مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه شهید بهشتی

در قامت یک مگاپروژه دنبال راهکار‌های فناورانه و نوآورانه برای حل مسأله جمعیت هستیم

4046 بازدید


​​​​​​​معضل رو به کاهش بودن میانگین جمعیت جوان کشور و فرآیند تغییرات جدی در قایده هرم سنی و مبدل گشتن ایران به یک مختصات جغرافیایی سالمند در دهه‌های آتی، به یک بحران چندین ساله، همه‌جانبه، خطرناک و پیچیده برای حاکمیت نظام جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است
دکتر فریدون صادقی، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه شهید بهشتی به عنوان مبتکر اولین پویش نوآورانه سرمایه گذاری بسترساز جوانی جمعیت و تعالی خانواده، امرمهم سرمایه‌گذاری و ایجاد زیرساخت‌ها را در کنار  ايجاد مشوق‌هاي مؤثر و اصلاح فرهنگي را باتوجه به ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه 20 شهریور  1401 می داند.
از این رو با التفات به این ضرر ملی و چاره‌اندیشیِ عملیاتی پیشگیرانه، اگرچه با تاخیر، که زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور را نیز به نشانه رفته  است (یعنی فقر منابع انسانی  متخصص و فناور در آینده‌ای نه چندان دور ) و با توجه به ماده ی 40 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، به ابتکار صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه شهید بهشتی و با پشتوانه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد و دانش بنیان ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری و همراهی صندوق‌های پژوهش و فناوری و سایر فعالان این اکوسیستم، اقدام به پایه گذاری اولین پویش نوآورانه سرمایه‌گذاری بسترساز «جوانی جمعیت و تعالی خانواده» در قامت یک مگاپروژه  کرده ایم.
صادقی رسالت این پویش را آسیب شناسی کاربردی، دقیق و واقع‌بینانه وضعیت امروز ما در این  حوزه ، بمنظور دستیابی به راهکارهای کلیدی و عملگرا  ازجنس تامین مالی و سرمایه گذاری از طریق  ایجاد هم‌افزایی و اتصال موثر فی ما بین صاحبان سرمایه با صاحبان ایده‌ها  در طرح‌های نوآورانه و خلاق حوزه ی پویایی جمعیت میداند و درخصوص الزامات  پویش در حوزه جوانی جمعیت می گوید: ایجاد زمینه برای اهتمام و توجه فراگیر و فرا دستگاهی (در سطح نهادهای حاکمیتی)، فرا ستادی در سطح معاونت علمی، صندوق نوآوری وشکوفایی و بخش خصوصی به حمایت و سرمایه گذاری در ساختارها و الزامات بنیادین حوزه پویایی جمعیت،شناساندن چالش‌ها، فرصت ها، پیش رویِ مسئله ی پویایی جمعیت در بستر نوآوری و فناوری و خلق بستری قابل رشد برای توسعه و عملیاتی کردن طرح ها، ایده‌های استارتاپی و تولیدات نوآورانه جوانی جمعیت و تعالی خانواده از جمله این الزامات هستند. ضمن آنکه کمک به حل مسئله جوانی جمعیت مسئولیت‌پذیری اجتماعی ( حضور مردم  ) را نباید از نظر دور داشت.
مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به برگزاری افتتاحیه اولین پویش نوآورانه  سرمایه‌گذاری جوانی جمعیت و تعالی خانواده در روز دوشنبه یکم اسفند ماه ۱۴۰۱ تاکید می‌کند: این پویش در قالب رویدادهای مختلف سرمایه‌گذاری و پژوهشی استمرار خواهد داشت و دبیرخانه دایمی تامین سرمایه و سرمایه‌گذاری حوزه پویایی جمعیت در بستر نوآوری و فناوری در صندوق  طراحی و استقرار یافته است.
صادقی شروع فعالیت ها برای برگزاری چنین پویشی را از زمان اعلام وصول امضا برای تصویب لایحه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در روزهای آغازین شروع به کار مجلس یازدهم در تیر 1401 می داند و می افزاید: در این 8 ماهه فعالیت،  با تشکیل کارگروه راهبری پویش در سالن شیخ بهایی معاونت علمی و ایجاد  کمیته های علمی، اجرایی و سرمایه گذاری  جلسات مستمری در راستای تحقق اهداف پویش  درقالب کمیته اجرایی در محل معاونت توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی شکل گرفته و تا کنون ادامه یافته است. شایان ذکر است برگزاری بیش از 300 نفر ساعت  جلسه علمی، اجرایی و مذاکراتی با نهادها، متولیان و مسئولین ذیصلاح و ذی نفعان در این مدت انجام شده است.

 صادقی درخصوص فرآیند سرمایه‌گذاری پویش می گوید: طرح‌ها و ایده‌ها در کمیته علمیِ ارزیابی پویش بررسی می‌شود و طرح‌های واجد شرایط برای قرار گرفتن در فرآیند شتاب دهی انتخاب می‌شوند.
وی می افزاید: خوشبختانه تاکنون حدود 20 طرح و ایده از طریق درگاه های معرفی شده دریافت شده است.
وی با تاکید براینکه طرح‌های منتخبِ ، به مراکز شتابدهی  هم معرفی  خواهند شد اذعان می‌کند: تا به امروز 3 مرکز برای شتابدهی طرح‌های پویش اعلام آمادگی کردند. طرح‌ها به نهادهای مالی  نظیر صندوق نوآوری و شکوفایی بر روی پلتفرم دوشنبه‌های استارتاپی (برای همرسانی سرمایه گذاران و سرمایه پذیران ) و استفاده از ابزار مالی هم سرمایه‌گذاری، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان بمنظور حمایت و مراکز شتابدهی فرستاده خواهد شد.


گفتنی است اولین پویش نوآورانه  سرمایه گذاری جوانی جمعیت و تعالی خانواده به ابتکار صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه شهید بهشتی دوشنبه یکم اسفند ماه ۱۴۰۱ در دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

هم‌چنین انغقاد  تفاهمنامه 9 جانبه صندو ق های پژوهش و فناوری بمنظور سرمایه گداری در این امر مهم تاریخ ساز در آیین افتتاح این پویش از جمله اقدامات نوآورانه رویداد بوده است.

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: