یادداشت مرکز نشر آثار علمی دانشگاه به مناسبت روز صنعت چاپ

2137 بازدید

 

 

بسمه تعالی

 

یازدهم شهریور یادآور یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی تاریخ بشری یعنی ورود صنعت چاپ به دنیایی با چشم‌انداز توسعه و ارتقاء است. صنعت چاپ یکی از مهمترین و قدیمی‌ترین صنایع در دنیا می‌باشد که بسیاری از صنایع به‌نحوی با آن مرتبط هستند و در حقیقت می‌توان گفت چاپ یک صنعت میان بخشی به حساب می‌آید.

صنعت چاپ به دلیل آن که زمینه ساز پیشرفت‌های چشمگیری در عرصۀ علم و دانش بشری بوده، از اهمیت بسیاری در جهان برخوردار است. این صنعت به دلیل کارکردهای متنوعی که در حوزه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی در جامعه کنونی دارد، هنوز نیز ارزش و اهمیت خود را نسبت به دیگر صنایع حفظ کرده و تلاش بسیاری از علاقه‌مندان به توسعۀ آن، سبب شده است که این بخش در حمایت از سرمایه، کار و تولید ملی، نقشی تأثیرگذار و تعیین‌کننده ایفا کند.

نامگذاری روز ۱۱ شهریورماه به‌عنوان روز ملی صنعت چاپ در تقویم ایرانیان در سال ۱۳۸۲ و با تلاش اسدالله جامی (مدیر کل وقت دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) انجام شد. در آن زمان اهالی صنعت چاپ به شورای فرهنگ عمومی درخواست دادند و توضیحات بسیاری برای لزوم ورود این روز در تقویم مطرح کردند تا در نهایت این شورا به این جمع‌بندی رسید که روز ملی صنعت چاپ به رسمیت شناخته شود.

روز صنعت چاپ، یادآور تلاش مستمر و زحمت مداوم جمع بزرگی از اهالی هنر، ادب و فن این سرزمین پرگهر است که نتیجۀ آن، اعتباری بزرگ برای هنرمندان و صنعتگران حوزۀ چاپ ایران زمین است. این روز ارزشمند را به همه تلاشگران و فعالان این عرصه تبریک عرض می‌کنیم و توفیق هرچه بیشتر آنان را از درگاه خداوند بزرگ خواستاریم.

 

 

تصاویر چاپخانه در گذر زمان

​​​​​​​

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: