با هدف همفکری و افزایش سطح تعاملات صورت گرفت؛

حضور رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و هیأت همراه در جلسه هیأت رئیسه دانشگاه

3112 بازدید

نوزدهمین جلسه هیأت رئیسه دانشگاه شهید بهشتی در سال 1401، روز سه‌شنبه 15 شهریور با حضور دکتر علی باقر طاهری نیا، رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر نصیری، رئیس دانشگاه ضمن عرض خیرمقدم، اهداف حضور مدیران و مسئولان آموزش عالی و کشور را در جلسه هیأت رئیس دانشگاه تشریح کرد: در سه سال اخیر تعداد 18 نفر شامل معاونان رئیس جمهوری، وزرا، معاونان وزرا، نمایندگان مجلس و مدیران کشور به هیات رئیسه دانشگاه شهید بهشتی دعوت شده‌اند.

رئیس دانشگاه ادامه داد: یکی از موضوعات و مسایل جاری دانشگاه‌ها مسئله آیین‌نامه ارتقای اعضای هیأت علمی است که چون بررسی این از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی واگذار شده، در این جلسه در خدمت دکتر طاهری نیا هستیم تا هم نظرات ایشان را بشنویم و هم اعضای هیأت رئیسه دانشگاه دیدگاه‌ها و نقطه نظراتشان را مطرح نمایند . بنده اعتقادی به اینکه هیات ممیزه واحد برای همه حوزه های دانشی مناسب است ندارم؛ باید این رویه تغییر کند. ما در کنار کارشناسان موسسه برای کمک به تدوین یک آیین نامه جدید هستیم.

دکتر طاهری نیا، رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی نیز در سخنانی ضمن تشکر از دعوت برای حضور در جلسه هیأت رئیسه دانشگاه، سابقه تاریخی و وظایف و ماموریت های موسسه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی را تشریح کرد و گفت: این موسسه 54 سال قدمت دارد و به عنوان کانون تفکر آموزش عالی شناخته می شود و مرجعیت رسمی آمار آموزش عالی را دارد. افزون بر این ما چند ماموریت جدید هم برای موسسه تعریف کردیم، از جمله اینکه می خواهیم واحد نگرش دانشگاهیان را ایجاد کنیم تا بتوانیم ضمن افکارسنجی، از ظرفیت دانشگاهیان استفاده کنیم؛ همچنین درنظر داریم شبکه متخصصان آموزش عالی را ساماندهی کنیم و در داخل و منطقه و عرصه جهانی آن را گسترش دهیم. رصد اشتغال دانش آموختگان رشته های مختلف از دیگر برنامه های این موسسه است.

 وی در خصوص آیین نامه ارتقا اعضای هیأت علمی تصریح کرد: این آیین نامه هر چند سال یک بار بازنگری می‌شود که این کار بر عهده موسسه قرار گرفته است. از هیأت رئیسه محترم دانشگاه شهید بهشتی درخواست می‌کنم تا در سه ماموریت جدید، موسسه را یاری نمایند.

پس از سخنان ایشان، مقرر شد دانشگاه یک نفر را به عنوان نماینده برای حضور در جلسات موسسه معرفی نماید.

در ادامه جلسه هیأت رئیسه، دکتر زمانی معاون پژوهشی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: موسسه ما از قدیم با دانشگاه شهید بهشتی که اولین دانشگاهی بود که رشته آموزش عالی را دایر کرد ارتباط داشته است و خواستار گسترش تعاملات دانشگاه و موسسه هستیم.

دکتر آقایی، مشاور رئیس موسسه مذکور نیز در سخنانی به ظرفیت های بالا برای همکاری میان این موسسه و دانشگاه شهید بهشتی اشاره کرد و اظهار داشت: یکی دیگر از کارهای جدیدی که در موسسه در حال انجام است بحث مرکز تعالی تدریس است؛ متاسفانه بر پژوهش تاکید بسیاری شده و از آموزش غفلت شده که بخصوص باید این موضوع در آیین‌نامه ارتقا در نظر گرفته شود.

در بخش دوم این جلسه، اعضای هیأت رئیسه دیدگاه ها و نظرات خود را به شرح زیر مطرح کردند:

دکتر رسولی، مشاور رئیس دانشگاه و مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی اظهار داشت: دانشگاه شهید بهشتی در وزارتخانه جایگاه رفیعی دارد و بسیاری از آیین نامه های موجود مانند گرنت را این دانشگاه شروع کرده و بعد وزارتخانه هم آن را در دستور کار قرار داده است؛  امیدوارم دانشگاه کمافی السابق نقش پررنگی در کمک به وزارتخانه و موسسه ایفا نماید.

دکتر افضلیان، معاون آموزشی دانشگاه گفت: موسسه شما اتاق فکر آموزش عالی کشور است و باید قطب تحقیقات آموزش عالی کشور باشد. وی با اشاره به برخی از مهم ترین چالش های آموزش عالی کشور از جمله کمرنگ بودن جایگاه آموزش در آیین نامه ارتقا، ضرورت آیین نامه های مختلف برای حوزه های دانشی مختلف، چیستی و چگونگی آموزش پساکرونا، و توسعه بی رویه تعداد دانشگاه ها در کشور، تاکید کرد: باید موسسه به تحقیق در این مسایل بپردازد و راه حل ارائه کند.

دکتر فقیهی، مدیر نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه خاطرنشان شد: موسسه باید از حالت عکس العملی درآید و فعالانه در حوزه ماموریت های خود اقدام نماید. موسسه به عنوان اتاق فکر باید سیاست ایجاد کند و وزارتخانه بر اساس آن تصمیم بگیرد. موسسه باید به شکل دهی وضعیت آینده آموزش عالی کشور بپردازد.

دکتر فارسی، معاون دانشجویی، موسسه را تعیین کننده فلسفه آموزش عالی کشور دانست و گفت: سیاستها بر اساس این فلسفه طراحی می شود. مثلا جدا شدن وزارت عتف از علوم پزشکی یکی از این مسایل است یا این که چرا دانشگاه شهید بهشتی باید ۲۰۰۰۰ دانشجو داشته باشد نه ۱۰۰۰۰ مربوط به فلسفه آموزش عالی کشور است.

دکتر ابطحی معاون پژوهشی و فناوری گفت: در کشور روسیه برای پروفسور شدن باید از یک کمیته 21 نفره تخصصی رای گرفته شود نه این که یک هیات ممیزه شامل همه رشته های دانشی در مورد یک نفر با رشته متفاوت رای بدهند. باید مقداری خارج از چارچوب های موجود در بحث آیین نامه ارتقا فکر کرد تا بتوان آن را اصلاح نمود.

دکتر طالب‌پور، معاون فرهنگی و اجتماعی با اشاره به اهمیت مسائل فرهنگی تصریح کرد:  در بحث آیین نامه ارتقا باید به مساله فرهنگ اهمیت و جایگاه بیشتری داده شود. یک استاد حداقل در هفته باید 10 ساعت کار فرهنگی بکند در حالی که بر اساس آیین نامه ارتقای کنونی 20 دقیقه کافی است.

دکتر ذوالفقاری، معاون پشتیبانی، مالی و مدیریت منابع گفت: باید مشخص کرد تراز دانشگاه مطلوب چیست و تامین منابع بر این اساس صورت گیرد نه این که صرفا بر اساس ارتباطات و چانه زنی‌ها باشد.

در پایان جلسه دکتر طاهری نیا با تشکر از ارایه دیدگاه ها توسط اعضای هیات رئیسه دانشگاه، توضیحات اجمالی ارائه و اظهار امیدواری کرد، دانشگاه شهید بهشتی بیش از پیش به شیوه‌های مختلف با موسسه همکاری کند.

 

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: