گزارش صد و نود و هفتمین جلسه شورای دانشگاه شهید بهشتی

7192 بازدید

صد و نود و هفتمین جلسه شورای دانشگاه شهید بهشتی به ریاست دکتر نصیری قیداری، روز چهارشنبه 29 دی 1400 به‌صورت حضوری در تالار شیخ بهایی مرکزهمایش‌های بین‌المللی دانشگاه برگزار شد.

 

اهم رویدادها، برنامه‌ها و فعالیت‌های دانشگاه طـی یک ماه اخیـر

​​​​​​​

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر نصیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی؛ گزارشی از مهم‌ترین رویدادها و فعالیت‌های مهم دانشگاه طی یک ماه اخیر ارائه داد. وی به حضور دانشگاه شهید بهشتی در بیست و دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فن‌آوری و فن بازار  و بازدید از دستاوردهای علمی و پژوهشی در غرفه دانشگاه اشاره کرد و گفت: غرفه دانشگاه در این نمایشگاه به عنوان غرفه برتر شناخته شد و توسط رئیس ستاد ملی و دبیر اجرایی نمایشگاه مورد تشویق قرار گرفت. از آقای دکتر شکری و همکاران ایشان سپاسگزاریم. همچنین در هفته پژوهش، سی و یکمین آیین تقدیر از پژوهشگران و فن‌آوران برگزیده دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

رئیس دانشگاه به حضور دکتر خیاطیان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در جلسه هیئت رئیسه دانشگاه برای پیگیری درخواست دانشگاه از رئیس جمهور اشاره کرد. وی همچنین توضیحاتی از نشست با اعضای هیأت علمی دانشکده علوم و فناوری زیستی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی و پژوهشکده لیزر و پلاسما و بازدید از مجموعه توربین ماشین خاورمیانه ارائه داد.

دکتر نصیری در ادامه گزارشی از نامه به رئیس جمهور و اعلام آمادگی دانشگاه شهید بهشتی برای عملیاتی شدن ایده تحول در جامعه از طریق دانشگاه توضیحاتی ارائه کرد و  افزود: در تاریخ ۲۸ مهرماه  نامه‌ای به دکتر رئیسی، رئیس جمهور محترم ارسال شد، در این نامه تاکید شد دانشگاه شهید بهشتی می‌تواند در ایجاد تحول در جامعه از طریق مبانی علمی و اجتناب از نگاه‌های سلیقه ای همکاری نماید؛ با دستور ایشان، نامه به جریان افتاد و به مراجع مرتبط ارجاع داده شد، پیرو دستور رئیس جمهور، به درخواست آقای پاکزاد، سرپرست مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری، جلسه ای با حضور دکتر شکری، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه  برای هم اندیشی پیرامون تدوین ساز و کار مناسب همکاری برگزار شد. از روسای محترم پژوهشکده‌ها و دانشکده‌ها درخواست دارم با جدیت این موضوع را پیگیری نمایند تا بتوانیم با همکاری همدیگر برای حل مسائل و مشکلات جامعه گام‌های موثری را برداریم.

دکتر نصیری در ادامه به نشست رؤسای دانشگاه‌های معین و شهر تهران به منظور بررسی جوانب موضوع بازگشایی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور اشاره کرد.

 

دکتر رسولی، مشاور رئیس و مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی، با قدردانی از فعالیت‌های دکتر شیدایی، انتصاب دکتر مینایی را به عنوان رئیس دانشکده علوم و فناوری‌های زیستی تبریک گفت.

 

در بخش دوم نشست شورای دانشگاه، دکتر فارسی، معاون دانشجویی در راستای موضوع جلسه گزارشی از «حضوری شدن آموزش دانشجویان در دانشگاه و چالش‌های پیش رو» ارائه کرد و تصریح کرد: در خصوص امکان حضوری شدن دانشگاه دو چالش مطرح است یکی بحث حضور علی رغم شیوع بیماری کرونا و نحوه و چگونگی رعایت پروتکل های بهداشتی است و دیگری شرایط و امکانات زیرساختی و سخت‌افزاری و مسائل مالی پیش روی دانشگاه‌هاست. دانشگاه شهید بهشتی یکی از اولین دانشگاه‌هایی است که امکان حضور دانشجویان در شرایط کرونایی را پیش از سایر دانشگاه‌ها فراهم کرد؛ از سال گذشته امکان اسکان در خوابگاه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی که در مرحله نگارش رساله بودند فراهم شد.

دکتر حاجی یوسفی، رئیس اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی، گزارشی از نتایج نظرسنجی انجام شده در این اداره برای گردآوری نظرات دانشجویان دانشگاه در خصوص نحوه برگزاری کلاس‌های درس ارائه داد و افزود:  5168  نفر در این نظرسنجی شرکت کردند. براساس نتایج دریافت شده در مقطع ارشد سه درصد دانشجویان اعلام کردند که  واکسن نزده اند و ۷۹ درصد اعلام کردند که دوز دوم را تزریق کردند. درخصوص حضوری یا غیرحضوری بودن کلاس‌های درس، 60 درصد دانشجویان کارشناسی، 44 درصد دانشجویان ارشد و 33 درصد دانشجویان دکتری درخواست حضوری بودن کلاس‌ها را داشتند.

دکتر عباس نعیمی: عضو هیأت علمی دانشکدۀ مکانیک و انرژی، گزارشی از بازدید هیأت رئیسه دانشگاه از مجموعه «توربین ماشین خاورمیانه» ارائه کرد و گفت: قرارداد پژوهشی«طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی بستر توربین گاز زیر 12 مگاوات» بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه شهید بهشتی و شرکت توربین ماشین خاورمیانه منعقد شده است.

 

در بخش‌های مختلف ‌صد و نود و هفتمین جلسه شورای دانشگاه، اعضاء نظرات خود را پیرامون دستورات و گزارش‌های مطرح‌شده به شرح زیر ارائه نمودند:


دکتر نیک روش، رئیس دانشکده مکانیک و انرژی: پیشنهاد می‌شود تسهیلاتی برای مهمان شدن دانشجویان در دانشگاه‌های شهر محل زندگیشان ارائه شود و هزینه غذا به حساب دانشجویان واریز شود تا دانشجویان خود این هزینه را مدیریت کنند.

دکتر حسینی داورانی، رئیس دانشکده علوم شیمی و نفت: چالش مهم کلاس‌های مجازی، در بخش دروس عملی و آزمایشگاهی است. از اعضای هیأت علمی دانشکده که به صورت تمام وقت حضور دارند قدردانی می کنم.

دکتر آقامحمدی، رئیس دانشکده مهندسی برق(کنترل-قدرت): در شرایط کنونی روش ترکیبی یک روش مناسب است. دانشجویانی که در تهران اقامت دارند و خوابگاه استفاده نمی‌کنند می‌توانند در کلاس حاضر شوند.

دکتر دری، رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری : در نیمسال اول تمایل به غیرحضوری بودن کلاس‌ها در بین دانشجویان مشهود است به ویژه در دوره‌های تحصیلات تکمیلی. به نظر من آموزش ترکیبی میسر نیست.

دکتر قریشی: پیشنهاد این است که تا نوروز سال ۱۴۰۰ به همین روال ادامه بدهیم، از ۱۴ فروردین تا آخر خرداد کلاس‌ها برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی مجازی اجرا شود و کارشناسی‌ها حضوری شوند. طول تابستان را به دانشجویان تحصیلات تکمیلی اختصاص دهیم، اجازه دفاع را تا آخر آبان و آذر هم با همان ترم قبل داده شود و دانشجو نیاز به ثبت نام جدید نداشته باشد.

دکتر احمدی زاد، رئیس دانشکده علوم ورزشی و تندرستی: اگر بخواهیم نتایج نظرسنجی در تصمیمسازی ما نقش داشته باشد پیشنهاد می‌کنم دو کار صورت گیرد: نخست اینکه دلایل دانشجویان برای حضوری بودن یا نبودن بررسی شود و دیگر اینکه دانشکده‌ها نظرسنجی انجام دهند تا مشخص شود کدام دانشکده‌ها تمایل بیشتری برای حضوری شدن کلاس‌ها دارند.

دکتر توکلی نیا، رئیس دانشکده علوم زمین:  زمان فارغ التحصیلی در رشته‌های مختلف متفاوت است، در دانشکده علوم‌زمین به طور متوسط دانشجویان در بعضی از گرایشهای زمین شناسی در ۵ ترم فارغ التحصیل می‌شوند و این امر چالش‌هایی را برای دانشکده و دانشجویان به همراه دارد.

دکترمیراحمدی، رئیس دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی: باید واقعیتها را چه به لحاظ نتایج نظرسنجی‌های صورت گرفته و چه به لحاظ امکانات دانشگاه در نظر بگیریم، به ویژه به ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی توجه شود. برنامه‌ریزی آموزش ترکیبی پیشنهاد  می‌شود که در آن هم مقطع تحصیلی و هم رشته های خاص لحاظ شود.

دکتر میرمحمد صادقی، رئیس کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی: با توجه به گزارش‌های ارائه شده ظاهراً راهی غیر از آموزش ترکیبی وجود ندارد؛ اما آموزش ترکیبی هم به‌گونه‌های مختلف می‌تواند انجام شود، یک مدل این است که کلاس‌ها براساس مقطع تحصیلی به صورت حضوری یا غیرحضوری اجرا شود، حالت ترکیبی دیگر بحث بومی و غیربومی است.

دکتر توسلی، رئیس پژوهشکده لیزر و پلاسما: با برنامه‌ریزی در سطح کلان می‌توان تصدی‌گری دانشگاه‌ها را در حوزه‌های خوابگاه و تغذیه کاهش داد. پیشنهاد می‌شود با توجه به تفاوت‌های موجود در بین دانشکده‌ها و رشته‌های تحصیلی، تصمیم‌گیری درخصوص نحوه برگزاری کلاس‌ها برعهده دانشکده‌ها باشد.

دکتر نورزاد، رئیس دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست: پیشنهاد می‌شود با توجه به اهمیت موضوع، یکی ازجلسات شورای دانشگاه به بودجه اختصاص داده شود.

دکتر فخاری، مدیر امور هیأت علمی: اگر می‌خواهیم تصدی‌گری را کم کنیم باید توصیه اکید شود که وام‌های مناسبی برای دانشجویانی که نیاز مالی دارند اختصاص یابد وگرنه با شرایطی مواجه خواهیم شدکه تحصیل فقط برای قشر مرفه جامعه خواهد بود و کسی که نمی‌تواند از پس هزینه‌ها بربیاید  از درس خواندن باز می‌ماند.

دکتر فقیهی: بررسی نمودار معدل دانشجویان نشان می‌دهد که از نیمسال دوم ۹۸ تا ۹۹ یک نمره معدل دانشجویان در ترم نسبت به سال قبل آن بالا رفته است و بررسی ها نشان می دهد که تمام دانشگاه های برتر هم به همین صورت است این یعنی کیفیت یادگیری پایین آمده است.

دکتر مظاهری، رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی: بحث عدالت اجتماعی در همه کشورهای دنیا یک اصل است، از دست رفتن عدالت اجتماعی یعنی متوقف شدن توسعه برای محرومان جامعه و ایجاد فاصله طبقاتی.

 

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: