گزارش تفصیلی دویست و ششمین جلسه شورای دانشگاه شهید بهشتی

1081 بازدید

دویست و ششمین جلسه شورای دانشگاه شهید بهشتی به ریاست دکتر آقامیری، سرپرست دانشگاه روز چهارشنبه 26 بهمن 1401 در تالار شهید شهریاری به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

 

اهم رویدادها، برنامه‌ها و فعالیت‌های دانشگاه طـی یک ماه اخیـر

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر میرساجدی، مشاور رئیس دانشگاه و مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی؛ گزارشی از مهم‌ترین رویدادها و فعالیت‌های مهم دانشگاه طی یک ماه اخیر ارائه داد و گزارشی از امضای تفاهم‌نامه همکاری بين دانشگاه شهيد بهشتی و پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتيک و زیست‌فناوری در 13 دی 1401؛ دیدار سرپرست دانشگاه با دانشجویان و اعضای هیئت علمی مسیحی به مناسبت بزرگداشت میلاد حضرت مسیح (ع) و آغاز سال نو میلادی در 14 دی ماه 1401؛ اجلاس رؤسای دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری سراسر کشور در 16  دی 1401؛ دیدار سفیر ژاپن با سرپرست دانشگاه در 26 دی ماه 1401؛ نشست مشترک مدیرعامل سایپا با سرپرست دانشگاه در26 دی ماه 1401 و نشست هم‌اندیشی اعضای هیئت رئیسه دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه امام حسین (ع) در 26 دی ماه 1401 ارائه داد.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین رجالی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، با قرائت حدیثی گفت: امام موسي كاظم عليه السلام فرموده اند: «ليس منا من لم يحاسب نفسه في كل يوم فان عمل حسنا استزاده الله و ان عمل سيئا استغفرالله منه و تاب اليه»  از ما نيست كسي كه نفس خود را هر روز محاسبه نكند، پس اگر عمل نيكي كرده از خداي تعالي زيادت طلبد و اگر عمل بدي كرده از خداوند طلب مغفرت كند و توبه كند به سوي او.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با تفسیر حدیث افزود: اگر میخواهید از اهل بیت باشید باید محاسبه نفس روزانه کنید.

دکتر سید محمودرضا آقامیری، سرپرست دانشگاه شهید بهشتی؛ آغاز نیمسال دوم سال تحصیلی جاری را تبریک گفت. ایشان در ادامه از برگزاری نشست با دکتر حسین دهقان، دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مکران اشاره کرد و برگزاری این نشست ها را در راستای ماموریت مسئله محور نمودن فعالیت های دانشگاه دانست و تاکید کرد: دانشگاه باید به عنوان مغز متفکر جامعه عمل نماید و مسیر حکمرانی را به صورت علمی درآورد. متاسفانه بخش کوچگی از دانشگاه درگیر پروژه های کلان برای حل مسائل کشور است، در چارچوب رسالت و ماموریت‌های دانشگاه، این رویه باید اصلاح شود.

دکتر آقامیری در ادامه به مراسم رونمایی از مجموعه شش جلدی« تاریخ وصاف» تالیف دکتر احمد خاتمی اشاره کرد و گفت: تالیف این اثر ارزشمند و برگزاری چنین مراسمی نشان از توان و ظرفیت علوم انسانی در دانشگاه دارد.

سرپرست دانشگاه از تدوین سند تحول دانشگاه خبر داد و افزود: پیش تر سند چشم انداز دانشگاه در افق 1404 تدوین شده بود که مدتی مغفول ماند؛ این سند بازبینی شده است و «برنامه تحولی و عملیاتی دانشگاه شهید بهشتی»  با بهره‌گیری از بیانیه گام دوم انقلاب، سیاستهای کلی نظام در بخش علم و فناوری، نقشه جامع علمی کشور، سند جامع روابط بین المللی جمهوری اسلامی ایران، سند تحول دولت مردمی و سند تحول وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در قالب الگویی چند مولفه ای تبیین شده است.

وی در خصوص راه‌اندازی شعبه مشترک با دانشگاه کازان روسیه در منطقه آزاد قشم توضیحاتی ارائه داد و درخواست کرد اعضای شورا نقطه نظرات خود در این خصوص را مطرح نمایند. دکتر آقامیری همچنین از برگزاری نشست مشترک و دیدار با اعضای هیئت علمی دانشکده‌ها با هدف همفکری و بررسی مسائل خبر داد.

دکترآقامیری با آسیب‌شناسی افزایش میانگین سنی اعضای هیئت علمی به رایزنی‌ها و برنامه‌ریزی برای افزایش جذب هیئت علمی اشاره کرد. ایشان بر عزم همگانی تمام اعضای دانشگاه برای ارتقای جایگاه دانشگاه در رده‌بندی‌های ملی و بین‌المللی تاکید کرد و گفت: باید اهداف و  برنامه‌ها و مسیر نیل به آنها جدی گرفته شود؛ در این راستا و براساس «برنامه تحولی و عملیاتی دانشگاه شهید بهشتی» دانشکده‌ها و واحدها باید ظرف ده روز آینده برنامه خود را ارائه دهند.

         گزارش‌ها و دستورات

دکتر لاله متین، معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری؛ گزارشی از تدوین سند برنامه راهبردی و تحولی دانشگاه شهید بهشتی ارائه داد و گفت: این سند با شعار پیشنهادی با عنوان «دانشگاهی پیشران و تاثیرگذار، ایرانی قوی  و بالنده» در دست تدوین است.

دکتر متین با تشریح بیانیه، اولویت‌ها و اهداف سند راهبردی دانشگاه خاطرنشان شد:  ارتقاء پاسخگویی و قابلیت حل مسئله با رویکرد دانشگاه مسئله محور، ماموریت گرا و پیشرو؛ توسعه کمی و کیفی حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و انطباق پذیری با تحولات علمی فناوری جهانی؛ توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی و بسترسازی اشتغال افزایی دانشجویان و دانش آموختگان کارآفرین؛ ارتقاء مرجعیت علمی در سطح ملی و بین المللی و بهبود رتبه جهانی دانشگاه در بین دانشگاه های سرآمد دنیا؛ افزایش جذب دانشجویان بین الملل و همچنین تحول و تعالی رشته‌های علوم‌انسانی از اهداف سند مذکور هستند.

گزارش «شیوه نامه سرآمدان آموزشی» توسط دکتر دولو، مدیر برنامه ریزی و ارزیابی آموزشی و گزارش «فرایند پذیرش دانشجویان بین المللی در دانشگاه» توسط دکتر عابدی، سرپرست اداره جذب وهدایت دانشجویان غیرایرانی ارائه شد.

در بخش دوم نشست شورای دانشگاه، «تبدیل موافقت اصولی به قطعی مرکز پژوهشی اکتشاف نفت و گاز  مصوب سی و ششمین جلسه هیئت رئیسه» توسط دکتر ابطحی، معاون پژوهشی و فناوری مطرح و تصویب شد.

شیوه‌نامه بند (1) ماده (3) دستورالعمل نحوه اعطای پایه تشویقی مصوب 11/12/1400 (پایه‌های تشویقی آموزشی) و سی و ششمین جلسه هیئت رئیسه مورخ 18/11/1401؛ توسط دکتر افضلیان، معاون آموزشی دانشگاه مطرح شد.

در بخش‌های مختلف دویست و ششمین جلسه شورای دانشگاه، اعضاء نظرات خود را پیرامون دستورات و گزارش‌های مطرح‌شده به شرح زیر ارائه نمودند:

دکتر مظاهری، رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی؛ استادان قراردادی، پیمانی و مدیران را از شیوه‌نامه سرآمدان آموزشی و سایر دستورالعمل‌ها کنار نگذاریم. جریان آموزش در حال تغییر است، در دنیای امروز استفاده از فناوری در آموزش یک اصل است باید امتیازاتی در این حوزه اختصاص یابد.

دکتر ابراهیمی مقدم، رئیس دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر؛ پیشنهاد می‌شود اخلاق حرفه‌ای و نخبه‌پروری در شیوه‌نامه سرآمدان آموزشی لحاظ شود.

دکتر دری، رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری؛ اهداف هر فعالیت دانشگاه باید به صورت دقیق مشخص شود در این صورت بهتر می‌توان ظرفیت‌های دانشگاه را به سمت این اهداف سوق داد.

دکتر توسلی، رئیس پژوهشکده لیزر و پلاسما؛ نحوه گرفتن امتیازهای تشویقی سختگیرانه تعریف شده است.

دکتر رشیدی، رئیس مرکز آموزش های تخصصی؛ فعالیت‌های اعضاء هیئت علمی در برگزاری دوره‌های تخصصی لحاظ شود.

 دکتر حسینی داورانی، رئیس دانشکده علوح شیمی و نفت؛ برای بهبود شاخص های توسعه باید هزینه پرداخت.

 

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: