معاون وزیر صنعت معدن و تجارت، درخواست کرد؛

مشارکت دانشگاه شهید بهشتی در تدوین سند راهبردی توسعه صنعتی کشور

52091 بازدید

دکتر سید محمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی، دوشنبه هشتم آبان 1402 با دکتر بابک احمدی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت دیدار و درخصوص محورهای همکاری مشترک با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه، دکتر آقامیری، رئیس دانشگاه هدف از برگزاری این نشست را بررسی زمین ههای مشترک همکاری و  تعمیق ارتباط بین دانشگاه و صنعت عنوان کرد. وی با تاکید بر ظرفیت و توان دانشگاه شهید بهشتی، برای پاسخگویی به نیازهای بخش صنعت در حوزه‌های مختلف اعلام آمادگی و  ابراز امیدواری کرد که این همکاری‌ها به نحو احسن انجام و برای حل بسیاری از مشکلات کشور اثربخش باشند.

وی، با برشمردن توان و ظرفیت دانشگاه افزود: دانشگاه شهید بهشتی با اضافه شدن 2 دانشکده خانواده و علوم و فناوری‌های راهبردی، 22 دانشکده و 10 پژوهشکده دارد؛ دانشکده سیاست‌گذاری عمومی هم به زودی به آن اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: کارکردن در صنعت به صرف داشتن مدرک نیست؛ باید آموزش، مهارت‌محور باشد؛ یکی از راه‌های آن این است که دانشگاه در کنار صنعت قرار گیرد. فعالیت‌های مشترک دانشگاه شهید بهشتی با بخش‌های صنعتی مانند ایران ترانسفو در راستای مهارت‌ورزی دانشجویان است.

دکتر اقامیری با ابراز خرسندی از ایجاد زمینه‌های همکاری‌های مشترک با ایران خودرو؛ از مهندس تیموری، مدیرعامل سایپا به عنوان یکی از مدیران صنعتی که در یک سال گذشته برای ارتباط با دانشگاه شهید بهشتی پیشقدم شده و اقدامات موثری برای رفع  نیازهای صنعت توسط دانشگاه انجام داده است، قدردانی کرد.

درخواست مشارکت از دانشگاه شهید بهشتی در تدوین سند راه توسعه صنعتی کشور 

دکتر احمدی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ دانشگاه شهید بهشتی را یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور خواند و تنوع رشته‌ها و حوزه‌های دانشی مختلف و ورود به موضوعات نو و جدید در این دانشگاه را یکی از نقاط قوت آن اعلام کرد

وی با بیان اینکه مهم‌ترین ماموریت سازمان گسترش صنایع نوسازی ایران، توسعه صنعتی کشور است، افزود: این هدفی است که از 50 سال پیش برای این سازمان تعریف شده و هنوز بعد از 50 و اندی سال این ماموریت بروز است.

معاون وزیر صمت اما با اشاره به موانع پیش روی بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه دانش و تکنیک جدید، اصلی‌ترین کار را وارد شدن به سرمایه‌گذاری در این بخش دانست و افزود: باید در حوزه دانش و تکنیک جدید که سرمایه گذاران بخش خصوصی و غیر دولتی علاقمند به سرمایه گذاری نیستند، وارد شویم و زمانی که به صنعت متعارف، متعادل و کم ریسک تبدیل شد، آن را به متقاضیان سرمایه‌گذاری در آن بخش واگذار نماییم.

دکتر احمدی یکی از ماموریت‌ها را کشف نیازهای فناورانه کشور در بخش صنعتی بیان و از تهیه سند توسعه صنعتی در کشور خبر داد و افزود: این سند که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند، ماموریت جدیدی است که الگوی راهی برای توسعه در سالهای آینده خواهد بود و هم نیازهای فناورانه و هم ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های محلی برای استقرار این صنایع در آن باید دیده شود.

او نقش دانشگاه را در قوی کردن این سند راهبردی موثر دانست و از دانشگاه شهید بهشتی دعوت کرد، در تهیه سند با وزارت صمت همکاری  نماید و افزود: پیش بینی شده است در کمتر از یک سال پیش‌نویس اولیه سند مذکور تدوین شود تا دستاوردی غنی و همه جانبه به عنوان رویکردی کلان به نقشه راه صنعتی کشور نهایی شود.

وی با آسیب‌شناسی ایجاد  و گسترش واحدهای صنعتی در مناطق مختلف کشور گفت: یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی کشور توزیع عادلانه و متناسب منابع، امکانات، ظرفیت‌های رفاهی و معیشتی است اما در صنعتی کردن کشور، گاهی توسعه متوازنی نداشته‌ایم. با تهیه این سند راهبردی به مرحله‌ای می رسیم که بدانیم در چه صنایعی باید کار و در چه صنایعی مزیت داریم. در چه حوزه هایی، مکان هایی، تا چه عمقی کار کنیم و نسخه بروزآوری صنایع چگونه باید باشد. 

دکتر احمدی، روش‌های تامین مالی را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مهم بخش صنعت دانست و افزود: دانشگاه در بخش نرم با جریان‌سازی باید به کمک بیاید؛ دانشگاه شهید بهشتی با توجه به ظرفیت‌ و توان در حوزه نرم به عنوان یکی از زمینه‌های همکاری مشترک می‌تواند ورود داشته باشد. حوزه تغییر اقلیم، زیرساخت‌های دیجیتال، حوزه خودرو برقی، پیشرانه‌های هوایی، کشف نیازهای فناورانه، گیاهان داروئی و انرژی‌های مازاد از جمله محورهای مهم برای همکاری‌های مشترک بین دانشگاه شهید بهشتی و ایدرو است.

در ادامه دکتر یزدی خواه، عضو هیأت مدیره و مدیر برنامه‌ریزی و کنترل راهبردی شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا گفت: دنیا پر از فرصت هایی است که استفاده کنندگان از آن، نقش‌آفرینان دنیای امروز در راه ایجاد رفاه برای ملت‌ها هستند.

وی ضمن بیان ویژگی‌های دانشگاه شهید بهشتی به انتخاب این دانشگاه به عنوان دانشگاه معین وزارت صمت اشاره  کرد و افزود: دکتر علی آبادی، وزیر صمت به فکر انتخاب دانشگاهی بودند که کمک حال وزارت صمت باشد. اگرچه این امکان وجود داشت که دانشگاه دیگری این نقش را برعهده بگیرد اما ویژگی‌های دانشگاه شهید بهشتی ما را رهنمون کرد به سمتی که آن را به عنوان دانشگاه معین انتخاب کنیم.

وی الحاق دانشگاه عباسپور سابق به دانشگاه شهید بهشتی و تبدیل آن به دانشگاه مادر را به عنوان یکی از ویژگی‌ها و فرصت‌های خیلی خوب توصیف کرد و افزود: با توجه به وجهه صنعتی پردیس عباسپور، پتانسیل خوبی در دانشگاه شهید بهشتی برای پاسخگویی به نیازهای صنعت وجود دارد و بسیاری از فعالان حوزه انرژی و مدیران عامل نیروگاه‌های برق، آب و فاضلاب کشور از فارغ التحصیلان این دانشگاه هستند.

دکتر یزدی خواه در پایان افزود: مطابق تفاهم‌نامه وزیر نیرو و دانشگاه شهید بهشتی،  این دانشگاه به صورت مشخص نقش هایی را در پیشبرد اهداف ایمیدرو برعهده می گیرد که در دو جلسه با سازمان شهرک های صنعتی و سازمان توسعه تجارت، دانشگاه شهید بهشتی با وزارت صمت همکاری خواهد کرد.

در ادامه نشست دکتر عظیمی، مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به برنامه‌های وزارت صمت گفت: هدف وزیر صمت، ایجاد انقلاب صنعتی در حوزه صنعت است و لذا باید به این هدف کمک کنیم.

دکتر عظیمی بر بروزرسانی صنعت خودرو تاکید کرد و با برشمردن قطب‌های موردنیاز برای تعمیق همکاری بین دانشگاه و صنعت، اظهار داشت: برای تعمیق ارتباط به سه ضلع نیاز داریم، از یک سو به دانشگاه به عنوان بنیه علمی، صنعت به عنوان بنیه و بدنه صنعتی و  همچنین بانک به عنوان پشتوانه مالی و حامی نیاز داریم.

تجربه موفق سایپا در همکاری با دانشگاه شهید بهشتی

مهندس تیموری، مدیرعامل سایپا همکاری‌های مشترک با دانشگاه شهید بهشتی را تجربه موفق دانست که نتایج خوبی را به دنبال داشته است و گفت: همکاری با دانشگاه شهید بهشتی از چندین جهت موجب نعمت بود؛ همکاری با دانشگاه‌ها در گسترش رویکرد علمی در سایپا موفق عمل کرده است.

مهندس تیموری افزود: در این همکاری مشترک از بخش زیرساخت شروع کردیم و نخستین قرارداد مدیریت کارخانه در این بخش منعقد شد. البته این قرارداد، نماد است و امیدواریم از دل این قراردادهای دیگری منعقد شود زیرا وقتی وارد حوزه مدیریت کارخانه می‌شویم بخش‌های متعددی از جمله ماشین‌آلات و تجهیزات را دربر می‌گیرد و انتظار داریم دانشکده‌ها و رشته‌هایی چون مکانیک، برق و الکترونیک به کمک بیایند تا بتوانیم ماشین آلات را بروز کنیم.   

مهندس تیموری، از آمادگی سایپا برای انعقاد قرارداد با دانشگاه شهید بهشتی برای انجام طرح علمی و تحقیقاتی در حوزه اقتصادی خبر داد و درخواست کرد دانشگاه شهید بهشتی با دارا بودن استادان و متخصصان توانمند برای حل چالش‌های صنعت خودرو در بخش‌هایی مثل قیمت‌گذاری و انحصار، وارد شود.

ارائه راهکار برای تربیت نیروی متخصص

دکتر افضلیان، مشاور رئیس دانشگاه نیز در سخنانی با اشاره به برنامه‌‌های دانشگاه برای تعمیق ارتباط با صنعت اشاره کرد. وی با اشاره به نیاز صنعت به نیروی کار متخصص، تعریف سبد تخصصی در برنامه‌های درسی دوره کارشناسی را براساس نیاز صنعت پیشنهاد کرد و از تعریف و اجرای موفق دوره سبد تخصصی خودرو در رشته مکانیک در دانشگاه شهید بهشتی با همکاری شرکت ایران خودرو دیزل در سال گذشته خبر داد

مشاور رئیس دانشگاه، پذیرش دانشجوی بورسیه را نیز الگوی موفق دیگری در راستای تربیت نیروی متخصص خواند. وی همچنین ارائه آموزش‌های تخصصی را راهکار دیگری عنوان کرد و بر سابقه موفق مرکز آموزش‌های تخصصی دانشگاه شهید بهشتی درطی پنجاه سال تاکید کرد.

دکتر ذوالفقاری، معاون پشتیبانی، مالی و مدیریت منابع؛ دانشگاه را مرکز تفکر و طراحی نوآورانه برای صنعت دانست و پیشنهاد داد با همکاری صنعت، دانشگاه محلی برای اجرای طرح‌های دارای ارزش افزوده در مقیاس آزمایشگاهی و به صورت پایلوت باشد.

وی بر توان و قابلیت دانشگاه برای ورود به حوزه تجهیزات و ابزار اندازی‌گیری پیشرفته صنایع نو تاکید کرد و از امکان راه‌اندازی بخش اندازه‌گیری در صنایعی از جمله ریلی، مواد غذایی و تغدیه در دانشگاه خبر داد.

دانشگاه شهید بهشتی محور همکاری‌ بریکس پلاس با صنعت ایران

دکتر ابطحی، قائم‌مقام رئیس در امور بین‌الملل و سرپرست مدیریت همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه به اهمیت همکاری‌های بین‌المللی اشاره کرد و از حضور دانشگاه شهید بهشتی به عنوان تنها دانشگاه از جمهوری اسلامی در اجلاس بریکس پلاس با حضور 60 کشور در روسیه در هفته آتی خبر داد و گفت: بریکس پلاس بعد از مطالعه و تحقیق و براساس معیارهای مشخص، دانشگاه شهید بهشتی را به عنوان محور همکاری‌ با صنعت ایران انتخاب کرد.

دکتر قاضی زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه؛ در سخنانی گفت: ماده 11 و 13 قانون جهش تولید دانش بنیان، فرصت استثنایی و بسیار خوبی برای جهش ایجاد کرده است؛ چنین سطح حمایتی از تحقیق و توسعه در مبحث مالیاتی در هیچ کجای دنیا نیست و جا دارد در ساختار وزارت صمت برای استفاده بهینه از این قانون، تمهیدی اندیشیده شود.

در این جلسه مقرر شد کارگروهی تخصصی، محورهای همکاری مشترک بین دانشگاه شهید بهشتی و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران را پیگیری نمایند.

 

در این جلسه دکتر نوری امیری معاون‌ برنامه‌ریزی، دکتر مالکی معاون مالی و اقتصادی، مهندس جعفری معاون نوسازی و بهره‌برداری و دکتر بازارگان معاون صنایع پیشرفته ایدرو و  برخی از معاونان دانشگاه، روسای دانشکده‌ها، رئیس پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور، رئیس پارک علم و فناوری و اعضای هیئت علمی دانشگاه حضور داشتند.

 

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: