سرپرست دانشگاه شهید بهشتی در سی و یکمین همایش سالانه بین‌المللی مهندسی مکانیک ایران 

دانشگاه شهید بهشتی در تخصص خاص نیروگاهی یکی از قطب‌های کشور است

8243 بازدید

 

آیین افتتاح سی و یکمین همایش سالانه بین‌المللی مهندسی مکانیک ایران و نهمین همایش صنعت نیروگاهی با حضور مهندس طاهری؛ معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، دکتر بغدادی؛ مدیر صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، دکتر آقامیری؛ سرپرست دانشگاه شهید بهشتی، دکتر عباس علی آبادی؛ مدیر عامل گروه مپنا و رئیس انجمن مهندسان مکانیک ایران، جمعی از استادان و اعضای هیات علمی، دانشجویان، اعضای انجمن مهندسان مکانیک ایران، متخصصان و صنعتگران تولید برق و انرژی سه‌شنبه 19 اردیبهشت 1402 در پردیس شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

جزو 3 تا 4 سازنده نیروگاه در جهان هستیم 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، مهندس طاهری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اشاره به نهمین همایش نیروگاهی در صنعت برق، به وضعیت نیروگاه ها اشاره کرد و افزود: در زمان انقلاب ظرفیت نصب شده نیروگاه های کشور7 هزار و هم اکنون 91 هزار مگاوات است. در صنعت نیروگاهی علیرغم راندمان تقریبا پایین اما تنوع واحدها وجود دارد که از نظر پایداری به شبکه برق کمک شایانی می‌کند. وی افزود: صنعت نیروگاهی، مجموعه ای از تکنولوژی است که شاخص آنها مهندسی مکانیک است.  
مهندس طاهری از تبدیل واحدهای گازی به سیکل ترکیبی خبر داد و افزود: واحدهای گازی مکملی از واحدهای تجدید پذیر هستند که با داشتن سرعت پاسخگویی به پایداری‌های دینامیکی و گذرایی شبکه بسیار کمک می‌کنند. 35 هزار و 600 مگاوات ظرفیت سیکل ترکیبی داریم که هزار و 200 مگاوات بخشی است که بدون مصرف سوخت، برق تولید می کنند.
 وی گفت: هم اکنون بیش از هزار مگاوات واحد گازی در کشور وجود دارد که پیش بینی می شود تا 4 سال آینده به 5 هزار مگاوات برسد. در بخش واحدهای تجدیدپذیر نیز، اولین نیروگاه زمین گرمایی در تابستان جاری به مدار اضافه خواهد شد و کلکسیون نیروگاه‌های کشور تکمیل خواهد شد. 
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزود: جزو 3 تا 4 سازنده نیروگاهی در جهان هستیم و بیش از 95 درصد نیروگاه ها در داخل کشور ساخته می شود. مهندس طاهری، مهم ترین قابلیت‌ها در بخش نیروگاه و مکانیک را، توان، تخصص و پناسیل تعمیرات و نگهداری نیروگاه ها عنوان کرد که در دنیا بی نظیر است.


حمایت از شرکت های دانش بنیان برای تجاری سازی آنها 

در این مراسم، دکتر بغدادی، مدیر صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری با بیان رویکردهای حمایتی نوآورانه از توسعه کسب و کارهای فناورانه گفت: بیش از 8 هزار و 400 شرکت دانش بنیان فعالیت می‌کنند که از دل پژوهشکده‌ها و دانشکده‌ها به وجود آمده‌اند. 77 سرویس مختلف در صندوق، توسعه پیدا کرده تا با هدف تجاری‌سازی شرکت‌های دانش بنیان به آنها کمک کند. 
وی افزود: در 3 سال گذشته نزدیک به 40 هزار میلیارد تومان گردش مالی در زیست بوم نوآوری کشور ایجاد شده است. در مسیر رشد استارتاپی کشور نیز در کنار تامین کنندگان مالی قرار گرفته و بسته‌هایی برای تقویت شتاب‌دهنده‌ها و توسعه کسب و کار آنها در نظر گرفته شده است.
دکتر بغدادی با بیان اینکه 70 صندوق پژوهش و نوآوری در کشور وجود دارد، افزود: برای اینکه در کنار دانشگاه‌ها باشیم تا ایده‌های فناورانه‌شان تبدیل به کسب و کار شود، بسته همکاری با دانشگاه‌ها شامل کمک به شبکه‌سازی، کمک به تامین مالی، توسعه نهادهای اکوسیستمی، و کمک به توسعه فناوری طراحی شده است. 


ضرورت همگرایی در علوم و حفظ هویت و وطن پرستی 

در تخصص خاص نیروگاهی، دانشگاه شهید بهشتی یکی از قطب های کشور است؛ این را دکتر آقامیری، سرپرست دانشگاه شهید بهشتی در همایش سالانه بین المللی مهندسی مکانیک ایران و نهمین همایش صنعت نیروگاهی بیان کرد و افزود: دانشگاه شهید بهشتی یکی از دانشگاه‌های جامع کشور است و در تخصص خاص نیروگاهی یکی از قطب های کشور است. در این میان پردیس شهید عباسپور حلقه واسطی بین وزارت نیرو و دانشکده‌ها و دانشگاه‌هاست.
وی به ضرورت همگرایی در تخصص ها تاکید کرد و گفت: امروزه یک مهندس مکانیک به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد بلکه به همگرایی در دیگر رشته ها نیاز دارد. جایگاهی که در زمینه هسته‌ای به وجود آمده، 60 تا 70 درصد به متخصصان در دیگر رشته ها بازمی‌گردد.
دکتر آقامیری افزود: به همایش‌های مشترک در چند رشته نیاز است؛ یکی از رشته‌هایی که می‌تواند سایر رشته‌ها را کنار هم گرد آورد و خود محور اصلی باشد، مهندسی مکانیک است.
وی جایگاه ایران از نظر علمی در جهان را قابل قبول توصیف کرد، اما مهم‌ترین کار در کنار جهش علمی را حفظ هویت و وطن‌پرستی دانست و با اشاره به ماجرای تیک‌تاک در آمریکا افزود: نه تنها ما بلکه جهان امروز نگران بحران هویت است. چرا که محتوا از خارج مرزها ارسال می‌شود. تنها نقطه‌ای که می‌تواند ما را از این بحران دور کند، تقویت انگیزه و احساس وطن پرستی است. برای هویت‌مان باید احساس انگیزه را تقویت کنیم و برای خاک‌مان خودمان را آماده جانفشانی کنیم.


بحران انرژی؛ مهم ترین چالش جدی در کشور است

در ادامه مراسم، دکتر علی‌آبادی مدیرعامل گروه مپنا و رئیس انجمن مهندسان مکانیک ایران مهم‌ترین چالش کشور را بحران انرژی دانست و افزود: متاسفانه انرژی که گران قیمت‌ترین کالای هر زیر ساختی است در کشور ما بسیار ارزان توزیع می‌شود. باید برای استفاده از خودروهای برقی مشوق‌هایی ایجاد شود. 
وی با اشاره به عملی شدن پیشرفت‌های علمی کشور گفت: سهم ایران در تولید علم جهان 2 درصد و سهم مهندسان مکانیک 3/3 درصد است که سهم قابل توجهی است، اما باید دید این سهم ارزشمند در تولید جهانی به چه میزان در بهبود معیشت مردم ارزشمند بوده است. امیدوارم به زودی شاهد به کارگرفته شدن پیشرفت‌های علمی در نیازهای ملی‌مان باشیم.  
دکتر علی آبادی، با تاکید بر حل مشکلات کشور در داخل افزود: هر ایرانی که شب بخوابد و به این هدف که فردا قدمی در راه حل مسائل کشور بردارد نیندیشد، ایرانی نیست؛ باید از مسیر علمی به حل چالش ها فکر کنیم. 
وی با اشاره به مهاجرت نخبگان گفت: نباید به این مسئله عادت کنیم، بلکه باید آن را دقیق ریشه یابی و بررسی کنیم. در مپنا تلاش شده برای نخبگان جاذبه فراهم شود تا جایی که امروزه 26 تا 27 هزار نیروی نخبه کشور در بخش‌های مختلف و بیش از هزار نفر PHD در بخش‌های تحقیقاتی آن فعالیت می‌کنند. 


در مهندسی مکانیک جایگاه 12 ام جهان را داریم 

دکتر فاضل‌زاده، رئیس پایگاه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام با اشاره به اینکه، این پایگاه سومین پایگاه در جهان و مورد استناد 57 کشور اسلامی است، افزود: در 10 سال اخیر، در رتبه بندی‌های جهانی علم، در حوزه مهندسی و فناوری جایگاه 15 ام جهان و مهندسی مکانیک جایگاه 12 ام جهان را داریم. در بحث دانشمندان پر استناد جهان نیز از 840 دانشمند یک درصد جهان، 27 درصد آن مهندسی و سهم ما از کشورهای جهان 6 درصد است. وی افزود: 19 درصد از پژوهشگران کشورهای اسلامی در ایران قرار دارند و 5 کشور اول منطقه در تولید علم نیز ایران، ترکیه، عربستان، مالزی و مصر هستند. 


ارسال 681 مقاله به دبیرخانه همایش

برگزاری کارگاه‌های علمی، آموزشی و صنعتی، میزگردهای تخصصی و بیان چالش های روز صنعت، پرسش و پاسخ دانشجویان و تعامل و همفکری استادان، از ویژگی‌های برجسته سی و یکمین همایش سالانه بین‌المللی مهندسی مکانیک ایران و نهمین همایش صنعت نیروگاهی بود که دکتر عامری، دبیر علمی همایش به آن اشاره و افزود: در این همایش 681 مقاله دریافت و با داوری 850 نفر از استادان، در نهایت 502 مقاله پذیرفته و 493 مقاله نیز به صورت حضوری ارائه شد. انرژی، محیط ‌زیست، بیو، میکرو، نانو مکانیک، خودرو، حمل و نقل، دینامیک،ارتعاشات، ساخت و تولید، طراحی و قابلیت اطمینان، و هوافضا از جمله محورهای تخصصی این همایش هستند. در این همایش 12 کارگاه تخصصی، نشست‌های تخصصی با موضع چالش‌های صنعت فولاد، نشست روسای دانشکده‌های مکانیک سراسر کشور، نشست حمایت از تولید دانش بنیان با حضور 10 سخنران کلیدی از داخل و خارج از کشور برگزار شد. 
در این مراسم، یاد محمود ثقفی، استاد دانشگاه تهران و عضو انجمن مکانیک ایران و از مهندسان مکانیک برجسته کشور نیز گرامی داشته شد.

 

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: