادبیات و علوم انسانی با حضور دکتر آقامیری، سرپرست دانشگاه شهید بهشتی، دوشنبه 19 اردیبهشت 1402 در فضایی صمیمی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر خاتمی، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی؛ در سخنانی به اعضای هیئت علمی و استادان پیشکسوت خیرمقدم گفت. ایشان با اشاره به برگزاری آیین نکوداشت دکتر حسنی گفت: شرایط فعلی امید بخش این است که در آینده بیش از گذشته محافل انس، بزرگداشت و تقدیر از پیشکسوتان و اعضای هیئت علمی برگزار شود. طی جلسه‌ای که با جناب آقای دکتر آقامیری، سرپرست محترم دانشگاه داشتم پیشنهاد و ایشان درخواست برگزاری آیین تقدیر از چهره‌های علمی برجسته و پیشکسوت دانشگاه را داشتند؛ این نگاه، نویدبخش است.

استادان پیشکسوت ارتباطشان با دانشگاه را به صورت مستمرحفظ نمایند

دکتر آقامیری، سرپرست دانشگاه سالروز بزرگداشت مقام معلم را تبریک گفت و با اظهار خرسندی برای شرکت در این محفل انس اظهار داشت: امروز با فشردگی کار، به دو دلیل خود را موظف به حضور در این محفل دانستم، نخست تشریف‌فرمایی جناب آقای دکتر سجادی، استاد پیشکسوت دانشکده که در بین سالهای 53 تا 1357 در دبیرستان، شاگرد ایشان بودم و حق معلمی بر گردن بنده دارند؛ دیدار با استادان و اعضای محترم هیئت علمی دانشکده عامل دیگر بود.

ایشان بر استمرار حضور استادان در دانشگاه بعد از دوران بازنشستگی تاکید کرد و افزود: اعتقادی به بازنشستگی معلمان ندارم، به بیانی به هیچ عنوان معلم بازنشسته نداریم؛ معتقدم باید شرایطی فراهم شود تا اتاق استادان و زمینه حضور ایشان در دانشگاه تا هر زمانی که مایل بودند فراهم باشد تا ارتباطشان با دانشگاه را به صورت مستمرحفظ نمایند. دانشکده‌ها باید فضا و فرصت را برای حضور استادان پیشکسوت فراهم کند.

سرپرست دانشگاه، خواستار توجه بیشتر به پیشکسوتان و بسترسازی برای تعمیق روحیه قدردانی در بین جوانان شد و تصریح کرد:  به مسئولان دانشکده‌ها پیشنهاد دادم هر هفته طی مراسمی در دانشگاه از استادان و پیشکسوتان و مفاخر علمی تجلیل کنند. باید فرهنگ تجلیل و یادگیری از پیشکسوتان را نهادینه کنیم.

قدر معلمی را بدانید و با هیچ مقامی حتی ریاست جمهوری هم عوض نکنید

دکتر علی محمد سجادی، استاد پیشکسوت دانشکده ادبیات و علوم انسانی سخنران دیگر این محفل صمیمی بود. ایشان در سخنانی با گرامیداشت یاد و خاطره استادان درگذشته دانشگاه گفت: به عنوان معلمی که سی سال دانشگاه شهید بهشتی تدریس کردم تقاضا دارم سنت کهن گرامیداشت درگذشتگان را از یاد نبریم؛ بسیاری از کسان بودند که اینک در بین ما نیستند. حدود 20 عضو هیئت علمی در زمانی که من افتخار تدریس در این دانشگاه را داشتم رخت از جهان بربستند و رفتند؛ همچنین برای استاد دکتر علی اصغر مصدق رشکی که در بستر بیماری هستند آروزی سلامتی دارم.

دکتر سجادی با اشاره به عنوان این نشست خاطرنشان شد: محفل و مجلس از نظر معنا، مشترک هستند یعنی جایی که گروهی در آن جمع می‌شوند، اما محفل یک ویژگی دارد که مجلس ندارد؛ یکی از معانی محفل، بزم است یعنی جایی که مردم صاحبدل و عاشق در آن گردهم می‌آیند. سعدی می‌گوید: «چند سعدي تـــو را نصيحت كرد كه حرف محفل ما را به مجلسي نبری». محفل خصوصی‌تر است و جایی است که صاحبدلان صاحب‌اندیشه و محرم در آن هستند. خواجه بزرگ شیراز با همین نکته بینی به آن اشاره کرده است و می گوید: « حافظم در مجلسی دُردی کشم در محفلی/ بنگر این شوخی که چون با خلق صنعت می‌کنم».

ایشان ادامه داد: ایرج میرزا شاعر بزرگ و شیرین سخن قرن گذشته می‌گوید: «یاد ایام جوانی جگرم خون می‌کرد/خوب شد پیر شدم کم‌کم و نسیان آمد». ایرج میرزا قریب به پنجاه و اندی سال عمر کرد و این بیت شعر به سه نکته اصلی شامل یاد ایام جوانی، پیر شدن و فراموشی و شکر آن اشاره دارد. چهارماه و بیست روز از هشتاد سالگی من می‌گذرد و به حمدالله و المنه هرگز یاد ایام جوانی جگرم را خون نمی کند چون یاد ایام جوانی جگر کسی را خون می‌کند که یا غرق در شادی و سرور و کارهای آنچنان که گفتند و دانی، باشد یا باید آنقدر بدبختی دیده باشد که یادآوریش خون‌دل خوردن مجدد باشد، من از جوانی همین بودم که هستم، معلم بودم.

ایشان ادامه داد: این بیت شعر به پیری اشاره دارد اما من پیر نشدم، گوشم گرانی می‌کند، پاهایم ناتوانی می‌کند اما مغزم، زبانم و قلمم فعال است؛ بنظرم کسی که این سه ویژگی را دارد، پیـر نیست. الحمدالله دچار نسیان هم نشده‌ام. همه این موهبت را از یک نعمت خدادداد دارم و آن هم معلمی است. عزیزانِ من، قدر معلمی را بدانید و با هیچ مقامی حتی ریاست جمهوری هم عوض نکنید. امیدوارم تا روزی که زنده هستم معلم بمانم و معلم بمیرم، چه بهتر که در دفتر کار خودم در اتاق 228. خدایا همه ما را قدردان بدان و همه ما را زنده نگه‌دار و معلم بمیران.

در بخش دوم این محفل که اجرای آن را دکتر باستانی‌راد برعهده داشت دکتر شعبانی، دکتر عطاالله حسنی، دکتر فاطمی جهرمی، استادان پیشکسوت و دکتر طباطبایی و دکتر مشرف، اعضای هیئت علمی به ایراد سخنرانی پرداختند.

 

 

 

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: