دکتر آقامیری در سی و دومین مراسم تقدیر از پژوهشگران برگزیده دانشگاه شهید بهشتی :

باید تعامل پیش‌دستانه با صنایع را جدی بگیریم

3132 بازدید

سی و دومین مراسم تقدیر از پژوهشگران برگزیده دانشگاه شهید بهشتی با حضور دکتر آقامیری، سرپرست دانشگاه، برخی از اعضای هیئت رئیسه و اعضای هیئت علمی سه شنبه 29 آذر 1401 در تالار دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی برگزار شد.

 

حجت الاسلام و المسلمین رجالی، مسئول نهاد مقام معطم رهبری در دانشگاه با اشاره به اهمیت پژوهش گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، پژوهش را به عنوان نخستین محور از محورهای هفت گانه اصلی عنوان کردند و این نشان از اهمیت امر پژوهش در نظر ایشان دارد.


مسئول نهاد رهبری با اشاره به روایتی از حضرت امیر المومنین علی (ع) گفت: «ایشان می فرماید: علم اقتدار است؛ هر کس این قدرت را به چنگ آورد می تواند غلبه پیدا کند، هر کسی این اقتدار را به دست نیاورد بر او غلبه پیدا خواهد شد.» براین اساس علم، مایه برتری و پایه و اساس توسعه یافتگی و ابرقدرتی یک کشور است. پژوهش جلوه بارز علم است و می تواند نقش مهمی در اثرگذاری در جامعه انسانی داشته باشد.

حجت الاسلام رجالی با قرائت فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص جهاد علمی در کشور تصریح کرد: ایشان حرکت علمی در کشور را یک آغاز می دانند و تاکید دارند که از قلّه‌های دانش جهان بسیار عقب هستیم و باید از مرزهای کنونی دانش در مهم‌ترین رشته‌ها عبور کنیم؛ این شتاب علمی باید سالها با شدّت بالا ادامه یابد تا آن عقب‌افتادگی جبران شود.  مطالبه عمومی مقام معظم رهبری ازجوانان آن است که این راه را با احساس مسئولیت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گیرند.

 

باید تعامل پیش‌دستانه با صنایع را جدی بگیریم

 دکتر آقامیری، سرپرست دانشگاه شهید بهشتی در سخنانی ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها را تسلیت گفت. ایشان با اشاره به اتفاقات اجتماعی و سیاسی اخیر، عدم تبیین عمیق و دقیق دستاوردهای انقلاب اسلامی برای جوانان را از جمله عوامل تاثیرگذار خواند و گفت: عدم اطلاع نسل جوان از رخدادها و شرایط کشور باعث بروز اتفاقات اخیر شده است برای نمونه تعداد مقالات محققان ایرانی در مجلات معتبر قبل از سال 1357 تعداد 450 بود این در حالی است که تنها در دانشگاه شهید بهشتی در شش ماه گذشته  بالغ بر 1700 مقاله معتبردر مجلات علمی منتشر شده است؛ باید دستاوردها بیان شود.

سرپرست دانشگاه با برشمردن چشم انداز پیش روی برنامه ها و فعالیت دانشگاه تصریح کرد: سیاست های کلی براساس اسناد بالادستی تنطیم شده است و این اسناد یکی از دقیق‌ترین اسناد تنطیم شده است؛ براساس منویات رهبر معظم انقلاب باید جهاد علمی در کشور با هدف کسب مرجعیت علمی و فناوری در جهان؛ بهینه سازی عملکرد ساختار نظام آموزشی و تحقیقاتی کشور؛ حاکمیت مبانی ارزش ها، اخلاق و موازین اسلامی در نظام آموزش عالی و تحقیقات و فناوری؛ تقویت عزم ملی و افزایش درک اجتماعی نسبت به اهمیت توسعه علم و فناوری؛ ایجاد تحول در ارتباط میان نظام آموزش عالی و همچنین گسترش تعامل و همکاری فعال و سازنده با سایر کشورها و مراکز علمی صورت گیرد.

ایشان ادامه داد: در برنامه کلان دانشگاه اولویت هایی براساس سند نقشه جامع علمی کشور تنطیم شده است در این برنامه اهدافی چون ارتقاء پاسخگویی به حل مسئله با رویکرد دانشگاه مسئله محور، ماموریت گرا و پیش رو؛ توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی و بسترسازی اشتغال دانشجویان و دانش‌آموختگان؛ ارتقاء مرجعیت علمی در سطح ملی و بین المللی و بهبود رتبه جهانی دانشگاه در بین دانشگاه های سرآمد؛ افزایش سطح جذب دانشجویان بین الملل؛ تحول و تعالی رشته های علوم انسانی؛ توسعه کمی و کیفی رشته های تحصیلات تکمیلی و افزایش جذب دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی؛ تولید ثروت، خدمت و سرمایه از دانش و تصمیم سازی علم پایه و تقویت نظام سنجش و انگیزش دانشجویان، استادان و کارکنان تعریف شده است.

دکتر آقامیری «استقرار نظام مسائل پژوهشی و ارتقاء رویکرد حل مسائل تراز اول ملی در دانشگاه ماموریت گرا» و «توسعه پژوهش، فناوری و نوآوری و کارآفرینی» را رویکرد و راهبرد مهم در حوزه پژوهش عنوان کرد و گفت: راهبردها، برنامه ها و متولیان امور در تمام بخش های مذکور مشخص شده است و اقدامات در دست اقدام برای حصول مرجعیت علمی در دست تبیین است. برای استقرار نظام مسائل پژوهشی باید تعامل پیش دستانه با صنایع را جدی بگیریم. در رویکرد توسعه پژوهش و فناوری هم بایستی به شبکه سازی و خوشه سازی کسب و کارهای دانش بنیان در انطباق با مطالعات آمایشی و ماموریت دانشگاه توجه ویژه شود.

ایشان بر آغاز به کار شورای تعالی علوم انسانی در دانشگاه تاکید کرد و افزود: دانشگاه شهید بهشتی به عنوان یکی از معتبرترین دانشگاه‌های کشور در حوزه علوم انسانی شناخته  می‌شود، شرایط در این حوزه کمی متفاوت شده است؛ بازگشت به صحنه نقش آفرینی در حوزه دانشی علوم انسانی یکی از برنامه های دانشگاه است.

دکتر آقامیری به برنامه‌های دانشگاه برای حکمرانی فناوری اطلاعات؛ توسعه همکاری‌های بین المللی و جذب دانشجویان خارجی؛ ارتقاء جایگاه دانشگاه در رتبه بندی های جهانی و حمایت از اعضای هیئت علمی جوان  اشاره کرد و با آسیب شناسی روند نزولی چاپ کتاب در دانشگاه خواستار ایجاد تغییرات شد.

سرپرست دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت پرداختن به حوزه هایی چون امنیت غدایی، محیط زیست، آب و انرژی اظهار داشت: دانشگاه شهید عباسپور نعمت بزرگی است و با تجمیعی که صورت گرفت، دانشگاه شهید بهشتی تبدیل به دانشگاه جامع شد. ظرفیت و توان زیادی در پردیس شهید عباسپور وجود دارد، فعالیت‌های این پردیس عملگرا است و با صنعت و وزارت نیرو ارتباط خوبی دارد.

دکتر آقامیری به تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان اشاره کرد و گفت: با تصویب این قانون فرصتی برای جذب منابع از طریق اختصاص مالیات شرکت‌ها به دانشگاه‌ها فراهم شده است؛ باید با همکاری اعضای هیئت علمی شاغل در صنعت از این فرصت استفاده کنیم. باور دارم می‌توانیم دانشگاهی در سطح مردم بزرگ ایران و تراز جمهوری اسلامی داشته باشیم.

 

افزایش 31 درصدی ضریب اعتبار ویژه برای سال 1401

دکتر ابطحی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه؛ با تبریک هفته پژوهش، رویدادهای هفته پژوهش و  فناوری را برشمرد  و به حضور دانشگاه شهید بهشتی در نمایشگاه موسسات علمی و پژوهشی کشور اشاره کرد و از برگزاری قریب به 50 کارگاه و جلسات آینده پژوهی علم و موضوعات تخصصی در دانشکده‌ها و پژوهشکده ها خبر داد و برخی تلاش‌ها در حوزه نظریه پردازی در علوم‌انسانی و علوم‌رفتاری را برشمرد.

ایشان گزارشی از فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه در یکسال گذشته ارائه داد و گفت: اقدامات جاری در حوزه معاونت پژوهشی با حفظ و پیشبرد نتایج و دستاوردهای دوره پیشین معاونت پژوهشی و همچنین تداوم توجه و نظارت بر روند شاخص های رتبه‌بندی برای حفظ و ارتقاء رتبه دانشگاه پیگیری شده است.


معاون پژوهشی ادامه داد: با تسریع در پرداخت اعتبار پژوهشی؛ پاداش مقالات؛ برنامه پشتیبانی فوری اعتبار پژوهشی برای همکاران جوان؛ افزایش 31 درصدی ضریب اعتبار ویژه برای 1401؛ تجدید نظر در حداقل امتیاز لازم برای تخصیص اعتبار ویژه جهت افزایش بهره برداران اعتبار پژوهشی؛ بهبود تجهیزات آزمایشگاهی و آزمایشگاه مرکزی؛ ماموریت‌گرایی و برنامه محور کردن فعالیت‌ها و همچنین تقویت مجلات علمی و ارتقاء آنها تلاش کردیم پشتیبانی پژوهشی اعضاء هیأت علمی دانشگاه به عنوان وظیفه محوری معاونت را به نحو احسن انجام دهیم.

دکتر ابطحی با مرور آمار و روند بروندادهای پژوهشی دانشگاه تاکید کرد: طی سال های اخیر تعداد مقالات انتشاريافته با نمايه اسكوپوس و تعداد مقالات مشترك با دانشگاه‌ها و موسسات خارج كشور روند صعودی داشته است. در بخش انتشار کتاب با روند نزولی مواجه هستیم که باید دلایل آن به دقت بررسی شود. مبلغ و تعداد طرح‌هاي برون‌سازماني با افت و خیز همراه است.

ایشان با برشمردن مهمترین شاخص‎های پژوهشی و فناوري دانشگاه، سرانه مقاله‌هاي انتشاريافته با نمايه اسكوپوس؛ سرانه مقاله‌هاي مشترك با دانشگاه‌ها/ موسسات خارجي؛ نسبت تعداد مقاله‌هاي Q1 به تعداد كل مقالات با نمايه اسكوپوس؛ انتشار نشريات، چاپ كتب و درآمد حاصل از فروش كتب؛ رتبه‌بندي نشريات علمي دانشگاه را در حوزه های دانشی علوم انسانی، فنی و مهندسی و علوم پایه به تفکیک بررسی کرد.

معاون پژوهشی و فناوری به فرآیند انتخاب پژوهشگران برگزیده در دانشگاه اشاره کرد و گفت: پژوهشگران برگزيده از هر واحد به ازاي هر 30 عضو هيات علمي 1 نفر انتخاب و معرفی شدند؛ پژوهشگران برگزيده در 5 حوزه شامل پژوهشگر برگزيده شاخص، پژوهشگر برگزيده در حوزه H5، پژوهشگر برگزيده در حوزه صنعت،  پژوهشگر برگزيده در حوزه انتشار كتاب نفيس و  پژوهشگر برگزيده در حوزه انتشار مقاله در فهرست نشريات عالي معرفی و تقدیر می شوند. امتیاز براساس ميانگين امتياز چهارساله محاسبه شده است. امسال برای نخستین باز از «مجلات ارتقاء یافته» و «تارنمای برتر» تقدیر می شود.  

 

در برنامه‌ریزی برای آینده باید فاکتورهایی چون تاثیرگذاری بر جامعه را در پژوهش‌ها لحاظ کنیم

دکتر قاسم‌پور، رییس پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی که در سال جاری به عنوان استاد نمونه و پژوهشگر برتر کشور معرفی شد سخنانی با عنوان «اصول توسعه پایدار» ارائه داد و گفت: رویکرد آموزش در دانشگاهای معتبردنیا با دانشگاه‌های ما متفاوت است؛ در دانشگاه های برتر دنیا در دوران دکتری سرفصل های ثابتی ارائه داده نمی شود.

دکتر قاسم‌پور با اشاره به آمار موجود در حوزه پژوهش گفت: بودجه تحقیقاتی کشور برای 2569 مرکز تحقیقاتی ​​​​​​​اختصاص داده می‌شود که بخشی از این مراکز، دانشگاه‌های دولتی هستند. براساس آمار مجلس شورای اسلامی، ایران با 64744 مقاله رتبه 15 دنیا را به خود اختصاص داده اما در ثبت اختراعات و صادرات فناوری نسبت به کشورهایی مانند هلند و سنگاپور که در تعداد مقاله به ترتیب رتبه 16 و 37 دنیا را دارند عقب هستیم و باید در این حوزه با جدیت و با برنامه کار کنیم.

ایشان با تاکید بر تفاوت تعداد مقاله و تعداد مقالات معتبر تصریح کرد: در برنامه‌ریزی برای آینده باید فاکتورهایی چون تاثیرگذاری بر جامعه را در تحقیقات و پژوهش‌ها لحاظ کنیم. در دانشگاه نسل سوم و چهارم، جامعه با طرح سوال به دانشگاه مراجعه می‌کند و دانشگاه باید بتواند پاسخی به این سوال پیدا کند.

رییس پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی در ادامه به تجربه‌های دانشگاه‌های معتبر دنیا در حوزه بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی و درآمدهای حاصل از خیریه و قوانین حمایت‌گر در حوزه‌های مذکور را برشمرد.

 

  در بخش دوم این آیین از 31  پژوهشگر برگزیده در سه حوزه دانشی علوم انسانی، علوم پایه و فنی و مهندسی؛  46 عضو هیئت علمی دارای جوایز ملی، بین‌المللی، ثبت اختراع و جشنواره؛ همچنین کارشناسان پژوهشی و دانشجویان برگزیده به شرح زیر تقدیر شدند.        

اخبار مرتبط:

​​​​​​​​​​​​​​

                    ​​​​​​​

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: