یادداشت معاون نهاد رهبری به مناسبت قیام 15 خرداد

2481 بازدید

علی صدیقی پاشاکی، معاون نهاد رهبری در دانشگاه شهید بهشتی (ره) به مناسبت 15 خرداد یادداشتی به شرح زیر منتشر کرده است که در ادامه می‌خوانید:

​​​​​​​

بسمه تعالی

قیام 15 خرداد

 

قیام 15 خرداد سال 1342 ه.ش سرآغازی نه فقط برای یک مبارزه با حکومت پهلوی در ایران، بلکه آغازی برای به ثمر نشستن یک الگوی مبارزاتی و حکمرانی مبتنی بر معرفت گرایی دینی بود.

وقتی سخنرانی امام خمینی رحمت الله علیه در عاشورای آن سال منجر به دستگیری ایشان، و متعاقب آن خروش مردم در 15 خرداد همان سال با سرکوب شدید و وحشیانه حکومت پهلوی همراه شد، کمتر کسی گمان می کرد که نهضت به پا شده، منجر به انقلابی شود که مرزها را درنوردیده و آثار وضعی و فکری آن، ابعاد بین المللی به خود گیرد.

و دوستان و دشمنان بسیاری را خود جلب کند. دوستی هایی که فراتر از نگاه سیاسی و معرفت گرایانه، جبهه جدیدی در مقابل نظام برتری جوی جهانی بگشاید. که طیف وسیعی از معتقدان به گرایشات دینی یا سیاسی را در بر گیرد.

و دشمنی هایی که فارغ از تعارضات مرزی و نژاد گرایانه مرسوم سنتی، ابعاد معرفتی و سیاسی متفاوت از آنچه پیش از آن بوده به خود گیرد. که بی شک نمونه دیگری در تاریخ یافت نمی شود که چنین واکنشهایی نسبت به یک انقلاب صورت پذیرد.

و اینکه هر انقلابی مخالفانی داشته و دارد، امری طبیعی ست. مخالفت هایی که یا از روی علاقه به جریان سیاسی پیشین و یا وابستگی های خانوادگی و انتسابات سیاسی و نظامی و گاه مخالفت های فکری و معرفتی با جریان غلبه یافته و البته مخالفت هایی از روی تعارض منافع در ابعاد اقتصادی سیاسی و... چه در داخل و چه در خارج و فضای بین الملل صورت می گیرد.

اما حجم مخالفت هایی که نسبت به نظام جمهوری اسلامی بر آمده از انقلاب اسلامی صورت می گیرد، بسیار متفاوت است با آنچه تا کنون رخ داده است. و می توان علت آن را در ابعاد گوناگون بررسی نمود. که بخش عمده آن را مباحث معرفت گرایانه و ترس نظام برتری جوی جهانی از فراگیری این اندیشه در عرصه بین الملل شامل می شود. که پرداختن به آن در این مقال نمی گنجد. و باید باب دیگری برای آن گشود.

گروه های بسیاری پیش از سال 1342 ه.ش و یا پس از آن، مبارزاتی را بر علیه حکومت پهلوی آغاز نموده بودند. که همگی بی نتیجه مانده بود. که از جمله آنها جریانات حزب توده، جبهه ملی ایران، نهضت آزادی و... می باشند. که هیچ کدام آثار ماندگار و فراگیری نداشتند. چرا که نتوانستند پایگاه اجتماعی یافته و بدنه قدرتمندی در بین مردم بیابند. و نهایتاً در حد چانه زنی با مقامات و بالاخره هضم شدن در لایه های مدیریتی حکومت پهلوی محدود شدند. که از جمله آنها می توان به نخست وزیری شاپور بختیار از نهضت آزادی اشاره نمود.

آنچه که قیام 15 خرداد را از سایر جریانات پیش و پس از خود متمایز می کند، رهبری دینی، عدم حزب گرایی و اعتماد عامه مردم و پیگیری خواست و اراده مردم بود. آنچه که مردم در جریانات پیش از آن که عمدتاَ منافع حزبی و یا فردی در برداشت نمی دیدند. انقلابیون چیزی برای حزب و یا خود نمی خواستند. دغدغه های مردم فارغ از نگاه های گروهی و صنفی بود. و عموماً نگاهی فرهنگی و دینی داشتند.

البته در این رهگذر گروه های متعارض از جهت فکری و عقیدتی نیز از روی موج سواری و طمع ورزی نسبت به دستآوردهای احتمالی قیام مردم، با انقلاب مردمی همراهی کرده بودند. و لذا می بینیم که بعد از پیروزی انقلاب، همین گروه ها به سهم خواهی پرداخته و هنگامی که دست خود را از دستیابی به مطامع خود کوتاه دیدند، بنای مخالفت با انقلاب گذاشته و در صدد انحراف و یا انتقام گیری از انقلاب و انقلابیون بر آمدند. که از جمله این گروه ها، می توان به سازمان مجاهدین که بعدها در اذهان مردم به منافقین تغییر نام داد یاد نمود.

قیام 15 خرداد درس های بسیاری برای مردم داشت. که در قیام های بعدی که بر علیه حکومت پهلوی صورت گرفت، به کمک آمده و باعث پیروزی های بعدی و نهایتاً سرنگونی آن حکومت گردید. که به نظر لازم و ضروری می رسد، این درس ها و عبرت ها بررسی و مرور گردد. و البته مهمتر از آن، اهداف قیام و دغدغه های مردم است که باید مورد نظر قرار گیرد. چرا که خون های شهدای قیام 15 خرداد و قیام های پس از آن، که عاشقانه و خالصانه به پای درخت تناور انقلاب ریخته شده، به جهت نیل به آن اهداف و دغدغه ها بوده است.

ان شاءالله با تدبیر و پیگیری مسئولین و بازخوانی و مطالبه و همدلی مردم، آن اهداف خالصانه و الهی محقق شده و حکومت برخواسته از اراده مردم، به نتیجه مطلوب رسیده، و دعای همیشگی مردم در همان دوران که اتصال این انقلاب به انقلاب جهانی حضرت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف است، به اجابت برسد. آمین

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: