همایش بین‌المللی فناوری‌های کوانتومی و کاربرد آن در صنعت برگزار شد

1270 بازدید

آیین افتتاحیه همایش بین‌المللی فناوری‌های کوانتومی و کاربرد آن در صنعت، صبح روز سه‌شنبه هشتم خرداد ماه ۱۴۰۳ در سالن ابوریحان دانشگاه بهشتی برگزار شد.

 این همایش دو روزه  به همت مرکز پژوهشی و فناوری های کوانتوم فوتونیک و پژوهشکده لیزر و پلاسما دانشگاه شهید بهشتی  و با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد. ارائه سخنرانی های کلیدی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی توسط متخصصان داخلی و بین المللی و برگزاری نمایشگاه تخصصی صنعت فناوری کوانتومی از بخش‌های مهم همایش مذکور هستند.

سرمایه‌گذاری دانشگاه شهید بهشتی در دانش کوانتوم

دکتر سیدمحمودرضا آقامیری،رئیس دانشگاه شهید بهشتی در سخنانی ضمن عرض تسلیت رئیس جمهور شهید و شهدای خدمت گفت: برای همراهی در مرزهای دانش باید مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی و علمی تلاش های خود را انجام دهند و در کنار آن مسئولین و دست‌اندرکاران سیاست های لازم را اتخاذ کنند. یکی از این اقدامات فعالیت در حوزه فناوری پیشرفته کوانتوم است.

وی افزود: امروز خوشبختانه دانشگاه شهید بهشتی با برگزاری همایش تخصصی وارد بحث کوانتوم شده است و این مبحث را با متخصصین دنبال می‌کند. این برنامه در دو روز با تلاش همکاران ما در صبح و بعد ازظهر دنبال می‌شود. امروز عصر یک نشست تخصصی و سیاست‌گذاری به ماموریت شورای انقلاب فرهنگی و نقشه علمی کشوری با حضور بیش از ۳۰ متخصص برگزار و به بحث و گفتگو گذاشته می‌شود و به نوعی نقشه راه تدوین خواهد شد.

دکتر آقامیری با بیان اینکه دانشگاه شهید بهشتی مصمم است تا بر بحث کوانتوم متمرکز شود، گفت: می‌خواهیم در این حوزه نیروی انسانی کارآمد تربیت کنیم. همچنین به همین منظور به دنبال آماده‌سازی تجهیزات لازم در دانشگاه هستیم.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: مصمم هستیم برای جبران عقب ماندگی احتمالی در این حوزه، بر دانش کوانتوم، میکروالکترونیک و هیدروژن سرمایه گذاری کنیم و برای سال آینده کارنامه خوبی داشته باشیم‌.

تدوین سند کوانتوم در مرحله نهایی است

عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با عرض تسلیت رئیس جمهور شهید و شهدای خدمت گفت: معتقدم وارد یک انقلاب سوم کوانتومی شده ایم که تلفیق فناوری های کوانتومی و هوش مصنوعی است. بنده هوش مصنوعی را فرانظریه و کوانتوم یک پارادایم میدانم. این دو دارای فناوری هایی است که تلفیق آن انقلاب سوم را به وجود می‌آورد.

وی با بیان اینکه به سرعت حکمرانی و سبک زندگی ما تحت تاثیر کوانتوم قرار خواهد گرفت، افزود: اولویت حکمرانی ما اقتضا می کند سند جامع در حوزه فناوری کوانتوم داشته باشیم. حدود یک سال است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی میز کوانتوم راه اندازی شده و توسط اساتید در حال نهایی شدن است.

خسروپناه ادامه داد: این سند باید چند ویژگی داشته باشد که مهمترین آن، این سند باید زاییده عقل جمعی باشد و در تدوین آن تمام دانشمندان کشور در ایران، خارج ایرانی و حتی دانشمندان غیر ایرانی مشارکت داشته باشند. این کار بدون عقل جمعی استادان این حوزه میسر نخواهد شد و نمی‌توان ۱۰ نفر در شورا بنشیند و تدوین کنند. البته در مدیریت بنده این شیوه اشتباه پیاده سازی نشده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه همه نهادهای مصرف کننده محصولات کوانتوم نیز باید در تدوین سند مشارکت داشته باشند، گفت: این گسستگی سند، دانش و دانشگاه از نهاد مصرف کننده فناوری کوانتومی اشتباه است.

استاد فلسفه اسلامی توجه به مسائل فلسفی، فقهی و اخلاقی را در تدوین سند کوانتوم ضروری دانست و بیان کرد: نمی‌توان مباحث اخلاقی را نادیده گرفت.

وی نسبت به مشارکت دستگاه های زیرربط همانند وزارت علوم، بهداشت، ارتباطات دانشگاه آزاد و غیره تاکید کرد و گفت: در سند باید به رشد زیرساخت ها به ویژه آزمایشگاه های پیشرفته توجه زیادی کرد.

حجت الاسلام خسرو پناه بیان کرد: باید وضعیت و جایگاه فناوری کوانتوم در کشور، کشورهای منطقه و دنیا جمع آوری شود؛ البته در شورا وضعیت جهانی گرد آوری شده است. باید برای دانشمندان این رشته حرمت قائل شویم و توجه ویژه ای جدا از اعضای هیات علمی بودن به آنان شود. همچنین؛ پیشنهاد می کنم اتحادیه کشورهای اسلامی در حوزه کوانتوم شکل گیرد، چون هزینه این دانش سنگین و کار گسترده است، باید مدیریت شود. باید یک تشکیلات در این حوزه در جهان اسلام شکل گیرد و تقسیم کار شود.

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: