سرپرست دانشگاه شهید بهشتی و رئیس کارگروه همکاری های علمی ایران و روسیه:

دانشگاه شهید بهشتی برای اعطای بورس و همکاری دو جانبه با اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های خارجی برای انجام فرصت های مطالعاتی، آمادگی کامل دارد

5544 بازدید


«نشست بین‌المللی چشم‌انداز توسعه همکاری‌های علمی بین ایران و روسیه» به همت مدیریت همکاری های بین المللی دانشگاه علامه و با همکاری دانشگاه اورال جنوبی روسیه روز دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

به گزار روابط عمومی دانشگاه، دکتر سید محمودرضا آقامیری، سرپرست دانشگاه شهیدبهشتی و رئیس کارگروه ملی همکاری‌های علمی ایران و روسیه؛ دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه؛ کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه؛ الکسی ددوف، سفیر روسیه در ایران؛ پاول شوسف، معاون آژانس همکاری های علمی روسیه، دکتر ابطحی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید بهشتی؛ و خانم ویکتوریا، معاون اجرایی بنیاد گارچوکف، مهمانان و سخنرانان این نشست بین المللی بودند.
دکتر آقامیری، سرپرست دانشگاه شهید بهشتی در سخنانی با ابراز خرسندی از گسترش روابط علمی و دانشگاهی با دانشگاه‌های جهان گفت: دانشگاه شهید بهشتی به عنوان مسئول کارگروه همکاری‌های دانشگاهی ایران و روسیه از سوی وزارت علوم شناخته شده است. وی گفت: دانشگاه شهید بهشتی به عنوان یکی از دانشگاه‌های بزرگ ایران با حدود 20 دانشکده، 10پژوهشکده و 15 مرکز پژوهشی علاقمند به گسترش روابط دانشگاهی با سایر دانشگاه‌های جهان از جمله روسیه است.
رئیس کارگروه همکاری‌های علمی ایران و روسیه افزود: امیدواریم که مرکز رازی -لومونوسف که به ابتکار دانشگاه دولتی مسکو و دانشگاه شهید بهشتی دایر شده و برگرفته از نام محمدبن زکریای رازی پزشک ایرانی و شیمیدان قرن دهم میلادی، کاشف الکل و اسید سولفوریک و میخائیل باسولویچ لومونوسف دانشمند قرن 18 میلادی و اولین علامه جامع علوم روسیه است، بتواند الگوی خوبی برای همکاری‌های بین دانشگاهی ایران و روسیه باشد.
دکتر آقامیری در ادامه، با توجه به اراده سیاسی بر توسعه همکاری همه جانبه در سطح مسئولان دو کشور و گسترش مناسبات علمی فناوری و دانشگاهی و تمایل متخصصان و محققان به فعالیت بین‌المللی، به شناخت موانع و راه‌های رفع آنها و توسعه همکاری‌ها اشاره و پیشنهادهایی را در این خصوص ارائه کرد.
روابط آکادمیک پایدار، توجه به موضوعات علوم انسانی و عدم اطلاع جوانان روسی از توانمندی‌های دانشگاه‌های ایران، از جمله محورهای مورد توجه سرپرست دانشگاه شهید بهشتی بود که درباره آنها افزود: روابط آکادمیک پایدار بیش از آنکه ماهیت اداری و بخشنامه‌ای داشته باشد مبتنی بر روابط انسانی و فردی متخصصان است. چنین رابطه‌ای با شناخت، مکاتبه، رفت و آمدهای استادان و دانشجویان از هر دو کشور میسر می‌شود.
سرپرست دانشگاه، با اشاره به تمرکز تعاملات علمی دو کشور در بخش‌های علوم پایه و مهندسی ضمن تاکید بر اهمیت رشته‌های علوم فنی و مهندسی، خواستار توجه به موضوعات علوم انسانی مانند فرهنگ‌شناسی، مدیریت، اقتصاد، فلسفه، علوم ادیان، تاریخ، علوم تربیتی، روانشناسی و هنر شد و نقش این علوم را در تعمیق گفت و گوی بین فرهنگ‌ها و تحکیم صلح و دوستی بین دولت‌ها بی‌بدیل دانست.
دکتر آقامیری همچنین گفت: تعداد اتباع روسی که برای تحصیل، دانشگاه‌های ایران را انتخاب کرده‌اند، تاکنون بسیار کم بوده که ناشی از عدم اطلاع جوانان روسی از توانمندی‌های دانشگاه‌های ایران است. وی افزود: دانشگاه‌های برتر ما بنا بر اذعان ناظران غربی که همه ساله تعداد نسبتا زیادی از دانش‌آموختگان ایرانی را جذب کار و تحصیل می‌کنند، دارای سطح عالی آموزش و آماده‌سازی نیروی متخصص به ویژه در علوم پزشکی و مهندسی است. شایسته است با گسترش اطلاع‌رسانی و ارزشیابی همگون مدارک معتبر جمهوری اسلامی ایران تعداد بیشتری از جوانان روسیه با استفاده از بورس‌های دولتی ایران یا حتی با پرداخت هزینه جذب دانشگاه‌های ایران شده تا شاهد توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری بین دو کشور باشیم.
رئیس کارگروه همکاری‌های علمی ایران و روسیه، از اعلام آمادگی کامل دانشگاه شهید بهشتی برای اعطای بورس، همکاری دو جانبه، و پذیرش اعضای هیئت علمی برای انجام فرصت‌های مطالعاتی خبر داد و افزود: دانشجویان تحصیلات تکمیلی خارجی نیز می‌توانند برای انجام فرصت‌های مطالعاتی در کشور ایران در زمینه‌های علوم فنی مهندسی، علوم پایه و همچنین علوم انسانی و هنر، این دانشگاه را انتخاب کنند.
​​​​​در ادامه این نشست دکتر ابطحی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه مرکز رازی- لومونوسف از سال 2016 تاکنون 7 طرح پژوهشی مشترک را انجام داده است، به ویژگی‌های سیستم آموزش عالی در ایران و روسیه، ظرفیت‌ها و مکمل‌های همکاری پرداخت و گفت: در ایران علوم پزشکی و پس از آن شیمی و تا حدودی کشاورزی پیش بِرندهای دانش هستند. این در حالی است که در روسیه علوم فیزیک و نجوم پیش بِرند دانش هستند. سیستم آموزشی دو کشور می‌تواند در این خصوص نقش مکملی را برای هم داشته باشند.
دکتر ابطحی با اشاره به مشخصه‌های مثبت دو کشور و ضرورت بهره‌مندی و تعامل دو طرفه گفت: ایران بیشترین رشد را در انتشار مقالات ایندکس شده در سطح بین‌الملل داشته و این موقعیت را سال‌ها حفظ کرده است. سیستم آموزشی ایران با نظام‌های آموزشی دنیا به خوبی هماهنگ می‌شود، در این میان دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری بسیار با انگیزه هستند. تعداد زیادی از اعضای هیئت علمی در ایران از کشورهای مختلف مانند اروپا، آمریکا، کانادا، اروپای غربی، هند، ژاپن گرفته تا اروپای شرقی مانند روسیه تحصیل کرده‌اند و درک، ارتباطات و شبکه‌سازی بین‌المللی خوبی دارند. در روسیه اما نظام علمی خاصی وجود دارد که ویژه روسیه است.؛ نسبت استادان به دانشجویان نسبت خوبی است. توجه به آموزش‌های عملی در روسیه بالاست و سیستم‌های ارزیابی و آزمون دانشجویان بسیار خوب و موثر است.

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: