دومین نشست مسئولان مراکز کارآفرینی و نوآوری دانشگاه‌ها به میزبانی پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد

4737 بازدید

دومین نشست مسئولان مراکز کارآفرینی و نوآوری دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهش و فناوری، ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ به میزبانی پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی در مرکز همایش‌های بین‌المللی این دانشگاه برگزار شد.

در بخش ابتدایی این مراسم دکتر مسعودی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه ضمن عرض خیرمقدم به مهمانان و شرکت‌کنندگان این نشست، به لزوم توجه ویژه به فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و ایجاد زمینه‌ای برای هدایت آنها در مسیر تحقیق و توسعه اشاره کرد و یادآور شد: در جامعه امروز باید به علوم انسانی و شناخت ویژگی‌ها و توانمندی‌های افراد توجه ویژه‌ای داشت تا بتوان نیروهای کار کارآفرینی را در این مسیر همراهی کرد.

رئیس پارک علم و فناوری ایجاد تغییر در سیستم آموزشی را ضروری دانست و تاکید کرد: باید متناسب با نیازهای امروز جامعه در سیستم آموزشی تغییراتی ایجاد شده و برگزاری دوره‌های کوتاه مدت آموزشی مورد توجه قرار گیرد.

در بخش بعدی این نشست دکتر خیرالدین، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تصویب آیین‌نامه تولید، اشتغال‌آفرین و دانش‌بنیان و قابلیت اجرایی آن اشاره کرد و یادآور شد: این آیین‌نامه بندهای مختلفی را شامل می‌شود که یکی از بندها رشد 10 درصدی مراکز رشد و کارآفرینی و واحدهای فناور را پیش‌بینی می‌کند و در بند دیگر این آیین‌نامه نیز به رشد 15 درصدی آمار اشتغال در این مراکز اشاره شده است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت عتف ماموریت اصلی این معاونت را در حوزه زیست‌بوم فناوری و نوآوری، ظرفیت‌سازی  و تسهیلگری و بهبود ساختارهای این زیست‌بوم دانست و اظهار امیدواری کرد، تلاش برای زایش و رویش شرکت‌های دانش‌بنیان زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور بتواند پیشران اقتصاد دانش‌بنیان در کشور باشد.

در ادامه دکتر رضایی‌فر، مدیر کل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت عتف، از ایجاد 35 هزار شغل در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد طی یک سال گذشته خبر داد و افزود: در فضای معاونت فناوری و نوآوری این وزارتخانه، در سالی که سال تولید، اشتغال‌آفرین و دانش‌بینان نامگذاری شده، آیین‌نامههای ویژه‌ای به تصویب رسیده است که می‌تواند نقطه عطفی در طول مسیر تاریخی حوزه دانش‌بنیان نوآوری و فناوری و کارآفرینی باشد. آیین‌نامه‌های اجرایی قانون جهش تولید دانش‌بنیان از مهم‌ترین آیین‌نامه‌هایی است که با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دیگر وزارتخانه‌ها به تصویب رسیده است.

دکتر رضایی‌فر، شناسایی ظرفیت‌ها و چالش‌های موجود و تلاش برای حمایت از هدایت‌ها در چهارچوب ساختار این وزارتخانه را از مهم‌ترین دلایل راه‌اندازی این معاونت دانست و با اشاره به طرح‌های مختلف در این مجموعه از جمله طرح نان یا سامانه نظام ایده‌ها و نیازها، ارتقای دانش کارآفرینی در جامعه دانشجویی را از مهم‌ترین اهداف طرح ملی ترویج کارآفرینی برشمرد.

دکتر صفدری، مشاور معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف در بخش دیگری از این نشست به نقش تاثیرگذار این معاونت در سرنوشت حوزه علم، فناوری و نوآوری طی سال‌های آینده اشاره و خاطر نشان کرد: اجرایی شدن آیین‌نامه حمایت از تولید، اشتغال‌آفرین و دانش‌بنیان می‌تواند بخشی از چالش‌ها و مشکلات موجود در این حوزه را از میان بردارد.

وی به دستاورد دیگر این وزارتخانه در زمینه تدوین سند ملی نظام نوآوری در حوزه آموزش عالی اشاره و بر ضرورت شکل‌گیری اتحاد استراتژیک به منظور دستیابی به هدف توسعه اقتصاد مبتنی بر نوآوری و دانش تاکید کرد.

دکتر سعدآبادی، معاون پارک علم وفناوری دانشگاه شهید بهشتی نیز ضمن ارائه گزارشی از دستاوردها و عملکرد پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی به تجربیات موفق دیگر کشورها در مراکز نوآوری و پارک‌های علم و فناوری سراسر دنیا اشاره کرد و افزود: با اجرای طرح‌هایی مانند طرح نوآ  با هدف ترویج فرهنگ نوآوری و کارآفرینی و همچنین برگزاری بوتکمپ‌هایی در زمینه‌های مختلف گام‌های خوبی در راستای افزایش کیفیت خدمات ارائه شده از سوی پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی برداشته شده است.

در بخش دیگر این نشست دکتر زندوکیلی، مدیرکل دفتر توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، از ضرورت توجه به فعالیت‌هایی در زمینه کارآفرینی و نوآوری در این وزارتخانه سخن گفت و افزود: در دفتر توسعه کارآفرینی این وزارتخانه توجه به مفاهیم کارآفرینانه را با راه‌اندازی مراکز مختلفی نظیر باشگاه کارآفرینان نوجوان، کانون کارآفرینان برتر و کانون کارآفرینان پیشرو، در برنامه کاری خود لحاظ کرده‌ایم. راه‌اندازی باشگاه کارآفرینان نوجوان، خلاق و نواندیش با هدف بهبود مهارت‌ها و تفکر و در نتیجه افزایش خلاقیت و نوآوری از دیگر برنامه‌های این مجموعه است.

در ادامه نشست،پنل تبادل نظر مسئولین مراکز کارآفرینی و نوآوری دانشگاه ها به ریاست دکتر رضایی فر مدیر کل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت عتف،دکتر پیری مشاور دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآورایی وزارت عتف،دکتر نیک پیمان مدیر امور فناوری و نوآوری پارک علم وفناوری دانشگاه شهید بهشتی و مهندس غلامی مشاور دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت عتف برگزار شد. در این پنل شرکت ایزاین،منیران نیرو صنعت و ویستا جهان به عنوان واحدهای مستقر در پارک علم وفناوری دانشگاه شهید بهشتی تجربیات خود را از مرحله پیش رشد تا دانش بنیان شدن و تجاری سازی بیان کردند. همچنین دکتر امین ترابی جهرمی درباره رویداد کارآفرینی کمند و دکتر مسعود ریاضی برگزیده ملی جشنواره ایده های برتر اشتغال زا و کارآفرینی، گزارش کوتاهی ارائه دادند.

در پایان نشست مهمانان و شرکت‌کنندگان از مرکز رشد،پارک و فضای دانشگاهی شهید بهشتی بازدید کردند.

​​​​​​​

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: