با حضور وزیر علوم

بیست و چهارمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و نوآوران برگزیده کشور برگزار شد

3351 بازدید

بیست و چهارمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و نوآوران برگزیده کشور با حضور وزیر علوم، سه شنبه 21 آذر در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر سیدمحمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی در این مراسم  با عرض تسلیت ایام سوگواری شهادت حضرت زهرا(س)، حضور محققان و پژوهشگران در دانشگاه شهید بهشتی را خیرمقدم گفت و اظهار داشت: به همه محققان، اساتید و پژوهشگران که برای پیشرفت ایران تلاش می کنند تا آوازه کشور هر روز در جهان بیشتر بپیچد، خیر مقدم عرض می کنم.

دکتر آقامیری با اشاره به برنامه‌ها و فعالیت های دانشگاه تصریح کرد: امیدوارم دانشگاه شهید بهشتی  به عنوان بخشی از وزارت علوم توانسته باشد سهم خود را که برای رشد و مرجعیت علمی کشور ترسیم شده نقش خود را ایفا کند و کارنامه خوبی ارائه نماید

وی با اشاره بروندادهای پژوهشی و علمی دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: ما همگام با سایر دانشگاه‌ها در مسیر حرکت در مرزهای دانش و مرجعیت علمی گام‌های مهمی برداشته‌ایم و در مباحث پژوهشی و محصولات علمی اعم از مقالات علمی، تالیف کتاب و استنادات علمی و حضور در عرصه‌های بین‌المللی شاهد رشد بسیار خوب دانشگاه شهید بهشتی هستیم.

رئیس دانشگاه افزود: در بحث مقالات رشد 135 درصدی نسبت به سال گذشته داشتیم. حضور دانشمندان و محققان دانشگاه در بین دانشمندان یک درصد و دو درصد خوشحال کننده است. نرخ رشد مقالات چارک اول در  5 سال 31 درصد است و نشان از این دارد که دانشگاه ما توانسته است در کنار سایر دانشگاه‌‌ها و مراکز تحقیقاتی نقش خوبی ایفا کند؛ امیدواریم کارنامه ما قابل قبول باشد.

دکتر آقامیری در پایان سخنان خود با اشاره به برنامه های دانشگاه در حوزه بین الملل تاکید کرد: فعالیت‌های جدی را برای حضور بیشتر در عرصه بین‌الملل آغاز کرده‌ایم وبا  برنامه‌ریزی‌ درصدد هستیم سطح تبادلات علمی و پژوهشی را در سطح اول با کشورهای همسایه و در مراحل بعد با کشورهای همسو و همچنین سایر کشورهای جهان به‌‌غیر از رژیم صهیونیستی، افزایش دهیم.

باید با کسب دانش منابع جدیدی بیافرینیم/ استفاده از ظرفیت بنیاد ملی نخبگان برای جلوگیری از مهاجرت

دکترمحمدعلی زلفی‌گل امروز (در این مراسم اقدامات وزارت علوم را در دو سال گذشته تشریح کرد و گفت: اساس تحول را دانایی قرار دادیم، فرهنگ ما نیز نسبت به دانش از دیرزمانی توجه ویژه داشته است و باید به پیشینه تاریخی خود توجه کنیم.

وی گفت: سؤال کلیدی در وزارت علوم چرایی دانش، دانایی و دینداری است و در پاسخ باید گفت زیرا از طریق آن می‌توان به اهداف خود رسید. دانایی تعریف مشخص دارد و جامعه‌ای که عقل و تجربه همزمان داشته باشد، دانا نامیده می‌شود. اگر علم نداشته باشیم نمی‌توانیم از منابع خود استفاده کنیم. همچنین در برنامه‌ریزی باید نگاه خرد و کلان را هم زمان داشته باشیم و در مدیریت باید به کنترل‌های درونی و بیرونی توجه کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تعداد دانشمندان ایرانی پراستناد یک درصد برتر در سال ۲۰۰۴، چهار نفر بوده که به ۹۳۸ نفر رسیده است و این نشان می‌دهد آموزش عالی مسیر درستی را طی کرده است‌.

وی گفت: سؤال کلیدی در وزارت علوم چرایی دانش، دانایی و دینداری است و در پاسخ باید گفت زیرا از طریق آن می‌توان به اهداف خود رسید. دانایی تعریف مشخص دارد و جامعه‌ای که عقل و تجربه همزمان داشته باشد، دانا نامیده می‌شود. اگر علم نداشته باشیم نمی‌توانیم از منابع خود استفاده کنیم. همچنین در برنامه‌ریزی باید نگاه خرد و کلان را هم زمان داشته باشیم و در مدیریت باید به کنترل‌های درونی و بیرونی توجه کنیم.

زلفی گل گفت: یک مشکل مزمن در کشور این است که قوانین و مقررات طوری نیست که منابع ملی با منافع و فردی همسو باشد. همچنین شفافیت بسیار مهم است، باید کاری کنیم که شفافیت نخبگانی اعمال شود‌. استادی که قصد ارتقا دارد و می‌خوا‌هاداستاد تمام شود باید فعالیت‌های خود را دقیق و شفاف عرضه کند تا نظارت عمومی و شفافیت نخبگانی اجرا شود.

وزیر علوم گفت: زیست بوم نخبگانی منابع مختلف موجود در کشور را مشخص کردیم. تحقیقات توسعه‌ای، کاربردی و بنیادی همه برای کشور لازم است و مقررات و راهبردی علم باید طوری باشد که به همه این تحقیقات توجه شود. از تجربه دنیا باید استفاده و آن تجربه را بومی کنیم.

باید منابع جدید بیافرینیم

وزیر علوم گفت: بنیان پیشرفت را نباید فقط منابع موجود در نظر بگیریم، ، بلکه باید از طریق علم و دانش منابع جدیدی ایجاد کنیم که پژوهش و فناوری این منابع و ظرفیت‌ها را برای ما تولید می‌کند.

وی با اشاره به توجه وزارت علوم به مهاجرت نخبگان نیز گفت: باید برای این امر برنامه داشته باشیم. برای این هدف از ظرفیت بنیاد ملی نخبگان استفاده شد و افرادی که در المپیاد‌ها مدال کسب می‌کنند با موافقت و همکاری بنیاد نخبگان اگر در همان رشته تحصیل کنند بورسیه می‌شوند.

دکتر زلفی گل با اشاره به اهمیت رعایت نمایه‌سازی در مستندسازی علمی گفت: سامانه نان، سامانه دانا (درگاه اشنایی با نخبگان)، سامانه جان و جام (جست و جوی آزمایشگاه‌های ملی) در پایگاه استنادی جهان اسلام راه‌اندازی شدند که هدف آن همرسانی دانشمندان و جامعه است.

وی با اشاره به ارجاع ۲۲ طرح تحقیقاتی به مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی گفت: این طرح‌ها مشکلات و چالش‌های بخش‌های مختلفی از آموزش عالی را بررسی کرد تا بر این اساس ۵ اولویت برای وزارت علوم تعیین شود، این اولویت‌ها شامل مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری، آموزش و پژوهش هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نواوری، شاگرد، فناوری و نوآور پروری و تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش است‌.

۲ اقدام مهم وزارت علوم

وزیر علوم ۲ اقدام مهم وزارت علوم را طی ۲ سال گذشته برشمرد و گفت: از سرگیری آموزش حضوری بعد از ۲ سال کرونا و مدیریت اعتراضات دانشجویی سال دو اقدام مهم بود. زیرا بودجه دانشگاه‌ها دو سال افزایش نیافته یود و مشکلات زیاد مالی برای بازگشایی دانشگاه‌ها داشتیم همچنین مدیریت اعتراضات دانشجویی مهر ۱۴۰۱ انرژی زیادی از ما گرفت.

وی ادامه داد: برای آموزش هدفمند هم به یاد دهنده، هم یاد گیرنده و هم محتوا توجه شد.

مشاور دوره کارشناسی، طرح امریه فناوری، پسادکتری فناوری و دستیار فناوری، طرح ملی ترویج کارآفرینی، حضور و غیاب برخط کلاس‌ها حمایت از استعداد‌های درخشان در این زمینه انجام شده است. همچنین در حوزه فرهنگی، سامانه فرنما راه افتاده است و فرنامه کارنامه فرهنگی دانشجو صادر می‌شود. انتخاب سرآمد فرهنگی، توسعه دوره‌های راهیان نور، راهیان پیشرفت و راهپیمایی اربعین، طرح منش استادی، افزایش پایه‌های علمی به ۶۰ پایه تشویقی، اعطای پژوهانه ویژه به استادان سرآمد آموزشی در بخش فرهنگی انجام شده و در حوزه محتوا هم دستورالعمل تدوین تألیف کتاب‌های درسی تدوین شده و به زودی ابلاغ می‌شود.

مرجعیت علمی و افزایش تعداد دانشمندان ۱ درصد برتر

وزیر علوم با اشاره به تلاش برای بهبود وضعیت مرجعیت علمی گفت: هر مجله فارسی که وارد پایگاه‌های نمایه‌سازی علمی شود۵۰۰ میلیون تومان و هر مجله انگلیسی ۳۰۰ میلیون تومان تشویق می‌شوند و مدیر مسئول هم پایه‌های تشویقی می‌گیرد.

زلفی گل گفت: دانشمندان بین‌المللی یک درصد برتر ایرانی در سال ۲۰۰۴، حدود ۴ نفر بودند و امسال به 938 نفر رسیده‌اند. همچنین ۳۵ درصد از تحقیقات علمی کشور با مشارکت دانشمندان بین‌المللی انجام شده که این نشان می‌دهد مرجعیت علمی دانشمندان ایرانی پذیرفته شده است افزون بر این آموزش عالی مسیر خوبی طی کرده است‌.

وی در پایان به تقاضا‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پرداخت و گفت: تصویب سیاست‌های کلی آیین‌نامه ارتقا، تصویب معافیت مالیاتی، بورس صنعت، حمایت از بخش خصوصی که برای مرجعیت علمی تلاش می‌کنند، تلاش و اعطای بودجه برای حمایت از علوم پایه و علوم انسانی، تخصیص ۲۰ درصد بودجه دانشگاه‌ها به بخش پژوهش و ۵درصد به بخش فرهنگی، سیاست‌گذاری برای اصل ۳۰ قانون اساسی که سقف آموزش عالی کجاست، اعطای حقوق به دانشجویان دکتری، تسهیل مفاصا حساب طرح‌های پژوهشی، حق اشتراک پایگاه‌های اطلاعات علمی و مجلات و شرکت در سمینار‌ها، حذف رشته‌های مشترک بین وزارت علوم و بهداشت، نظارت و بازنگری بر اساسنامه دانشگاه‌های اولویت دار و بررسی وضعیت زیرنظام‌های آموزش عالی مانند پیام نور و علمی کاربردی از جمله این تقاضا‌ها و اولویت‌های وزارت علوم در آینده است.

تاکید وزیر کشور بر حمایت استانداران از فعالیت های پژوهشی
احمد وحیدی، وزیر کشور در سخنانی با بیان اینکه پژوهش زیربنای هر توسعه و تحولی است، گفت: هیچ تحول اجتماعی بدون پایه پژوهش اتفاق نمی‌افتد و هیچ تمدنی بدون علم پیشرفته شکل نخواهد گرفت.

وی پژوهش و علم را یک امر مقدس و والا دانست و گفت: نقش این موضوع در مکتب مقدس اسلام و اهل بیت روشن و جدی است و از آموزه‌های اصلی دین ماست.

وزیر کشور در مورد اقدامات انجام شده در این حوزه گفت: با هماهنگی با وزیر علوم، سالانه نزدیک ۱۰۱ ماموریت به بیش از ۵۰ دانشگاه واگذار شده و حدود ۱۶۰ هیئت نخبگانی برای همین ماموریت‌ها در استان‌ها شکل گرفته است.

وحیدی ادامه داد: همچنین ستاد اقتصاد دانش بنیان نیز با محوریت استانداران شکل گرفته تا اقتصاد دانش بنیان در هر استانی دنبال شود.

وی با بیان اینکه ۲۷ محصول خاص مورد نیاز وزارت کشور در حوزه‌های مختلف به ویژه در محور شهر هوشمند تعریف شده است، اظهار کرد: موضوعات اختصاصی در حوزه مدیریت پسماند، مدیرت بحران، حمل نقل عمومی از جمله فناوری‌هایی است که باید پیگیری شود.

وزیر کشور با بیان اینکه اشتغال دانش‌بنیان یکی از موضوعاتی است که در استان‌ها دنبال می‌شود، گفت: زنجیره ارزش افزوده که در پژوهش اتفاق می‌افتد، در زنجیره ارزش راهبردی استان‌ها جای گرفته است. ۲ تا ۳ زنجیره ارزش راهبردی برای هر استان تعریف شده و بستر خوبی برای حمایت است.

وی به شاخص‌های ارزیابی استانداران اشاره کرد و توضیح داد: ۹ شاخص ارزیابی اقتصاد دانش بنیان، ملاک ارزیابی استانداران است و حمایت استانداران از فعالیت‌های پژوهشی از جمله موضوعاتی است که از استانداران و مسئولان وزارت کشور خواسته شده است.

وحیدی به دیدگاه مقام معظم رهبری به موضوع پژوهش اشاره کرد و گفت: ایشان یادآور شدند ما نباید در موضوعات علمی عقب بیفتیم و ضروری است جایگاه خود را حفظ کرده و توسعه دهیم.

وی درباره نقش هوش مصنوعی اظهار کرد: در  هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف اهمیت دارد و امیدواریم با توجه وزیر علوم و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری جایگاه برجسته‌ای در این موضوع پیدا کنیم‌.

وحیدی تاکید کرد: پرچم عزت ملی با جهاد علمی پژوهشگران و دانشمندان برافراشته خواهد شد و بدون سرآمدی علمی، نمی‌توان تمدن داشت.

در این مراسم دکتر سیده مهری حمیدی سنگدهی، عضو هیئت علمی پژوهشکده لیزر و پلاسما؛ دکترمحمدحسین میرجلیلی، عضو هیئت علمی پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی و دکتر حسن حقیقی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر به عنوان «پژوهشگر برتر» معرفی و تقدیر شدند.

 

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: