یادداشت دکتر محمدرضا نبید به مناسبت روز قلم

3068 بازدید

دکتر محمدرضا نبید، مدیر مرکز نشر آثار علمی دانشگاه شهید بهشتی به مناسبت 14 تیر، روز قلم یادداشتی منتشر کرده که در ادامه می خوانید:

 

​​​​​​​

به نام خداوند لوح و قلم

ن و القلم و مایسطرون

نون و قسم به قلم و آنچه می‌نویسند.

 

سوگند خداوند به قلم و نوشته در قرآن کریم،  نشان‌دهنده قداست آن است و در اهمیت آن همین بس که در آغاز نزول وحی بر فراز کوه حرا بر حضرت ختمی‌مرتبت محمد مصطفی ـ صلی‌الله علیه و آله ـ از قلم و نقش آن سخن رفته است: ای پیغمبر! نام خدایت را به زبان جاری کن؛ خدایی که به‌وسیله‌ی قلم دانش آموخت و چیزهایی به انسان یاد داد که پیش‌تر نمی‌دانست.

قلم، سرچشمه هدایت و آگاهی بشر است. قلم، زبان عقل و معرفت و نشان‌دهنده و تبیین‌کننده اندیشه و شخصیت صاحب آن است. فلسفه وجودی قلم و نگاشتن، برقراری ارتباط میان مکتب‌ها، آموختن تجربه‌ها و تعالی اندیشه‌هاست.

چهاردهم تیرماه به پیشنهاد انجمن قلم ایران و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی «روز قلم» نام گرفته است. ارزش و کرامت قلم بسیار بالاتر از آن است که برای بزرگداشت آن و صاحبانش به اختصاص دادن  یک روز به این نام در تقویم  بسنده کرد. بلکه بهانه‌ای است برای یادآوری منزلت و حرمت قلم و صاحبان آن که عمر خود را برای ارتقای فرهنگ و هنر این مرز و بوم در طبق اخلاص گذاشته‌اند.

این روز را به همکاران محترم دانشگاه، فرهیختگان و اهالی قلم تبریک عرض می‌نمایم.

​​​​​​​

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: