هم زمان با هفته دولت بررسی شد؛

عملکرد دانشگاه در حوزه آموزش در گفت و گو با رئیس دانشگاه شهید بهشتی

4196 بازدید

دکتر نصیری قیداری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی همزمان با هفته دولت در گفت‌و‌گو با روابط عمومی دانشگاه، گزارش عملکرد حوزه‌های مختلف دانشگاه را ارائه داد.  

​​​​​​​

رئیس دانشگاه شهیدبهشتی با اشاره به اقدامات آموزشی دانشگاه گفت: دانشگاه شهید بهشتی دارای ۲۱ دانشکده، ۱۱ پژوهشکده و ۱۰ مرکز تحقیقاتی فعال در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری است. در هر نیم‌سال حدود ۵ هزار کلاس در دانشگاه برگزار می‌شود؛ در حال حاضر دانشگاه شهید بهشتی قریب به هزار عضو هیات علمی و هزار و پانصد کارمند دارد و بالغ بر 19 هزار دانشجو در دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد 8 هزار نفر در دوره کارشناسی، ۸۵۰۰ نفر در دوره کارشناسی ارشد و ۲۵۰۰ نفر دکتری در دوره دکتری هستند.

 

دستـاوردهای دانشگاه در حـوزه آمـوزش مجازی

دکتر نصیری، با بررسی عملکرد دانشگاه در حوزه آموزش مجازی  افزود: از اوایل اسفندماه سال ۱۳۹۸ و پس از همه گیری ویروس کووید 19، بحث آموزش مجازی در دانشگاه‌ها مطرح شد، دانشگاه شهید بهشتی این امر را بسیار جدی پیگیری کرد و می‌توان ادعا کرد که در این حوزه پیشتاز بود؛ به طوری که برخی دانشگاه‌ها که وظیفه‌ی آن‌ها آموزش مجازی بود خیلی دیرتر از دانشگاه شهید بهشتی توانستند با ظرفیت کامل به تدریس مجازی بپردازند.

وی تصریح کرد: بلافاصله بعد از الزامی شدن آموزش مجازی، روز سوم اسفندماه در دانشگاه جلسه‌ای برگزار و از هشتم تا دهم اسفند ابتدا کلاس‌های مهندسی، فردای آن روز کلاس‌های علوم پایه و در نهایت کلیه کلاس‌های دانشگاه به صورت مجازی برگزار شد که این کار در سطح کشور بی‌نظیر بود.

رئیس دانشگاه شهیدبهشتی تاکید کرد: برگزاری حدود ۵ هزار کلاس به صورت مجازی کار ارزشمندی بود که می‌بایست از همکاران مراکز آموزش الکترونیکی و فناوری و اطلاعات به دلیل انجام آن تشکر کنم. البته با افزایش سرورها و ذخیره‌سازی اطلاعت و بهبود زیرساخت‌ها می‌توانیم ادعا کنیم که از نظر زیرساخت، آموزش کارکنان و تجربه‌ای که اساتید و دانشجویان در این زمینه حاصل کرده‌اند دستاورد قابل تحسینی حاصل کرده‌ایم.

دکتر قیداری، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دستاوردهای دانشگاه شهیدبهشتی در حوزه‌ی آموزش مجازی گفت: اساتید دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی در راستای مستندسازی تجربیات آموزش مجازی در دوران شیوع کووید ۱۹، کتابی ۱۸۰ صفحه‌ای به دست با عنوان «روش‌های تدریس و ارزیابی مستمر در کلاس‌های مجازی» تهیه و تدوین و در بین اعضاء هیات علمی توزیع کردند. علاوه بر این به منظور استمرار آموزش ترکیبی، شیوه‌نامه‌ی یادگیری ترکیبی در شورای دانشگاه تدوین شد که هر دوی این اقدامات بسیار ارزشمند بودند.

 

دستـاوردهای آموزشـی در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰

وی خاطرنشان کرد: اقدام ارزشمند دیگر تصویب «طرح توانش» در هیأت امنای دانشگاه توسط تعدادی از استادان با تجربه بود که از سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به مرحله‌ی اجرا درآمد. این طرح با هدف توانمندسازی دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی دانشگاه برای کسب مهارت‌های مورد نیاز و جذب به بازار کار اجرا می شود؛ در حال حاضر آموزش این طرح در سطح عمومی آغاز شده است. همچنین آموزش مهارتی تخصصی تدوین و در حوزه‌ی دانشی مهندسی تکمیل و تصویب شده و به زودی اجرای آن را آغاز خواهیم کرد.

 

رئیس دانشگاه ادامه داد: معاون محترم آموزشی وزارت علوم طی رایزنی‌هایی پذیرفته‌اند که اگر این طرح به نتایج خوبی برسد و از آن استقبال شود به صورت جامع در سطح کشور مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

رئیس دانشگاه شهیدبهشتی در پایان در توضیح تعداد دیگری از فعالیت‌های دانشگاه در حوزه‌ی آموزشی گفت: بازنگری برنامه‌های درسی، پایش رشته‌های تحصیلی به منظور توقف پذیرش دانشجو در رشته‌هایی که متقاضی یا وضعیت اشتغال خوبی ندارند و جایگزین کردن آن‌ها با رشته ‌های جدید، همکاری با صنعت در راستای افزایش سهم اشتغال دانش‌بنیان و کار بر روی شاخص بهره‌وری آموزش دانشجویان از جمله اقدامات آموزشی دانشگاه شهیدبهشتی طی سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بوده است.

 

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: