با هدف تعامل و همفکری با مدیران آموزش عالی؛

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم تحقیقات و فناوری مهمان جلسه هیأت رئیسه دانشگاه بود

7142 بازدید

سی و هشتمین جلسه هیأت رئیسه دانشگاه شهید بهشتی، روز سه شنبه 12 بهمن 1400 با حضور دکتر خیرالدین، معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم تحقیقات و فناوری و دکتر مافی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه قزوین برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر نصیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی، با اشاره به اهداف حضور مسئولان و مدیران کشور در جلسه هیأت رئیس دانشگاه تاکید کرد: دعوت از مسئولان کشور برای حضور در هیأت رئیسه دانشگاه موجب تقویت تعامل مشترک شده و خیر و برکت زیادی برای دانشگاه داشته است.

 

ایران در تولید علم در سال 2020 در جهان رتبه 16 و در منطقه رتبه اول را دارد

دکتر خیرالدین، معاون فناوری و نوآوری وزیر عتف،​​​​​​​ با قدردانی از دعوت برای حضور در جلسه هیأت رئیسه دانشگاه گفت: خوشحالم که امروز در جمع هیأت رئیسه محترم دانشگاه شهیدبهشتی هستم؛ این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های مهم کشور است که در سطح ملی و بین‌المللی خوشنام و پرآوازه است.

وی به تشریح وظایف معاونت نوپای فناوری و نوآوری وزارت عتف پرداخت و با بیان این که ایران در تولید علم در سال 2020 در جهان رتبه 16 و در منطقه رتبه اول را دارد گفت: در سال 2021 در تولید فناوری رتبه 71 در جهان هستیم، هرچند نسبت به سال 2011 که رتبه 95 را داشتیم پیشرفت کرده‌ایم اما کافی نیست و باید برای ارتقای این رتبه بکوشیم. 

معاون وزیر علوم با برشمردن ویژگی‌های نسل‌های مختلف دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه نسل چهارم باید جامعه محور باشد و به خلق اهداف راهبردی و ایفای نقش محرک در جامعه و اقتصاد بپردازد.

دکتر خیرالدین، اهداف ایجاد معاونت فناوری و نوآوری را بهبود و ارتقای شاخص‌های فناوری و نوآوری کشور، تحقق اهداف اسناد بالادستی و قوانین مصوب مراجع ذیصلاح، بسترسازی برای فعالیت نخبگان و ایجاد گفتمان فناوری و نوآوری و هم چنین بازبینی ساختار و ایجاد آرامش متناسب با اکوسیستم فناوری برشمرد.

وی با اشاره به ساختار معاونت پژوهشی و فناوری در دانشگاه‌ها گفت: دو مدل دانشگاه در کشور شامل دانشگاه‌های دارای پارک علم و فناوری (پارک دانشگاهی) و دانشگاه‌های فاقد پارک علم و فناوری فعالیت دارند. توصیه این است که مدیر فناوری ذیل معاون پژوهشی و فناوری در دانشگاه‌ها ایجاد گردد البته تشخیص و تصمیم نهایی بسته به شرایط دانشگاه به عهده هیأت امنا هر دانشگاه است. پیشنهاد ما این است که رئیس پارک، عضو شورای دانشگاه و رئیس دانشگاه، عضو شورای پارک باشد.

معاون وزیر علوم، با برشمردن برنامه‌های معاونت فناوری و نوآوری تصریح کرد: صادرات و تعاملات بین‌المللی، توسعه فناوری‌های نرم، ایجاد دفتر انتقال فناوری، برگزاری جشنواره‌های فناوری و مهارتی، ایجاد نظام ایده‌ها و نیازها، مالکیت فکری، آمایش فناوری و ماموریت گرایی پارک‌ها، گرنت فناوری، تشکیل شورای فناوری و نوآوری در دانشگاه‌ها، اصلاح آیین‌نامه ارتقا و پایه تشویقی، اصلاح آیین‌نامه مدیریت دانشگاه‌ها و ایجاد اتاق‌های فکر 16گانه را مهم‌ترین برنامه های این معاونت دانست.

دکتر خیرالدین افزود: فرهنگ‌سازی و توسعه گفتمان فناوری و نوآوری، ایجاد تعامل بین دانشگاه‌ها و پارک‌ها، ایجاد مدرسه اشتغال در دانشگاه‌ها، دیپلماسی فناوری، رصد فناوری‌های نوظهور و فعال نمودن کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان‌ها از جمله برنامه‌های اولویت‌دار این معاونت است.

دکتر نصیری، با تشکر از دکترخیرالدین تاکید کرد: دانشگاه شهید بهشتی، برنامه‌های متعددی در بسیاری از حوزه‌هایی که بخشی از وظایف و برنامه‌های معاونت تازه تاسیس شده فناوری و نوآوری وزارت عتف قلمداد می شود، در دست اجرا دارد.

 

تشریح زمینه‌های همکاری بین اکوسیستم نوآوری و فناوری ایران و روسیه

در ادامه دکتر مافی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه قزوین، با تاکید بر بین‌المللی شدن پارک‌ها، به تشریح زمینه‌های همکاری بین اکوسیستم نوآوری و فناوری ایران و روسیه، به معرفی اکوسیستم نوآوری و فناوری در روسیه پرداخت و خواستار حضور گسترده دانشگاه شهیدبهشتی در کارگروه تخصصی طراحی نقشه همکاری فناوری ایران و روسیه شد.

وی در ادامه، گزارشی از امکانات و منابع دراختیار برای تاسیس پارک فناوری در روسیه ارائه داد و گفت: در کشور روسیه اعتبارات دولتی در ابتدای شکل‌گیری پارک  اختصاص می‌یابد؛ منابع و زیرساخت‌های موجود در محل شکل‌گیری پارک با کمک ارگان‌های منطقه‌ای (از جمله در اختیار گذاشتن زمین، تامین زیر ساخت و غیره) در اختتیار پارک قرار می گیرد. منابع انسانی از پرسنل موسسه آموزشی عالی که پارک در مجاورت آن تامین می شود؛ شرکت های صنعتی نزدیک به پارک شعب خود را در این مجموعه فعال می کنند؛  سرمایهگذاران بخش خصوصی همراه با توسعه پارک، سهامدار شرکت موسس پارک می‌شوند.

دکتر مافی، میزان مشارکت و فعالیت دانشجویان دانشگاه در پارک؛ تعداد اختراعات ثبت شده و تجاری‌سازی آنها و همچنین نقش پارک فناوری در رفع نیازهای صنعت منطقه و کشور را شاخص‌های انجمن پارک‌های فناوری روسیه برای رتبه‌بندی تکنوپارک‌ها عنوان کرد.

 

سپس هر یک از اعضای هیأت‌رئیسه دانشگاه به بیان نقطه نظرات خود پرداختند. دکتر مسعودی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر نوپابودن پارک علم و فناوری دانشگاه، از معاون وزیر عتف درخواست کرد تا در بخش‌های مربوط به قوانین، سیاستگذاری و اجرا به پارک‌های علم و فناوری مساعدت نمایند.

دکتر افضلیان، معاون آموزشی دانشگاه، ضمن تشریح طرح توانش دانشگاه گفت: دانشگاه شهید بهشتی از مدتها قبل برنامه توانمندسازی دانشجویان در مسیر اشتغال را اجرا می‌کند.

 دکتر شاملو، مدیر حقوقی دانشگاه، بر ضرورت حل مسائل حقوقی پارک‌ها از جمله موضوع مالکیت معنوی و زیرساخت‌های قانونی تشکیل شرکت‌ها در دانشگاه تاکید نمود.

دکتر ذوالفقاری معاون پشتیبانی، مالی و مدیریت منابع، به مساله مالیات اشاره کرد و گفت: باید تسهیلاتی فراهم شود تا اولا واردات دستگاه‌های مورد نیاز دانشگاه‌ها از پرداخت مالیات گمرگی معاف شوند و همچنین شرکت‌ها بتوانند مالیات خود را در جهت تسهیل و ارتقای دانش و فناوری به دانشگاه‌ها بدهند.

دکتر شکری معاون پژوهشی و فناوری، بر ضرورت تسهیل زیرساخت‌های قانونی برای تسهیل رشد فعالیت‌های فناورانه دانشگاه تاکید نمود. دکتر طالب‌پور، معاون فرهنگی و اجتماعی، با اشاره به شرکت‌هایی که برای فعالیت‌های علمی و فناوری تاسیس می‌شوند گفت: مالیات بر این شرکت‌ها به حدی زیاد است که مانع حضور آنها در دانشگاه‌ها شده است.

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: